Full version: päronträd 4 sorter
PX-21
Köpte ett päronträd med 4 ympade sorter på förra sommaren (i år blev det inga blommor= ingen frukt)..när kan man räkna med att få frukt?Och skall man gödsla någonting?
Egen frukt smakar bäst som sagt... biggrin.gif
KURT
Vad är det för sorter? En del päronsorter kan ta 10-15 år på sig innan de ger frukt. Men sedan handlar det ju om vad de är ympade på för grundstam också. Med en svagväxande grundstam blir det frukt fortare.
PX-21
Topp! Skall försöka leta etiketten"om vilka sorter det var....återkommer...

Mvh
Jan af Lisö
Jag planterade mitt familjeträd päron våren 2002 (man jag tror att det har stått på plantskolan ett år), fick frukt för första gången i år (2009) på alla 4 sorter, bortsett från 3 enstaka frukter åren innan. Päronet är på grundstammen Pyrus Communis. Fast jag tycker frukten i år är små och kärva, se ett separat inlägg här under "träd, buskar & häckar".

Så du har några år kvar att vänta !!!
embees
Jag har ett familjepäronträd som planterades 2003. Det har burit frukt sedan 2004. Inga större mängder, men tillräckligt för att kunna konstatera att frukterna är goda.
Men eftersom vi har så mycket päronrost i Skåne så funderar jag på att gräva upp och slänga trädet. För varje år blir det värre och värre med rosten. I år var det så hårt angripet att frukterna hade svårt att mogna och ovanpå det fick en del av frukterna fruktmögel.

Önskar att de enar som har päronrost i symbios skulle utrotas. ranting.gif ranting.gif ranting.gif Men man kan ju inte gå omkring och såga ner grannarnas enar. Det gäller framförallt Sävenbom och en del andra importerade sorter.

PX-21
Hittar ingen etikett men det måste ju vara samma sorter som era tycker man?Jag vet i alla fall att gråpäron inte var med!..Ja man får väl se om det blir nåt om nåt år ...worth waiting fore... rolleyes.gif ..Hoppas dom är söta frukterna..
Har inga enar i närheten men det var lite lövfällning mitt i sommaren och bruna blad...rost? crying.gif

Mvh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon