Peztis
Tog en stickling av Nerium Oleander på Mallorca i somras och än så verkar den må bra i sin påse med såjord.

Men hur ska jag bete mig med den i vinter? Jag borde nog ta bort påsen snart, har varit på ca en månad.

Vill den stå varmt, kallt, mycket ljus, lite ljus...?

Tänkte att den sedan i sommar skulle få bo i växthuset eller på den inglasade altanen, troligen det förra.
Alexander-VG-zon3
sticklingar som inte rotat sig heller håller på eller är rotade, kan man övervintra inne i rumstemperatur och extra ljus.
Peztis
Planterade igår om sticklingarna i blomjord, de hade fått fina små rötter till min glädje!

Så då vill de nu under vintern gärna stå varmt och med mycket ljus?

Hur gör man sedan med dem då? Har för mig att det gärna blir långa stänglar, ska man klippa ned eller grebar det av sig självt till slut?

Jag fullkomligt ÄLSKAR denna växt - det är semester för mig, helt underbart att åka genom Medelhavsländerna och se dem växa utmed vägkanten så som vi har rallarros och lupiner! - men mina tidigare erfarenheter är tyvärr dåliga. Vill så gärna att dessa ska ta sig!

I sommar, ska jag ha dem i växthuset eller klarar de sig utanför? Bor strax norr om Stockholm.
Alexander-VG-zon3
den första vintern går det bra att ha dom varmt och med extra ljus. nästa vintern ger du den svalt/kallt men frostfritt och ljust eller rumstemp och extra ljus. har du den ute länge men utan att utsätta den för frost så funkar rumstemp också.

låt den växa, dom delar sig rikligt när den börjar att blomma. och blir tät och fin av sig själv.

du kan inte ha den på friland då dör den under vintern, men annars så trivs den också ute under den frostfria perioden i kruka i ett soligt och varmt läge (efter att man avhärdat den). har du frostfritt i växthuset så kan den också övervintra där. eller ha den i växthus när det kyligt ute så den får en ''längre sommar''.
Peztis
Åh, jag hoppas verkligen att den tar sig!
Anja Danmark
Og skulle den alligevel blive lidt lang at se på, kan den sagtens tåle at blive klippet ned. Det tager lidt tid før den er vokset til igen, men det skal nok komme - og den bliver kun flottere og tættere af det, for den sætter rigtig mange nye skud på hele stammen.

Jeg klipper 1/3 af grenene ned hvert år, og det holder planterne fine og buskede.

mvh
Anja

Peztis
Tack Anja,

1/3 varje år alltså om jag vill klippa den.
Anja Danmark
Jeg skal nok lige præcisere, at det er 1/3 af grenene - ikke 1/3 af alle grenene. Er ikke sikker på, at jeg fik skrevet det tydeligt nok....

Og så klipper jeg ned til 20-40 cm, alt efter hvor stor planten er.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon