Bee
För någon månad sen köpte jag två häcktujor på rea som jag planterat i varsin kruka att ha vid öppningen mellan altanen och gräsmattan. Igår tittade jag på etiketten och det stod att den är snabbväxande och kan bli flera meter hög efter bara några år.
Huuu! Det var inte vad vi tänkt oss.
Men så slog det mig - det finns väl en relation mellan den synliga växtens storlek och rötternas utbredning? Om nu tujorna står i krukor så finns ju en yttre gräns för rötterna så att säga.
Vad tror ni, kommer dom att hålla sig runt metern eller kommer dom att sticka iväg?
Om dom vill sticka iväg uppåt, är det några problem med att klippa tillbaka dom?
Jag har inte haft tuja förr så jag vet itne riktigt hur dom uppför sig.
Bengt i Särö
Hej Bee.
Du förstår att plantera en Thuja i en kruka går bra,men den kan inte stå i krukan mer än ett par år när näringen är slut och rotsystemet har fyllt krukan med rötter så börjar den bli gul och då får man plantera
ut den på friland,det går även att klippa den sidledes och höjden som du vill ha den.
KarinSKARA
Goggla på hur man odlar Bonaier så skall du se att du kan omvandla mycket av det till dina Thujor. Det är mycket lättare än man tror att odla i kruka, bara man är skötsam med kontinuelig svag näringstillförsel och "lagom" vattning som nog är den största boven om växten mår dåligt.
Thujor går alldeles utmärkt att klippa och forma lite, bara du tar till saxen redan nu i början och sedan fortsätter varje år.
Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon