Full version: Hagtornshäck
frågvis
Hej allihop.
Har en fråga ang en hagtornshäck.

Vad gör man när den ser ut så här? 4 meter hög och nästan bara bladverk högst upp.
Förstår att den måste klippas ner, men hur mycke?
Klipper man ner den helt så att man kan rensa ur allt gammalt? Eller räcker det att klippa ca 1 meter och gallra ur?

Bilderna visar den nedre ca 1.5m höjd och överdelen av häcken.
[attachment=41753:DSC00074.JPG] [attachment=41754:DSC00077.JPG]

Tack på förhand Britta zon 2-3
Aqvakul
Jag hade klippt ner den på 20 cm höjd. Jag hade gjort det tidigt i vår då rötterna samlat mycket kraft. Finns det unga skott från basen så hade jag lämnat kvar dem som saftdragare.
frågvis
CITAT (frågvis @ 08-09-2009, 14:51) *
Hej allihop.
Har en fråga ang en hagtornshäck.

Vad gör man när den ser ut så här? 4 meter hög och nästan bara bladverk högst upp.
Förstår att den måste klippas ner, men hur mycke?
Klipper man ner den helt så att man kan rensa ur allt gammalt? Eller räcker det att klippa ca 1 meter och gallra ur?

Bilderna visar den nedre ca 1.5m höjd och överdelen av häcken.
[attachment=41753:DSC00074.JPG] [attachment=41754:DSC00077.JPG]

Tack på förhand Britta zon 2-3


Hej igen.
Har tidigare fått svar ang hagtornshäcken av Aqvakul. Tack för de.
Börjat klippa ner den, men nu funderar jag på att kanske ta bort den helt, (den har nog många år på nacken) och angry.gif slippa dessa långa taggar som rivs när den ska klippas. Skulle vilja ha någon annan häck som är lättskött.

Nu till min fråga. confused.gif
Någon som vet hur stort rotsystem den har?
Tar gärna emot förslag på andra lättskötta häckar. smile.gif
Aqvakul
Rotsystemet lär vara omfattande och en traktorgrävare skulle spara många timmars slit.

När det gälller en ny häck så beror det lite på vad du vill ha?
Höjd?
Klippt eller friväxande?

En populär och anspråkslös lite högre häck är häggmispel. Aronia är också populär för den som vill ha något lägre.
Avenbok kan hållas väldigt smal och häckspirea blommar vackert.
frågvis
CITAT (Aqvakul @ 15-09-2009, 19:19) *
Rotsystemet lär vara omfattande och en traktorgrävare skulle spara många timmars slit.

När det gälller en ny häck så beror det lite på vad du vill ha?
Höjd?
Klippt eller friväxande?

En populär och anspråkslös lite högre häck är häggmispel. Aronia är också populär för den som vill ha något lägre.
Avenbok kan hållas väldigt smal och häckspirea blommar vackert.


Tack igen. tummenupp.gif
Det låter som om häcken får vara kvar. Snål som man är. Köper hellre nya växter än anlitar en grävare som kostar för mycket. Klipper väl ner den som du svarade tidigare så får vi se vad som händer, om jag tagit död på den el om den tar sig.
frågvis
CITAT (frågvis @ 08-09-2009, 14:51) *
Hej allihop.
Har en fråga ang en hagtornshäck.

Vad gör man när den ser ut så här? 4 meter hög och nästan bara bladverk högst upp.
Förstår att den måste klippas ner, men hur mycke?
Klipper man ner den helt så att man kan rensa ur allt gammalt? Eller räcker det att klippa ca 1 meter och gallra ur?

Bilderna visar den nedre ca 1.5m höjd och överdelen av häcken.
[attachment=41753:DSC00074.JPG] [attachment=41754:DSC00077.JPG]

Tack på förhand Britta zon 2-3


Så här se häcken ut när jag klippt ner den till ca 1.5m.
[attachment=42092:DSC00084.JPG]

Tror ni att den kommer igen?
Aqvakul
CITAT (Aqvakul @ 08-09-2009, 15:29) *
Jag hade klippt ner den på 20 cm höjd. Jag hade gjort det tidigt i vår då rötterna samlat mycket kraft. Finns det unga skott från basen så hade jag lämnat kvar dem som saftdragare.

Mitt råd kvarstår!
frågvis
CITAT (Aqvakul @ 16-09-2009, 17:30) *
Mitt råd kvarstår!



Som du kan se på bilden finns det nästan inga unga skott nertill, men den kanske tar sig ändå.

Ska klippa ner den en bit till och hoppas att den kommer igen i vår.
Tack en en gång för dina råd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon