Full version: Busfrön 2009
Sidor: 1, 2, 3
Maggan H
Nu börjar det bli dags att vi samlar oss inför vinterns/vårens sådder. Högst 15 pers, 1 sort som får kallas busfrön, naturligtvis fritt fram att skicka fler sorter om man så önskar, dock blir dessa bonusfrön! Platsen under lysrören är ju starkt begränsad fram på vårkanten....
Man HAR ju lite annat också på gång vid den tiden! blink.gif

För ev nytillkomna; vi skickar ca 5-10 frö av samma sort till alla som är med i leken. Bifoga såråd och skriv ditt alias på påsen. Givaren startar en egen tråd när det är dags att så fröna. Vi kommer att dölja frönas/växtens identitet tills alla som vill har gissat, gissning skickas via PM till frönas givare som sen talar om i sin tråd att vb har gissat rätt. (eller fel!) crazy.gif

Citera senaste meddelande med anmälningsnamn så får vi en behändig lista. Jag börjar:

Maggan H
Margith
Jaa, vad kul!
Självklart är jag med i år igen tummenupp.gif

Maggan H
Margith
DykUnderYtan
Oj, det här låter kul. Jag testar väl att hänga på jag också. smile.gif


Maggan H
Margith
UnderYtan

stennie
Jag hänger också på i år igen!!! tummenupp.gif
blomkronan
ÄNTLIGEN yahoo.gif


Maggan H
Margith
UnderYtan
stennie
Blomkronan
Platinum
Gäller endast perenna blommor?
Maggan H
CITAT (Platinum @ 24-09-2009, 22:15) *
Gäller endast perenna blommor?

Nejdå, allt är tillåtet! crazy.gif
Platinum
Jag vill va med och busa thanks.gif
Dito Verde
Maggan H
Margith
UnderYtan
stennie
Blomkronan
Platinum
Dito Verde
Rosmarin
Jaa!!! Äntligen!!! yahoo.gif

Maggan H
Margith
UnderYtan
stennie
Blomkronan
Platinum
Dito Verde
Rosmarin

CITAT (DykUnderYtan @ 24-09-2009, 21:51) *
Oj, det här låter kul. Jag testar väl att hänga på jag också. smile.gif


Det ÄR kul! Förra året blev busfrötrådarna hur roliga som helst imellanåt.
Gillan
CITAT (Rosmarin @ 25-09-2009, 11:16) *
Jaa!!! Äntligen!!! yahoo.gif

Maggan H
Margith
UnderYtan
stennie
Blomkronan
Platinum
Dito Verde
Rosmarin
Gillan

Självklart att jag är med...........................kanske tom det endaste jag är med på i år giggle.gif
Lady Hamilton
kompiskram.gif Jag med
Maggan H
Margith
UnderYtan
stennie
Blomkronan
Platinum
Dito Verde
Rosmarin
Gillan
Lady Hamilton
Lady Hamilton
Har varit till Anki V i hennes stuga och hon hälsar att även hon vill vara med yes.gif
1. Maggan H
2. Margith
3. UnderYtan
4. stennie
5. Blomkronan
6. Platinum
7. Dito Verde
8. Rosmarin
9. Gillan
10. Lady Hamilton
11. Anki V
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 26-09-2009, 17:02) *
Har varit till Anki V i hennes stuga och hon hälsar att även hon vill vara med yes.gif
1. Maggan H
2. Margith
3. UnderYtan
4. stennie
5. Blomkronan
6. Platinum
7. Dito Verde
8. Rosmarin
9. Gillan
10. Lady Hamilton
11. Anki V



Redan 11 st! 4 platser kvar! crazy.gif
Fny
Jag vill jättegärna vara med!!! biggrin.gif

1. Maggan H
2. Margith
3. UnderYtan
4. stennie
5. Blomkronan
6. Platinum
7. Dito Verde
8. Rosmarin
9. Gillan
10. Lady Hamilton
11. Anki V
12. Fny
Kajsa i Arvika
CITAT (Fny @ 27-09-2009, 11:50) *
1. Maggan H
2. Margith
3. UnderYtan
4. stennie
5. Blomkronan
6. Platinum
7. Dito Verde
8. Rosmarin
9. Gillan
10. Lady Hamilton
11. Anki V
12. Fny
13. Kajsa


Mej med..
Solstorm
Frestande, det var så roligt förra året, men det blev ju så himla många krukor. Man ville ju inte knö ihop fröna så det blev ett par krukor av varje sort+att många (jag själv också blush.gif ) skickade flera sorter. Jag avstår den här gången men tänker följa trådarna noga!
Maggan H
CITAT (Solstorm @ 27-09-2009, 16:36) *
Frestande, det var så roligt förra året, men det blev ju så himla många krukor. Man ville ju inte knö ihop fröna så det blev ett par krukor av varje sort+att många (jag själv också blush.gif ) skickade flera sorter. Jag avstår den här gången men tänker följa trådarna noga!

Observera Solstorm att endast en sort per person får skickas som busfrö! cool.gif Visst har du plats nu?? crazy.gif
Solstorm
Fresta mig inte! nono.gif
Rosmarin
CITAT (Solstorm @ 27-09-2009, 16:51) *
Fresta mig inte! nono.gif


Varför inte det då...? whist.gif
Solstorm
Det var så himla roligt förra året, men jag har begränsat med plats och ork, det är ju inte bara sådden det ska ju skötas också. I våras sådde jag busfrön på bekostnad av andra fröer jag hade planerat men som inte blev av. Fast himla rolgt var det. Jag vet vilka fröer jag skulle skickat om jag var med, men de får åka med i fröbytartråden istället. Men jag kommer att följa den här tråden, var så säker!
Margith
Jag kan inte låta bli att vara med i år igen, jag tyckte att det var jätteroligt.
Men förra året fick jag en liten tanke, som skulle ha hjälpt mig:

En del av det här handlar ju om att försöka att gissa vad det är för fröer du har fått, alltså bara utifrån att titta på fröerna....
Det var jag urkass på....

Men när de väl har grott, 78 st i en liten kruka och det är dags för omskolning: då skulle jag väldigt gärna ha velat veta vad det är för nåt som växer i min lilla kruka... då först vet jag ju hur många jag ska skola om.... platsbrist har vi ju alla....

Nu var vi riktigt dåliga på att läsa såanvisningar förra året; men när nån av oss har omskolningsbara småttingar, kan vi inte få PM:a givaren och få ett svar på vad det är vi har i krukorna?

Det kan ju vara nåt som vi redan har mängder av, det kan vara nåt vi av någon anledning avskyr, eller som i mitt fall: en perenn som jag provat 3 gånger men den klarar inte vintern hos mig. Vet jag att det är så, omskolar jag 1-2 st (hoppet är ju det sista som överger en, eller hur a0a.gif ?) och använder resten av platsen under lysrören till annat.

Bara en tanke.....
Kajsa i Arvika
Jag tycker det låter som en bra ide Margith, det är som sagt var trångt mellan krukorna.. whist.gif
Maggan H
CITAT (Margith @ 28-09-2009, 14:18) *
Nu var vi riktigt dåliga på att läsa såanvisningar förra året; men när nån av oss har omskolningsbara småttingar, kan vi inte få PM:a givaren och få ett svar på vad det är vi har i krukorna?


Det är väl klart, var o en som inte kan/vill vänta crazy.gif måste så klart få reda på det av givaren! tummenupp.gif Inget behöver ju komma ut i trådarna då det går via PM.
Peztis
Jag hoppas att jag kan få vara med!!!

1. Maggan H
2. Margith
3. UnderYtan
4. stennie
5. Blomkronan
6. Platinum
7. Dito Verde
8. Rosmarin
9. Gillan
10. Lady Hamilton
11. Anki V
12. Fny
13. Kajsa
14. Peztis
Maggan H
CITAT (Peztis @ 28-09-2009, 15:35) *
Jag hoppas att jag kan få vara med!!! Jadå, ytterligare en plats finns kvar!

1. Maggan H
2. Margith
3. UnderYtan
4. stennie
5. Blomkronan
6. Platinum
7. Dito Verde
8. Rosmarin
9. Gillan
10. Lady Hamilton
11. Anki V
12. Fny
13. Kajsa
14. Peztis

Peztis
Margith: är det någon mer än du ocj jag som är med i både Busfrölistan och Frökedjelistan? Inte så lyckat kanske att ha samma fröer där...
Margith
Jopp, det är fler än du och jag...
och jaahhh... det här har gett mig lite tankebry också crying.gif Det blir till att tänka om... eller "maskera" fröerna a0a.gif
(Eller kanske skicka ett litet privat PM och säga att just DU är diskvalificerad från gissningar på själva fröet laugh.gif )

DykUnderYtan
Jag är också med i båda... men man får väl helt enkelt låta bli att gissa om man vet med sig att man har frön även från frökedjan. smile.gif
Peztis
Eller inte skicka med samma fröer...
Anki V
Gjorde vi inte så att om man kände igen fröet så skickade man ett PM till givaren? Jag har för mig att vi inte fick börja gissa i tråden fören det grott hos de som lytt såråden g.gif .

Jag skickade frön som jag ursprungligen fått av Margith och som jag året innan delat med mig till Gillan av och ingen av dom lyckades knäcka busfröet förrän jag givit så tydliga ledtrådar att till och med växtens namn fanns i inlägget rotfl.gif .

Margith hade skickat dahliafrön och de lyckades jag på något sätt missa trots att jag sådde andra dahlior med köpefrön bara någon dag före blush.gif .

Vi är ena riktigt duktiga fröexperter yes.gif

/Anki.
Fny
nån mer än jag som inte har lysrör och sådant utan kommer få nöja sig med gammal vanlig fönsterblecksplats? Fasar redan lite för hur allt ska få plats, och vad min sambo kommer säga.... Bara häromdan klagade han lite över alla mina småttingar som är placerade på bästa fönsterplats och som tar plats från redan etablerade växter... Jag tror att jag väntar lite med att berätta om busfröerna...wink.gif

Ni som har varit med förut, brukar det bara vara trädgårdsväxter eller brukar det även vara krukväxter som ska bo inomhus? Och måste fröerna vara plockade hemma i den egna trädgårn? Hoppas inte det, för då har jag vääääligt lite att välja på. Rättare sagt, då har jag bara ett alternativ, och det är inte särskilt spännande. Är det okej att dela med mig av köpefröer? g.gif

och just ja, en till fråga. När ungefär ska fröerna skickas?
Maggan H
CITAT (Fny @ 29-09-2009, 08:18) *
nån mer än jag som inte har lysrör och sådant utan kommer få nöja sig med gammal vanlig fönsterblecksplats? Fasar redan lite för hur allt ska få plats, och vad min sambo kommer säga.... Bara häromdan klagade han lite över alla mina småttingar som är placerade på bästa fönsterplats och som tar plats från redan etablerade växter... Jag tror att jag väntar lite med att berätta om busfröerna...wink.gif

Ni som har varit med förut, brukar det bara vara trädgårdsväxter eller brukar det även vara krukväxter som ska bo inomhus? Och måste fröerna vara plockade hemma i den egna trädgårn? Hoppas inte det, för då har jag vääääligt lite att välja på. Rättare sagt, då har jag bara ett alternativ, och det är inte särskilt spännande. Är det okej att dela med mig av köpefröer? g.gif

och just ja, en till fråga. När ungefär ska fröerna skickas?

Det går lika bra med köpefön! Har du ingen yta i köket som du kan avvara till ett lysrör? Det är det bästa, svårt att få växter att bli 'nåt' annars. Anki, du kan kanske tipsa lite.... naughty.gif biggrin.gif Fröna skickas helst när det är tid att så; man kan starta sin tråd och berätta att dom är på gång. Förra året fick jag vända upp o ner på halva huset i jakt på en omgång frön som kommit alldeles för tidigt, hittade dom till sist i en frökatalog.... fear.gif slap.gif
Kajsa i Arvika
Jag har inte heller lysrör Fny, säger varje år att jag ska fixa men det har inte blivit av hittills.. funkar ändå på nåt vis.. och plats fixar man.. Resten får ju maka på sej helt enkelt.. !! angel_not.gif

IreneL har jättefina bilder på lagerhyllor med belysning som inte tar speciellt mycket plats annars..
Irene_L
CITAT (Kajsa i Arvika @ 29-09-2009, 09:38) *
Jag har inte heller lysrör Fny, säger varje år att jag ska fixa men det har inte blivit av hittills.. funkar ändå på nåt vis.. och plats fixar man.. Resten får ju maka på sej helt enkelt.. !! angel_not.gif

IreneL har jättefina bilder på lagerhyllor med belysning som inte tar speciellt mycket plats annars..


Tack Kajsa....här kommer en bild på min hylla:

Här har jag bara lysrör överst. Men sedan har jag lysrör under varje hyllplan. Denna hylla har varit toppen för mig som har lite trångt!
Rosmarin
CITAT (Peztis @ 28-09-2009, 17:03) *
Margith: är det någon mer än du ocj jag som är med i både Busfrölistan och Frökedjelistan? Inte så lyckat kanske att ha samma fröer där...


Jag också yes.gif . Jag har bestämt mig för att inte skicka Busfröerna i frökedjan. Har valt ut ett frö för detta ändamål som ska vara särskilt svårt att gissa vad det är... whist.gif ...hoppas jag i alla fall! giggle.gif

CITAT (Fny @ 29-09-2009, 08:18) *
nån mer än jag som inte har lysrör och sådant utan kommer få nöja sig med gammal vanlig fönsterblecksplats? Fasar redan lite för hur allt ska få plats, och vad min sambo kommer säga.... Bara häromdan klagade han lite över alla mina småttingar som är placerade på bästa fönsterplats och som tar plats från redan etablerade växter... Jag tror att jag väntar lite med att berätta om busfröerna... wink.gif

Ni som har varit med förut, brukar det bara vara trädgårdsväxter eller brukar det även vara krukväxter som ska bo inomhus? Och måste fröerna vara plockade hemma i den egna trädgårn? Hoppas inte det, för då har jag vääääligt lite att välja på. Rättare sagt, då har jag bara ett alternativ, och det är inte särskilt spännande. Är det okej att dela med mig av köpefröer? g.gif

och just ja, en till fråga. När ungefär ska fröerna skickas?


Jag har inte heller lysrör och andra finesser. Dessutom är vårt hus ganska svåruppvärmt på vintern så det brukar inte bli så lätt att få plats med alla frösådder som ska få plats där det är både varmt och ljust - men det ordnar sig för det mesta. Frögalenskap... coolgleam.gif vad är det? giggle.gif

Fröerna i förra årets busfrötävling var av allehanda sorter, allt mellan ätbara växter,små små perenner, jättestora buskar och exotiska träd. Inga regler ifråga om detta alltså. Även köpefrön går bra.

Om du söker på "busfrön" i den här avdelningen (förkultivering och förökning) så kommer du att hitta förra årets busfrötrådar.
Rosmarin
CITAT (Solstorm @ 28-09-2009, 13:22) *
Det var så himla roligt förra året, men jag har begränsat med plats och ork, det är ju inte bara sådden det ska ju skötas också. I våras sådde jag busfrön på bekostnad av andra fröer jag hade planerat men som inte blev av. Fast himla rolgt var det. Jag vet vilka fröer jag skulle skickat om jag var med, men de får åka med i fröbytartråden istället. Men jag kommer att följa den här tråden, var så säker!


Jag förstår verkligen detta med plats och ork. trostar.gif När man inte har alla de krafter man skulle önska att man hade och man ser att allt det man har sått bara står där och skulle behövas tas om hand men "jag orkar inte just nu, kanske jag gör det imorgon" och det blir så varje dag tills de små plantorna inte heller orkar längre, då är det inte roligt. Jag har haft sådana perioder. Nu mera är det mer ofta en fråga om tid än om ork för min del.

Men Solstorm, du kan väl läsa och skriva i trådarna i alla fall! Så är du med lite grand ändå smiley_small_hug.gif !!!
Solstorm
CITAT (Rosmarin @ 29-09-2009, 11:22) *
Men Solstorm, du kan väl läsa och skriva i trådarna i alla fall! Så är du med lite grand ändå smiley_small_hug.gif !!!


Tack för det fina erbjudandet kompiskram.gif
Anki V
CITAT (Maggan H @ 29-09-2009, 08:26) *
Det går lika bra med köpefön! Har du ingen yta i köket som du kan avvara till ett lysrör? Det är det bästa, svårt att få växter att bli 'nåt' annars. Anki, du kan kanske tipsa lite.... naughty.gif biggrin.gif Fröna skickas helst när det är tid att så; man kan starta sin tråd och berätta att dom är på gång. Förra året fick jag vända upp o ner på halva huset i jakt på en omgång frön som kommit alldeles för tidigt, hittade dom till sist i en frökatalog.... fear.gif slap.gif


Jag har satsat på lysrör laugh.gif .

Först och främst, jag bor i en enrummare på 53 m2….ensam. Jag har en särbo/hjärtevän men han fryser så förfärligt när jag har frösådderna på gång och försöker ha ca 15 grader i lägenheten. Under februari till maj brukar han hålla sig i sin bostad så mycket det går.

I köket har jag satt upp en bänkskiva från IKEA på bockar. Över skivan hänger det två dubbla 58 W:are. Under hyllan hänger det tre 36W.
[attachment=42603:001__Large_.JPG]
Över arbetsbänken i köket har jag satt en 18W…Precis lagom för lite kryddväxter.

I vardagsrummet har jag dubbla 18W i i de två nedersta hyllorna av Billy bokhylla. Armaturerna sitter i hyllplanet så det är lätt att byta ut om jag skulle vilja ha tillbaka bokhyllefunktionen. De där två fula pappskivorna satte jag dit för att inte bländas när jag ser TV.
[attachment=42604:hylla.jpg]

Bredvid soffan har hjärtevännen hjälpt mig att bygga en hylla i körsbärsträ (liknande) där jag har åtta 18W. Fyra på varje plan. Den är jag lite mindre nöjd med eftersom det blir lite dålig luftväxling det som står längs in. Men det är inget som inte går att åtgärda med en bordsfläkt. Frigolitskivan ligger där för att isolera mot den lilla värme som alstras av lysrören under.
[attachment=42605:003__Large_.JPG]
Med hjälp av de här lysrören och framåt vårsidan dubbla skift så brukar jag dra upp 400-500 plantor varje år.

Vadå galen…..???? Inte jag i alla fall crazy.gif .
/Anki
Maggan H
Jodå, lite galen är du allt! whist.gif Och uppfinningsrik till tusen, tummenupp.gif tror ingen här kan matcha detta på en boendeyta på dryga 50 kvm.... yaay.gif Och säkert har du sett till att strömmen ingår i hyran också! idea.gif
Kajsa i Arvika
tummenupp.gif Man blir på gott humör när man ser Ankis påhittighet!! Varhelst det sticker ut nåt kan man alltså hänga ett lysrör under!! yes.gif
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 29-09-2009, 18:16) *
Jag har satsat på lysrör laugh.gif .

Först och främst, jag bor i en enrummare på 53 m2….ensam. Jag har en särbo/hjärtevän men han fryser så förfärligt när jag har frösådderna på gång och försöker ha ca 15 grader i lägenheten. Under februari till maj brukar han hålla sig i sin bostad så mycket det går.

I köket har jag satt upp en bänkskiva från IKEA på bockar. Över skivan hänger det två dubbla 58 W:are. Under hyllan hänger det tre 36W.
[attachment=42603:001__Large_.JPG]
Över arbetsbänken i köket har jag satt en 18W…Precis lagom för lite kryddväxter.

I vardagsrummet har jag dubbla 18W i i de två nedersta hyllorna av Billy bokhylla. Armaturerna sitter i hyllplanet så det är lätt att byta ut om jag skulle vilja ha tillbaka bokhyllefunktionen. De där två fula pappskivorna satte jag dit för att inte bländas när jag ser TV.
[attachment=42604:hylla.jpg]

Bredvid soffan har hjärtevännen hjälpt mig att bygga en hylla i körsbärsträ (liknande) där jag har åtta 18W. Fyra på varje plan. Den är jag lite mindre nöjd med eftersom det blir lite dålig luftväxling det som står längs in. Men det är inget som inte går att åtgärda med en bordsfläkt. Frigolitskivan ligger där för att isolera mot den lilla värme som alstras av lysrören under.
[attachment=42605:003__Large_.JPG]
Med hjälp av de här lysrören och framåt vårsidan dubbla skift så brukar jag dra upp 400-500 plantor varje år.

Vadå galen…..???? Inte jag i alla fall crazy.gif .
/Anki


Det här är bara helt fantastiskt att se! Jag sitter här och skrattar medan jag läser och tittar på dina bilder Anki, och min man undrar vad jag har så roligt åt. Tycker det är så himla häftigt!!!

Jag borde också försöka få till ett par fungerande lösningar den här vintern whist.gif ... så kanske mina sådder kunde vara lite större när vårvädret tillåter utplantering. Jag brukar få vänta till hösten med utplantering av det mesta i perennväg annars. Jag får försöka fundera ut ett sätt att få min man att tro att det var hans idé att bygga en bänk med extrabelysning till mina sådder. Då brukar det gå bra... coolgleam.gif

CITAT (Maggan H @ 29-09-2009, 21:16) *
.....
Och säkert har du sett till att strömmen ingår i hyran också! idea.gif


a0a.gif
Peztis
JIIIISSES Anki!!! IMPONERAD till max!

Var gör du av alla växter sedan? Sommarstuga?

Jag har egentligen världens förutsättningar för att göra så som du har gjort, har ett helt källarplan (med ca 15 grader på vinterhalvåret) som borde kunna tömmas på skräp och fyllas med växter. Fast som Maggan kommenterar, jag får själv betala elräkningen.

Nä, jag får nog inrikta mig på att driva upp i växthuset (när jag nu får färdigt det...).
Anki V
Äsch…elräkningen! ninja.gif

Mellan tummen och pekfingret ökar min elräkning med ca 200:- under feb-maj (om alla lysrören är i gång samtidigt.) Utslaget på ett år så blir det inte mycket pengar att orda om. En mycket billig hobby!!!

Golvvärmen i badrummet kostar mer…….

Växterna som jag driver upp matar jag sorken i sommarstugan med + att jag delar med mig (läs: tvingar på) av småplantor till alla jag känner crazy.gif .

/Anki
Platinum
CITAT (Peztis @ 28-09-2009, 15:35) *
Jag hoppas att jag kan få vara med!!!

1. Maggan H
2. Margith
3. UnderYtan
4. stennie
5. Blomkronan
6. Platinum
7. Dito Verde
8. Rosmarin
9. Gillan
10. Lady Hamilton
11. Anki V
12. Fny
13. Kajsa
14. Peztis


Nu ser listan ut så här...

1. Maggan H
2. Margith
3. UnderYtan
4. stennie
5. Blomkronan
6. Dito Verde
7. Rosmarin
8. Gillan
9. Lady Hamilton
10. Anki V
11. Fny
12. Kajsa
13. Peztis

Det blev ett litet missöde med frölådan så nu vet knappt jag själv vad som finns däri så jag hoppar av.

Men är någon intresserad av en jättejoker utöver busfrökedjan så hojta till, 20 olika växter på 20 fröer kan jag nog ordna!
Anki V
CITAT (Platinum @ 30-09-2009, 21:11) *
Men är någon intresserad av en jättejoker utöver busfrökedjan så hojta till, 20 olika växter på 20 fröer kan jag nog ordna!


Det kan ju bli precis hur spännande som hellst yes.gif !!!

Klart att du ska vara med...om inte annat kanske vi kan hjälpa dig och identifiera dina frön laugh.gif

/Anki
Platinum
CITAT (Anki V @ 30-09-2009, 21:21) *
Det kan ju bli precis hur spännande som hellst yes.gif !!!

Klart att du ska vara med...om inte annat kanske vi kan hjälpa dig och identifiera dina frön laugh.gif

/Anki


Men hur ska jag kunna ge såråd när inte ens jag själv vet som är vad?

Jag kan inte garantera att det blir 5-10 frö av samma sort.

Nog har jag 150 fröer allt om det var 5-10 fröer till 15 personer som gällde?

Men som det är nu är det jokerfröer, vill ni jag ska va kvar så då är jag kvar annars så kliver jag av så andra som vill busa får vara med.
Margith
Jag håller med Anki V!
Ska vi nu så busfrön så verkar ju dina uppfylla alla kriterier kompiskram.gif

Klart du ska vara med!

Anki V visade dessutom förra året att hon var helt suverän på att identifiera fröer (förutom ett och annat Dahlia-frö rotfl.gif )
DykUnderYtan
Desto mer spänning tycker jag, klart du ska vara kvar! smile.gif
Peztis
Det blir ju jättespännande när INGEN vet vad det egentligen kan vara!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon