Pernilla & Lars
Hejsan!

Jag skulle vilja veta av er som har erfarenhet utav någon av dessa två träd (Rönnsumak och Korstörne) vilka för/nackdelar som finns.

Velar frenetiskt mellan dessa två och behöver få era råd/tips så att jag kanske till slut kan bestämma mig. whist.gif

Korstörne hade jag nästan strukit ur listan då jag bor i Uppsala -cry-.gif

Efter att ha pratat med en väldigt kunnig trädperson som har en Korstörne just i mina trakter så har jag förstått att det visst kan gå att plantera en sådan frågan är bara hur den ter sig g.gif

Ni som har bilder på era träd får väldigt gärna lägga in dom. thanks.gif

smiley_small_hug.gif
Alexander-VG-zon3
rönnsumak

fördelar
härdigheten är ju bättre på rönnsumak, den växer väldigt snabbt, vackra bär, vackra blad och vacker stam (dom blir jätte snygga som äldre träd), kan få en vacker höstfärg, trivs i dom flesta jordar och lägen.

nackdelar

mjuk ved får lätt skador, skickar mängder med rotskott, kan vara skräpig (mycket blad som fälls) och den kan bli risig (grenar självdör), kan växa för snabbt, giftig.

korstörne

fördelar
vackra blad, vackert växtsätt, luftig krona, vackra fröbaljor

nackdelar

fäller blad tidigt, ful höstfärg, taggar, dåligt härdigt, kan bli stort, kräver bra läge, kan bli risigt (själv dör i grenarna)

lavendelgården
Jag skulle välja Korstörne. Fantastiskt vacker, även om en del grenar kanske fryser ner. Rönnsumak är ett ogräs...... även om den kan göra sig bra på vissa ställen. Problemet är de otaliga rotskotten.
Åsa www.lavendelgarden.nu
Trädgårdstoken
Hej!

Vi har en rönnsumak som är helt fantastiskt vacker, så jag skulle helt klart välja rönnsumak. Så här års ser den nästan ut som en palm. Den är besvärlig med sina rotskott, men det skall finnas sorter som inte sprider sig, eller i alla fall inte sprider sig så mycket. Rotskotten som kommer upp i gräsmattan klipps av med gräsklipparen och de andra är lätta att dra upp.

Jag har lagt ut ett par bilder på min blogg som ni kan kolla på: www.tradgardstoken.blogspot.com


Lycka till!
Aqvakul
Ääälskar mina vackra palmlika rönnsumaker, men tyvärr delas min pasion av rådjuren. Hade jag bara plats så hade jag satsat på en flikbladig också.....
Gunilla T
Flikbladig rönnsumak är bara sååå vacker, har flera gånger varit på väg att inhandla en men detdär med rotskott har fått mig att avstå.

Enligt den som sålde trädet skulle den flikbladiga inte vara lika invasiv men..är det någon som vet?
Aqvakul
Vad jag förstått så skickar den inte så mkt rotskott, vilket stämmer bra med att det är en mer förädllad sort...
Det bästa är ändå att sätta den i gräsmattan, så kan man bara köra över rotskotten med klipparen.
Pernilla & Lars
Trädet som ska inhandlas ska sättas i ett trädäck så rotskott kommer inte att bli några problem,
tror vi flirting.gif

En Rönnsumak är ett väldigt vacker träd på alla sätt och vis men Korstörnen som vi har tittat på och som heter Sunburst är skirare i bladen och ser mera "exotisk" ut.

Oavsett vilket av träden vi väljer så vill vi gärna ha en rak stam med vacker krona.

Handelsträdgården håller nu på att höra sig för hos sina leverantörer om det går att få tag i en uppstammad Korstörne runt 1.80 cm. Skulle det visa sig vara väldigt svårt så lutar det nog åt en Rönnsumak ändå.

Rösta gärna vidare och fortsätt dela med er av era erfarenheter.

thanks.gif

smiley_small_hug.gif




Erland
Jag har bägge arterna i min trädgård. Rönnsumak tycker jag är den allra vackraste av alla lövfällande träd och buskar men rotskotten är faktiskt ett gissel ibland då de hela tiden kommer upp i mina stenpartier. I gräsmattan är det ju inget problem. Korstörnet är också vackert men växer dåligt i vårat klimat. Den är nog inte fullt lika härdig heller.
Pernilla & Lars
Hej Erland!

Du råkar möjligtvis inte ha någon bild på dina två vackra träd som du kan lägga in?

smiley_small_hug.gif
Erland
Jodå, här kommer ett par bilder

Det blev visst bara en bild (Gleditsia) så jag provar igen.

Här kommer bilden med Rönnsumak

Jag vet inte vad det är men det fungerar inte
Hans67
Hej!
Jag har både Rhus typ. Dissecta och Rhus typ. Tiger Eyes (Baitiger) dessa bägge skjuter ytterst få rotskott knappt inga. dissectan har ett bonsai liknande växtsätt och tiger eyes är mycket kompaktare i växtsättet.
Lycka till med valet.
Pernilla & Lars
Hej igen alla snälla odlaiter smile.gif

Nu har jag fått svar från handelsträdgården och det GÅR att beställa en Korstörne Sunburst ympad på 1.80cm med 8-10cm i stamomkrets yahoo.gif

Nu är bara frågan hur mycket jag ska "pjolta" med jorden (vi har lerjord) för att ge detta träd en så bra start som möjligt och samtidigt "lura" den rackaren att tro att han/hon bor i varmare zon flirting.gif

Några förslag confused.gif

Åhhh vad jag är glad wub.gif


smiley_small_hug.gif
Erland
Nu provar jag igen och lägger ut en bild på min Rönnsumak
Erland
Ett sista försök
Anders zon 1
Tänk på att korstörne blir ett riktigt träd med tiden och kräver utrymme (rätt långsamväxande dock). Rönnsumak blir inte lika hög men breder ut sig rätt mycket åt sidorna.
Pernilla & Lars
Hej Anders!

Jag har förstått att sorten Sunburst blir hos er i zon 1, 8-10m högt ungefär.

Här i Uppsala så tror man inte att trädet blir mer än 4-5 meter högt, vilket för mig känns helt rätt bravo.gif

I värsta fall så misstänker man att trädet stannar runt dryga 2 metern utifall att den inte riktigt trivs, men vi hoppas ju naturligtvis att den ska trivas yes.gif

smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon