Victoria
Hej,

Jag behöver tips om ett litet prydnadsträd eller lämplig buske som går att stamma upp. Den kan vara 1,5-max 2 meter hög, helst rödbladig. Det spelar ingen roll om den är hängande eller klotformad. Bor i zon 5 på småländska höglandet.

Jag såg en liten (ca 1,5 m) flikbladig jpansk lönn som jag blev aldeles betagen i. En sån skulle man ha!!! Men jag vet inte hur jag ska bära mig åt att få den att se ut så?! confused.gif

Den var inte klippt i toppen men hade en fin tät förgrening som inte alls var särskilt hängande. Den borde väl enl. konstens alla regler varit uppstammad men stammen såg så fin och slät ut så jag vet inte. Samtidigt såg den nästan ympad ut strax under kronan med lite knölig och skrovlig stam?!

Vet någon hur man stammar upp en japansk flikbladig blodlönn och hur många år det kan ta innan den ser någorlunda vettig ut? (se bild)



Kan man kanske köpa någonstans till rimligt pris?!
Gudrun i Göteborg
Du kan hitta en hel del trådar här som handlar om små träd t ex http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=91685
Lycka till!
Maggan H
Perukbuske! Min favorit, som står överst på önskelistan! Uppstammad med brunrött bladverk och stora skira klasar med blommor.... Mmmmmmmm!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon