Full version: Hur många
Betty
Lagom munter läsning, man får väl lov att gå i ide och isolera sig från folk fram mot vårkanten då... unsure.gif
Ti bee
Tänker faktiskt ändå ta den nu på torsdag. Hoppas den ger något skydd ändå. smile.gif
Eva Swahn
Är det inte bara om man är gammal och skröplig man ska ta den?
Ti bee
Jo om man inte vill kila vidare s a s. Men vi unga och pigga kan ta den om vi inte vill bli sjuka.
Cilla
Huga var många som dör av influensa, det visste jag inte!
Jag brukade vaccinera mig men försöker nu istället sova mer och har hittills klarat mig rätt bra på det.
Mariann
Jag vaccinerar mig aldrig, har också klarat mig sleep.gif
Monica M zon 4
Tror jag väntar några år till innan jag börjar vaccinera mig mot influensa. Känner inte att jag tillhör riskgrupperna, än. rolleyes.gif
En kompis vaccinerade sig för några år sedan och hon har nog aldrig varit så sjuk så länge som efter vaccineringen. Hon var störtförkyld i 3 månader. Vet inte om hon hade otur eller vad det berodde på. sad.gif
Betty
CITAT (Eva Swahn @ 11-11-2003, 00:38)
Är det inte bara om man är gammal och skröplig man ska ta den?

Nej Eva, inte bara gamla och skröpliga bör ta vaccinet.

Varje år dör mellan 2000 och 4500 svenskar av influensa. 1,5 miljoner av landets invånare tillhör riskgruppen:

Alla över 65 år
Samtliga med hjärt- och lungsjukdomar
De med kroniska sjukdomar som exempelvis diabetes
Britt-Marie i Bohuslän
CITAT (Monica M zon 4 @ 11-11-2003, 07:37)
En kompis vaccinerade sig för några år sedan och hon har nog aldrig varit så sjuk så länge som efter vaccineringen. Hon var störtförkyld i 3 månader. Vet inte om hon hade otur eller vad det berodde på.  :(

Det hände mig också, de som inte vaccinerade sig på jobbet var friskare än vi som trodde vi var förutseende. Har inte testat sedan dess. Hmmm, ska nog köpa mig en flaska Ginseng. wink.gif
Betty
Man bör inte ha någon förkylning på G vid vaccineringstillfället. Jag var lite småsnuvig en gång när jag vaccinerade mej, det var dumt, jag blev jättedålig - dunderförkyld i två veckor! Men inte lika dålig som den gången jag missade en vaccinering och fick influensa... trodde på fullt allvar att jag inte skulle överleva den. sad.gif
humla
Jag tror inte man ska vaccinera sig eller ta mediciner och liknande om man absolut inte kan klara sig utan... Vår egen kropp klarar det mesta bäst själv! Låt era immunförsvar jobba och bli friskare! Får inte immunförsvaret chans att slå ut mot olika hot kan man få t.ex. allergier.
Men är man äldre/svag eller något liknande kan jag förstå att man inte vill utsätta sig för livsfara. Men för oss övriga, friska tror jag på att kroppen klarar det mesta.
Kajsa
Ingen av personalen på det Servicehus jag jobbar vaccinerar sig.
Enligt vår sjuksköterska är det bara för särskilda grupper, dom
som Betty just skrivit. En influensa är nog jobbig, men vi dör inte.
Annki
Tog vaccin för 2 veckor sedan och mår som en prinsessa! Varför ska man inte ta det, om företaget bjuder på det? Jag har legat hemma tillräckligt länge och läst böcker. Nu vill jag jobba!! smile.gif
CarMa
Håller fullständigt med humla. Jag varken vaccinerar mej eller käkar vitaminpiller/naturläkemedel men blir aldrig särskilt sjuk iaf.
Jobbar förvisso inom vården så man kanske får en liten dos då och då så immunförsvaret får "träna" lite. smile.gif
estet
Hörde på radion i dag att flunsan har kommit till Sverige nu. Tre fall hittills.
kryddan
Har faktiskt vaccinerat mig i år, brukar aldrig göra det annars men eftersom immunförsvaret fått sig en ordentlig törn drar jag numera på mig allt som går - och när jag äntligen fått en operationstid vill jag inte bli sjuk och missa den sad.gif Eftersom vårdgarantin flugit all världens väg vet man ju aldrig när man i så fall får nästa wacko.gif
Ewa L
Idag har jag vaccinerat mig! Eftersom företaget anser mig vara oumbärlig (!?) betalar de för den. biggrin.gif laugh.gif
3:e året och jag har i alla fall inte blivit sjuk de tidigare. Ont krut kanske... huh.gif tongue.gif
ÅsaF
Jag tänker inte vaccinera mig. Har haft influensan för några år sen men sen dess har jag klarat mig. Blir knappt förkyld numera. Inte ens när mannen är sjuk. Ibland är det nästan så att man skulle vilja få lite förkylning bara för att få gå hemma å slappa några dagar. rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (ÅsaF @ 20-11-2003, 21:55)
Jag tänker inte vaccinera mig. Har haft influensan för några år sen men sen dess har jag klarat mig. Blir knappt förkyld numera. Inte ens när mannen är sjuk. Ibland är det nästan så att man skulle vilja få lite förkylning bara för att få gå hemma å slappa några dagar. rolleyes.gif

Rekommendationen är att Unga Friska människor INTE bör vaccineras.
Du gör helt rätt!
yla
jag har inte heller vaccinerat mej o hoppas att slippa flunsan men men man vet ju aldrig o får jag den blir jagbergis jättesjuk,för det har jag börjat bli nu på senare år ,så jag hopps slippa komma i närheten av nån wub.gif
Ella
Håller också med humlan. Anledningen till att många arbetsplater erbjuder vaccinerring är nog snarare att om man blir sjukskriven så får arbetsgivaren betala de första fjorton dagarna. Det är billigare för arbetsgivaren att bjuda på lite vaccin helt enkelt, än att betala lönen + eventuellt en vikarie!

Den dagen som jag hör till någon riskgrupp kommer jag att göra det inte en dag tidigare!
Iris i V-botten
CITAT (Britt-Marie i Bohuslän @ 11-11-2003, 10:41)
CITAT (Monica M zon 4 @ 11-11-2003, 07:37)

En kompis vaccinerade sig för några år sedan och hon har nog aldrig varit så sjuk så länge som efter vaccineringen. Hon var störtförkyld i 3 månader. Vet inte om hon hade otur eller vad det berodde på.  sad.gif

Det hände mig också, de som inte vaccinerade sig på jobbet var friskare än vi som trodde vi var förutseende.

Fick vaccination genom jobbet för ett antal år sen. Gör aldrig om det , jag var i princip sjuk flera månader efteråt.
Vad jag vet var jag frisk vid vaccinationstillfället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon