Malus
Jag har gjort ett antal försök att ympa/okulera en flikbjörk som jag har på tomten som jag tycker är mycket fin. Jag har dock inte fått en enda förädling att ta sig.

Är det någon som har tips här kring hur man bör gå tillväga.

Jag har även en rödek i grannskapet som jag gärna skulle vilja mångfaldiga - tips någon?
Piccante
CITAT (Malus @ 08-10-2009, 22:41) *
Jag har gjort ett antal försök att ympa/okulera en flikbjörk som jag har på tomten som jag tycker är mycket fin. Jag har dock inte fått en enda förädling att ta sig.

Är det någon som har tips här kring hur man bör gå tillväga.

Jag har även en rödek i grannskapet som jag gärna skulle vilja mångfaldiga - tips någon?

Rödek finns ju förvildad i Sverige så det går nog bra att driva upp eller flytta fröplantor.
KURT
Jag har ingen erfarenhet av björk, men när man söker så verkar det inte vara något problem att ympa björkar:


http://www.ces.ncsu.edu/fletcher/staff/tra...tespire1995.pdf
http://www.ubcbotanicalgarden.org/forums/s...ead.php?t=34649
KarinSKARA
Ympa är inte det lättaste men härligt att testa. Jag har aldrig testat Björk men det borde inte vara mycket svårare än andra ympningar.
Kanske Björken är som med Tall/Gran att du år 1, måste kruka upp en lämplig planta till underlag.
Sedan år 2, väcka den krukade plantan i Jan/Februari, för att göra ympningen i Mars.
Ev. så är den artberoende, och då måste du ha rätt underlag, för att lyckas.
Önskar dig Lycka Till
Malus
Jag kan inte förstå att jag inte tänkte på ekollon - men jag var dit och tittade idag och det var naturligtvis fullt så nu blir det förhoppningsvis många rödekar redan i vår!

Däremot vad gäller björkympning så undrar jag om det kan vara någon som har något konkret förslag på tider man skall sikta på för att lyckas eller metoder som verkar mer lyckade än andra så är jag mycket tacksam.

På framförallt äpple har jag haft väldigt mycket tur med mina ympningar medan för börk så har jag misslyckats fullständigt. Anledningen är väl både att björken ju blöder mycket på våren, att årsskotten bara är ett par mm i diameter samt att det är svårt att få barken att lossna för en okulering under sommarmånaderna. Jag tycker att jag har provat alla alternativ som jag tror på själv men inte lyckats vid en enda ympning / okulering.
KURT
Hade du testat andra ympningstekniker än okulering för björk? En skarvymp, där man först jämnar till ytorna med en riktigt vass kniv, eller en mycket liten hyvel, brukar kunna ge bra sammanfogning.
KarinSKARA
Har du testat att skrapa barken på moderträdet, linda om med gladpack som det ligger finriven, fuktig torv inuti?
Detta funkar på många växter, när man inte vet bästa tiden och man har moderplantan under kontroll hemma i sin närhet.
Malus
Jag har försökt några skarvympar, okuleringar och några andra varianter med ympning under vårvintern typ läggymp utan toppning för att bibehålla savdragningen uppåt. Inget har dock lyckats. Jag har även satt ympar vid lite olika tider från senvintern och in i musörontid.

Jag har inte försökt få dem att sätta rötter - detta är inget som jag har stött på hos vilda björkar dock att de har satt rötter på nedliggande grenar eller stammar vilket man ju ser ibland på andra släkten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon