AndreasW
Ska nu i höst sätta i gång mitt första trädgårdsland eftersom vi redan har fruktodling hemma på gården och har förstått att man kan så nu på hösten för skörd tidig vår, om man sår det riktigt sent så det inte hinner gå i blom... eller kommer upp som små plantor

Men undrar om det gäller dom flesta grösakerna? tänkte mig nämligen så sallat, kålrot, morot b.l.a och skulle vara tacksam för svar:).


//Andreas
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan så på hösten, MEN man ska så precis innan tjälen går ner i marken fröerna får inte gro utan ska ligga i marken och vänta på att marken värms upp. Om fröerna gror innan tjälen går ner så får du så nytt till våren, och tidig vår lär du inte kunna skörda av dessa i Sverige, det går nog bara om man sår i växthus. Man brukar bara tjäna några veckor på att så sen höst. Så det borde inte vara någon brådska att så.

Sallat, morot, persilja, dill, svartrot brukar funka att så sen höst kålrot vet jag inte om den funkar.

Vitlök kan du också plantera sent på hösten
Eva 33c
Tänkte bara ge en länk till Runåbergs Fröers hemsida där de skriver lite om bl a höstsådd.
Själv har jag inte prövat för jag hinner aldrig riktigt med att göra i ordning landen på hösten, men någon gång ska jag testa i lite mindre skala i allafall.
AndreasW
Tack för svar. Nej tidig vår var fel utan jag menade tidig sommar, precis som du säger några veckor tidigare än vår sådd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon