Full version: Teleskop
skogstroll
Jag är hemskt sugen på att skaffa ett teleskop så jag kan se närmare på månen, andra planeter och nebulosor. Finns nån som har någon erfarenhet av det och kan tipsa om ett schysst teleskop? Det vore ju topp om man även kan få in bilder i datorn smile.gif
KRT
Har ett gamalt teleskop liggandes någonstans, men tyvärr är det mer än 15 år sedan jag köpte det så jag kan inte tipsa om några bra teleskop. Antar att utveckligen har gått framåt även där, så det idag går att köpa bra teleskop med "adaptorer" eller liknande som gör att man kan koppla ihop det med digitalkameror. Varför inte titta in på Svenska astronomiska sällskapets (tror de heter så) hemsida? Finns säkert någon som vet betydligt mer där.

Men visst är det skoj att titta på natthimlen i teleskop, att se detaljerna på månen, jupiters månar eller kanske solfläckarna (OBS, måste ha speciellt filter för det, titta för allt vad du gör inte direkt på solen!!!!) är urspännande smile.gif
Gossen Ruda
Jag har också i min ungdom köpt ett teleskop, ett 900-mm spegelteleskop. Ca 25 år sen, det har nog hänt en del sen dess. Det står i sommarstugan men används inte så mycket. Tror att sista användningen var för att kolla in badbrudar på andra sidan sjön. laugh.gif
skogstroll
badbrudar? hahah... nä inte ens några badpojkar finns för mig att se smile.gif (tror jag confused.gif)
Jag har kollat runt lite på olika rymd/teleskop-sidor men är ändå inte säker på vad jag ska ha
Myosotis
˙uǝןǝɯɯıɥ åd ʇʞǝɾqo ɐʇʇıɥ ʇʇɐ ʇsöןddoɥ ʇǝp ɹä sɹɐuuɐ 'ƃıʇʞıʌ ɹä ǝɹɐʞös ɐɹq uǝ ¿pɾןöɟ ɯos uɐʞɹʎʇssnɾן ʌɐ ʇsnןɹöɟ ןןǝnʇuǝʌǝ pǝɯ ʇǝp ɹöɟ ɹɐɹǝsuǝdɯoʞ ǝʞsuɐʞ doʞsǝןǝʇ ɐɹʎp ʇsɐɟ 'ɯɐɹɟ ɥɔo ʞɐq ɥɔo ɹǝu ɥɔo ddn ɹä ɹǝs np uǝpןıq
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon