Full version: mp3-bok
Gåsis
Jag behöver tips på mp3-böcker med långsamt tempo och trivsam uppläsare att somna till. Har precis betat av Viveca Lärns Saltöserie, man somnar toppengott. Nu har jag köpt Karl-Johan Vallgren och uppläsningen är så snabb att jag blir klarvaken. Har ni några lagom tråkiga böcker i makligt tempo och med bra uppläsare att ge förslag på?

/Åsa
KURT
Författare från vårt främsta litterära landskap (Västerbotten), brukar både ha en lämplig takt och mycket bra röster att lyssna på t ex Torgny Lindgren eller P.O. Enquist, som båda läser in sina egna böcker. Missa t ex inte Ett annat liv (självbiografi)
Wilmer
Nackdelen med >Torgny Lindgrens böcker är att de är så äckliga i sinna beskrivningar av saker och knepiga att de knappast är godnattsagor, enligt mig. Elsie Rydsjö är en jag kommer på så här på rak arm. Wilhelm mobergs utvandrar böcker är småmysiga att somna till.
Farbror Blå
Kan du inte be någon läsa in Sadistisk, förlåt STATISTISK Årsbok , eller kanske telefonkatalogen ?
Wilmer
Med lugn röst giggle.gif Fast vi vill kanske att Gåsis ska vakna igen och inte dö av tristess??

Jag minns nu några till, Marianne Fredriksson, Elsie Johansson, Cora Sandel... Jag har en uppläsare som jag ryser av obehag när jag hör som knappt går att lyssna på i vaket tillstånd, men kommer aldrig ihåg från gång till gång att det är hon innan jag hör rösten.
Gåsis
CITAT (Farbror Blå @ 06-09-2009, 22:03) *
Kan du inte be någon läsa in Sadistisk, förlåt STATISTISK Årsbok , eller kanske telefonkatalogen ?


Kan man påstå sig vara synskadad bara för att man blundar? I så fall kanske man kunde få den utskriven som hjälpmedel och somnar gör jag säkert.

/Åsa
Lady Hamilton
Jag lyssnar ofta till Tomas Bolme. Han är uppläsare till Guillou:s böcker i Hamilton serien och även Arn
Bee
Enda MP3-boken jag försökt mig på är en Maeve Binchy med svensk uppläsare, en kvinna. Minns inte hennes namn just nu.
Om boken är bra vet jag inte för jag somnade så gott varje gång jag skulle lyssna biggrin.gif
Väldigt sövande röst!
Tobb
jag borde spelat in en föreläsare jag hade i förra veckan, du hade garanterat somnat på tio minuter... sweatingbullets.gif
KURT
universitetskurser från bl.a. Oxford, Yale och Berkeley i MP3-format:

http://www.openculture.com/2007/07/freeonlinecourses.html
http://itunes.stanford.edu/
Gåsis
rotfl.gif Ni tar verkligen mitt lilla sömnproblem på allvar tummenupp.gif Kurser, föreläsningar och statistik. Jag har nog varit lite för inskränkt som bara letat bland skönlitteratur whistling.gif Men ni förstår precis vad det är jag vill åt, nåt man somnar av och till.

/Åsa
Myosotis
Idag började en ny radioföljetong på P1, ”Ingenstans i min fars hus” av Assia Djebar. Den verkar bra, och hon som läser har en lugn, angenäm röst. Finns att lyssna på här: SR
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon