Christa
Alla har vi ju hört att det är nyttigt med motion men på vilket sätt är det nyttigt? Vilka hälsovinster ger motion?
skogstroll
ja för min del ger det främst att jag "blåser ur" all jobbstress ur huvudet innan jag kommer dit på morgonen, med hjälp av mina morgonpromenader. Sen är promenader himla bra för kondis och vikt också, mer än många tror. smile.gif
KRT
Motion håller igång och tränar hjärtat, lundorna och muskler i kroppen. Eftersom det går åt energi för att röra sig, går det också åt mer energi vid motion än att bara sitta stilla, vilket i sn tur gör att en del av det vi äter används vid motion och inte lagras i kroppen.
Motion har också psykiska effekter, dels utsöndras endorfiner som gör att man mår bra, och dels kan det hjälpa att hantera stress och liknande.
Åsa, mälardalen zon 2
Serotoninhalten i hjärnan ökar när man motionerar vilket minskar risken för deppighet/lättare depressioner.

Ju mer energi man förbrukar desto mera får man = man orkar mera och blir inte trött lika lätt.
skogstroll
jo jag har haft en del problem med hormoner och i och med det depressioner, fast käcka prommisar varje dag hjälper ju oerhört! Plus att jag käkar vitamintillskott som jag tydligen behöver för jag blir jättepigg när jag äter det smile.gif
andersen
Bättre kondis,vilket gör att man står imot sjukdom bättre man blir helt klart starkare av att motionera.
Magdis
Och så är det bra för skelettet att man belastar det, kroppen är gjord för att röra sig. Att bara sitta stilla leder till benskörhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon