Fny
Jag tänker främst på gladiolusar men även andra. Ska man vänta med att ta upp dem tills de har vissnat ner helt? Hur gör man sen, ska man ta bort alla små rötter som har bildats så att bara själva löken blir kvar?
Bassam
Hej
Man kan ta upp lökar när alla bladen vissnar från ( juli tillSeptember ) , man kan ta bort bladen och skadad rötter sen lägga de i sand låda i kylare passar dom +4 gradar , man ska inte lämna dom torka .
H : Bassam
blomkronan
I min bok kan jag läsa att gladiolius och tulpaner blommar bara en gång på en lök, man ska låta dom sitta kvar i jorden så en sidolök hinner växa fram som ska bli blomman nästa år.

Jag grävde upp två lökar i går för att kolla hur långt dom kommit... Men det fanns ingen sidolök på dom än... blush.gif
Jag grävde ner dom igen... På en lök kunde jag se en antydan till lök stor som en halv ärta!

Någon som vet?? den pyttelilla löken kanske ska växa till sig i vår (inte nu) då man sätter lökarna igen??
Hur har era sett ut, ni som tagit upp och satt året där på...
rosita
Jag tar alltid upp mina lökar innan frost och då har det bildats massor med pyttesmå lökar. De små brukar jag plantera för sig i krukor och de stora planterar jag ut i rabatten på våren efter frost. De små behöver växa till sig ett par år innan de blommar, men de stora blommar varje år.
Tyvärr har mördarsniglarna festat på både blast och blommor, så nu ser de inte mycket ut för världen -cry-.gif och de små syns inte ens till ranting.gif
blomkronan
Tack Rosita smile.gif då stämmer det inte vad som stod i boken confused.gif
Eftersom egen erfarenhet är mera värd/riktig...

Frågan är om man kan lita på resten som står i den???
Den är skriven av Lena Månsson "Lättodlade lökar" ICA Bokförlag blush.gif

edit: stavfel wink.gif
Fny
Jag flyttade på några gladiolusar som inte verkar vilja blomma för några dagar sen, och passad då på att kika på hur lökarna såg ut, och bara en av dem hade en liten bebislök. =( Hoppas det blir några fler!

Men tulpaner då, inte vildtulpaner utan vanliga flådiga sorter som jag precis har stoppat ner i marken! =) Bör de också tas upp när de så småningom har vissnat= Och brukar det komma bebislökar på dem också?
Bassam
Hej
De kan första i marken i vinter och våren och efter slutar de blomning och vissna ta bort löker och sätta dom i torr och svalt stället.
H : Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon