Full version: Kära gammla 80 tal
aanderss
Kära gammla 80 tal
vad minns ni av de?
Aqvakul
80-talet handlade nästan bara om mina två barn, födda 1980 och 1983. Som småbarnsförälder har man vare sig särskilt mycket tid för mode eller kultur. Mina kunskaper om 80-talets kultur är verkligen begränsade....
aanderss
ja då gick man i skolan
Christina i Taxinge~
axelvaddar, lila & cerise & turkos, benvärmare, Guns & Roses, Fame, skotten på Sveavägen, hockeyfrilla, Europe, Dirty Dancing, min yngsta börjar skolan.......
Cathis
happy.gif 80-talet ojojojoj, då gick jag på högstadiet och sedan gymnasiet. Hade pösiga jeans upptill och väldigt smala nertill, pumps, plastörhängen, blonderad lugg, utanpåskjorta med livrem. Ja himmel det var tider det. Allt gick i ljusblått, ljusrosa och mintgrönt giggle.gif och dessa axelvaddar som man skulle ha...
MariaS
Fick barn, köpte hus, och collegetröjor med blaffiga tryck på.
Alexander-VG-zon3
föddes 1988 jag får vänta och skriva i tråden om 90-talet, men nåt som hängt med mig än idag är ju musiken som jag gillar väldigt mycket. lyssnar på det mesta från 80talet.
Farbror Blå
CITAT (Cathis @ 21-09-2009, 21:20) *
happy.gif 80-talet ojojojoj, då gick jag på högstadiet och sedan gymnasiet. Hade pösiga jeans upptill och väldigt smala nertill, pumps, plastörhängen, blonderad lugg, utanpåskjorta med livrem. Ja himmel det var tider det. Allt gick i ljusblått, ljusrosa och mintgrönt giggle.gif och dessa axelvaddar som man skulle ha...


Pistagegrönt!! det var såå fint på tjejen i skolan, mörka lockar, pistagegrön tröja.
Färger man inte ser så ofta
aanderss
född 76
man hade manchester byxor såg på cafeprogram på tv hörde på upp till tretton på radion älskade gunde svan
Platinum
Född -73 så 80-talet var ju hela min grundskoletid kan man säga och det hände ju massor då...största dåliga nyheterna var väl Palmemordet tätt följt av Tjernobylkatastrofen.

På musikfronten var många aktiva och en del är fortfaranade aktiva medan andra artister fallit ur tiden...ur luften rycker jag namn som Trance Dance, Johnny Logan, Michael Jackson, Europe, Depeche Mode, Guns n´Roses. 80-talet var även den era då popelit samlades och sjöng ihop pengar som skänktes till välgörande ändamål, till de kändare eventen hör väl Band Aid och hiten "Do they know it Christmas?"

Modet var varierande...puffärmar, pumps, harembyxor, plastsmycken, nitbälten, neonfärger, collegetröjor, benvärmare. Frisyrer jag minns är hockeyfrilla och snagg.

Idrott är jag inte intresserad av speciellt men det fanns stora namn som äcen jag känner till Gunde Svan, Ingemar Stenmark, Björn Borg, John McEnroe, Annichen Kringstad.
Chamomille
CITAT (Cathis @ 21-09-2009, 21:20) *
Hade pösiga jeans upptill och väldigt smala nertill, pumps, plastörhängen...


Burr... giggle.gif
anki/ronninge
kära gamla 80 talet. då jag skulle ut på arbetsmarknaden,

nybliven barnskötare. Arbetsförmedlingens plats tidning var mega TJOCK!!

jobb jobb fanns överallt. Jag sprang å hårdrocks

konserter , klädd i svarta tajta manchesterbyxor med nitbälte,

Hela Sverige stannade upp,
när Ingemar Stenmark gav sig ner för backen.

Jag hade varit ute och festat i stockholm å natten och när jag kom hem och slog på TV

var Sverige förlamat och i sorg..Olof Pame hade mördats!

ack ja.....

aanderss
CITAT (anki/ronninge @ 22-09-2009, 07:30) *
kära gamla 80 talet. då jag skulle ut på arbetsmarknaden,

nybliven barnskötare. Arbetsförmedlingens plats tidning var mega TJOCK!!

jobb jobb fanns överallt. Jag sprang å hårdrocks

konserter , klädd i svarta tajta manchesterbyxor med nitbälte,

Hela Sverige stannade upp,
när Ingemar Stenmark gav sig ner för backen.

Jag hade varit ute och festat i stockholm å natten och när jag kom hem och slog på TV

var Sverige förlamat och i sorg..Olof Pame hade mördats!

ack ja.....


Ja jag minns när palme mördades för jag brukade höra på radio kristianstads firarprogram kl 7 på morgonen (innann man såg på go morron sverige) den morgonen kom de inget program kl 7
Aqvakul
Dottern, då knappt 6 år, var jättesur för att de ställde in "Solstollarna" på kvällen.....
aanderss
http://www.youtube.com/watch?v=JcHGn2nAEtQ



fredrik bellfrage

CITAT (Aqvakul @ 22-09-2009, 09:30) *
Dottern, då knappt 6 år, var jättesur för att de ställde in "Solstollarna" på kvällen.....

ulla bella
http://www.youtube.com/watch?v=2GplSKZbGsU
*Stintan*
Jag säger bara Carola!

Med två småtjejer som imiterade henne och sjöng "Främling" hela halva dagarna blev man till slut spyfärdig.
Solstorm
Blå mascara!
jessica i stg
Och glöm inte luggen som såg ut som man hade åkt motorcykel i motvind utan hjälm..
Jisses giggle.gif
Chamomille
CITAT (aanderss @ 22-09-2009, 11:02) *

Jösses va käckt!
aanderss
CITAT (*Stintan* @ 22-09-2009, 11:10) *
Jag säger bara Carola!

Med två småtjejer som imiterade henne och sjöng "Främling" hela halva dagarna blev man till slut spyfärdig.

rotfl.gif
Farbror Blå
Solstollar, Samantha Foxx. Grace jones, Staffan och Bengt, Sällskapsresan, Mad Max Dirty Harry..
EKLO
För oss som inte gillade det pistagegröna, eller den illblå mascaran utan höll oss till secondhandflanellskjortor (rutiga) och koreadufflar: Punk på Sprängkullen i Gbg - massor av illegala klubbar, uppläsningsscener, ockupationen av Kungstorget (eller var det 79?), husockupationer i Haga, rivningskontrakt, kollektiva boendeformer, linssoppor...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon