Full version: fröbytarbanken
Tummelisa
som ett komplement till frökedjan startar jag här en fröbytarbank.

reglerna är enkla. man börjar med att erbjuda fröer man har. när man sedan ser någon annans fröer man får ha begär av, så skickar man ett pm och beställer.

börja med att skriva vad ni erbjuder först i meddelandet, så det syns på översikten av tråden. skicka 25-30 fröer per beställning, om inget annat blir överenskommet.
när ni sedan lagt ut ert erbjudande, så kan ni skicka beställningar/pm på andras fröer.
man kan tänka på att om man erbjuder ngt vanligt, så kan man ju beställa lite mindre, och tvärt om. om vi sedan beställer lite mindre än vad vi erbjuder, så bygger vi tillsammans upp en bra bank med fröer.

här har vi inga begränsningar om ålder eller ursprung på fröerna, bara att vi tror att de är grobara. (testa gärna innan). och förvara gärna fröerna torrt i kyl eller frys.

väl mött
Nauti
Lägger du upp listan över alla arter och vem som erbjuder dem i ditt första inlägg då? Annars blir det nog lätt väldigt rörigt. Jag skulle kunna tänka mig att erbjuda en del fröer.

En bra idé är nog ändå att nämna var alla fröer kommer ifrån om man vet. Usprunget är ju väldigt intressant, ifall det är från en seriös frösida så att man vet exakt vad man får eller om det är hemodlade fröer från F1-hybrider eller liknande.
Tummelisa
CITAT (Nauti @ 21-09-2009, 22:43) *
Lägger du upp listan över alla arter och vem som erbjuder dem i ditt första inlägg då? Annars blir det nog lätt väldigt rörigt. Jag skulle kunna tänka mig att erbjuda en del fröer.

En bra idé är nog ändå att nämna var alla fröer kommer ifrån om man vet. Ursprunget är ju väldigt intressant, ifall det är från en seriös frösida så att man vet exakt vad man får eller om det är hemodlade fröer från F1-hybrider eller liknande.

visst är det väldigt intressant med ursprung. även vilka erfarenheter man har med att odla frösorten. och annat man tycker är intressant eller viktigt.

tanken är att banken i stort sett ska sköta sig själv. så det kan nog vara klokt att göra ett inlägg per sort, så man får överblick.

så då är det viktigt är att börja meddelandet med vilken sorts frön det rör sig om.
Tummelisa
Nigella hisanica, African Bride, jungfun i det gröna

frön från göteborgs botaniska.
blomman ser ut som en cirkuskarusell, i miniatyr. en kul liten blomma. lättgrodd.

etiketten säger: 75 cm. vit med effektfulla svarta ståndare. eternell. såvecka 16-18



även länkar till mer information eller bilder kan ju vara trevligt om det finns med. men inget måste, för vi kan ju alltid söka
Eva 33c
Tanken är god Tummelisa, men jag tror inte en vanlig forumtråd lämpar sig så bra. Om jag och andra skulle lägga ut våra fröer här med en sort per inlägg skulle tråden snabbt bli alldeles ohanterligt lång. Min lista förra året innehöll 79 sorter när jag startade. Bara tanken att göra så många inlägg... Och dessutom blir ju inte en sån här tråd sorteringsbar. Många kommer ju att ha samma fröer. Sen måste man ju helst gå in och redigera sina inlägg när fröerna är slut, förman kan ju inte ta bort dem. Sen är det ju så att en tråd i forumet försvinner fort långt bak när inga nya inlägg görs.
Väldigt fiffigt vore om man kunde ha möjlighet att lägga en frölista på sin profilsida och att det kom upp en länk till den när man höll pekaren över medlemmens signatur till vänster. Som det gör med album. Men det är ju inget vi kan fixa själva utan i såfall något för forumansvariga. Jag har sett att möjligheten finns på andra forum (utländska) att ha egna textdokument på sin sida. Kanske något att efterfråga?
Rosmarin
Jag tycker också precis som Eva skriver här ovan att din idé är jättebra Tummelisa! ...men det kommer att bli bökigt tror jag också att genomföra. Frölistorna här på odla brukar vara långa och många så det är nog enklare med en lista per tråd tror jag.
Men du kan ju testa för de som är intresserade! Det kommer kanska att fungera bra...
Tummelisa
CITAT (Rosmarin @ 22-09-2009, 11:38) *
Men du kan ju testa för de som är intresserade! Det kommer kanska att fungera bra...
att komma med ¨jag tror inte det kommer att gå så bra¨ inlägg, tycker jag är ganska tråkig inställning. även generellt i livet. eller som en klok mor sagt. Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.

tanken är inte att man ska lägga ut 79 sorter med trettio fröpåsar i varje sort. då kommer vi inte att göra annat än att packetera och posta. tanken är att man lägger ut någon eller några sorter som man vill dela med sig av. sen kan ju frågor och diskussioner uppstår ur detta..

dessutom tror jag det går utmärkt att använda detta forum som fröbank. bara man får lite rutin på det. annars hade jag inte gjort detta försöket.
Nauti
Fast det blir snabbt för rörigt som sagt och förmodligen kommer det inte att gå så bra. Jag skulle då inte orka sitta och kolla igenom flera sidor med inlägg för att se vad folk har för fröer att erbjuda. Därför undrade jag om inte allting skulle ligga i öppningstråden, för överblick är ju det sista man får om man skall ha en sorts fröer per inlägg. Men om folk har så många fröer att erbjuda så blir nog det nog rörigt med allt i ett inlägg också.

Men en fröbank bland odla.nu medlemmar låter som en rolig och bra idé för övrigt.
Tummelisa
CITAT
alldeles ohanterligt lång. Min lista förra året innehöll 79 sorter när jag startade. Bara tanken att göra så många inlägg... Och dessutom blir ju inte en sån här tråd sorteringsbar
att komma med ¨jag tror inte det kommer att gå så bra¨ bemötande, tycker jag är ganska tråkig inställning till nya saker och i livet. eller som en klok mor sagt. Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.

kommer det inte att funger, låt då det visa sig själv. tanken är inte att man ska lägga ut 79 sorter med trettio fröpåsar i varje sort. då kommer vi inte att göra annat än att packetera och posta. tanken är att man lägger ut någon eller några sorter som man vill dela med sig av. sen kan ju även vidare frågor och diskussioner uppstår ur detta..

dessutom tror jag det går utmärkt att använda detta forum som fröbank. bara man får lite rutin på det. annars hade jag inte gjort detta försöket. frågan är snarare om detta är ngt folk har lust med. och det märker vi ju.
Solstorm
Jag förstår nog inte riktigt. Är det tänkt som en fröbytartråd? Eller var är banken?
Tummelisa
ja, en fröbytartråd.
som om den fungerar, kommer att fungera som en fröbytarbank.

tar det fart, så kan man ju starta nya trådar inom populära sorter. som Iris fröbytarbank.

jag har funderat igenom det, annars hade jag som sagt inte provat. så det enklaste är om ni som tycker detta verkar vara en bra ide för att dela med er av era fröer, helt enkelt provar att lägga ut en eller ett par sorters fröer. så ser vi vart det tar vägen.

egna foton vore tex kul om det finns med.
smuleborg
Det finns fröbytartrådar här som förmodligen funkat alldeles utmärkt.

Jag kommer att tänka på STA:s fröförmedling? Det ligger mycket arbete bakom den.

CillaM
Jag lägger upp en egen lista över de fröer jag har. Och ofta blir det fler listor efterhand. Oftast vill jag inte byta utan bara bli av med fröer. Tycker annars det blir allt för rörigt och struligt att hålla reda på alla svar.
lovwal
Roligt initiativ, Tummelisa! Men hur blir det nu - inlägg här i tråden eller annan variant?
Rosmarin
CITAT (Rosmarin @ 22-09-2009, 11:38) *
Jag tycker också precis som Eva skriver här ovan att din idé är jättebra Tummelisa! ...men det kommer att bli bökigt tror jag också att genomföra. Frölistorna här på odla brukar vara långa och många så det är nog enklare med en lista per tråd tror jag.
Men du kan ju testa för de som är intresserade! Det kommer kanska att fungera bra...




CITAT (Tummelisa @ 22-09-2009, 15:42) *
att komma med ¨jag tror inte det kommer att gå så bra¨ inlägg, tycker jag är ganska tråkig inställning. även generellt i livet. eller som en klok mor sagt. Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.

tanken är inte att man ska lägga ut 79 sorter med trettio fröpåsar i varje sort. då kommer vi inte att göra annat än att packetera och posta. tanken är att man lägger ut någon eller några sorter som man vill dela med sig av. sen kan ju frågor och diskussioner uppstår ur detta..

dessutom tror jag det går utmärkt att använda detta forum som fröbank. bara man får lite rutin på det. annars hade jag inte gjort detta försöket.


Tummelisa!!! Förlåt mig om du missförstod mitt inlägg! Det var INTE no.gif meningen att säga att det inte var en bra idé. Tvärtom, det är en mycket god idé. tummenupp.gif Jag bara tror att om det skulle skrivas ett inlägg per frö, som jag förstod det- så skulle det snabbt bli en tiomilatråd. Och som sagt: PROVA! Det KAN bli rörigt, men det KAN också fungera jättebra och då skulle det ju vara jättesynd att inte ha provat. Det var det jag menade även om jag kanske uttryckte mig dumt. duh.gif
Tummelisa
tack, jag avvaktar några dagar. sen startar jag en ny tråd. som enbart blir för fröbytning.

så ni som har åsikter kan ju skriva av er så länge.
tl
smuleborg
CITAT (Tummelisa @ 23-09-2009, 21:01) *
tack, jag avvaktar några dagar. sen startar jag en ny tråd. som enbart blir för fröbytning.


Vad bra. Jag tror att fröbytartrådar välkomnas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon