Christa
Hej!

Jag har försökt hitta något multipreparat med mineraler och vitaminer som är välbalanserat men det är alltid extra av något och det vill jag inte ha. Jag kan heller inte ta preparat med järn.

Jag har också letat efter ett B-vitaminpreparat som inte är för starkt och som inte innehåller folsyra och B-12.

Har ni några tips?
Grå
En påse apelsiner, äpplen, kiwi och körsbär. En annan påse ärtor, paprika och morötter. Sedan en bitt kött och ett glas öl! tummenupp.gif

(Men om du tycker det är trist med vanlig mat så kan jag tipsa om att Aloe Vera innehåller det mesta av det bästa)

Ta bort köttet förresten jag läste fel och trodde att du ville ha järn.
takstigen
Kött o fläsk behöver man inte äta ( det har vi ju brist på i det här landet eftersom vi måste importera ända från usa o sydamerika )
Däremot mycket grönsaker o frukt altså vegetarisk mat
Varierad kost såsom bruna bönor ärtsoppa pasta vitkål mm
Och det bästa att äta för att hålla sej frisk är lök o nötter
skogstroll
jag vet ett jättebra fast det är nog järn i det tyvärr
Christa
Jag äter massor av grönsaker och mycket noga med kosten. Har dock gått i botten fullständigt när det gäller mineraler och lyckas inte komma ifatt med enbart mat. Om jag äter så mycket så att jag får tillräckligt med mineraler så får jag för mycket energi.

Anma
Hur vet du att du gått i botten med mineraler?
Grå
Tycker det vore bättre isåfall om din läkare får rådge om vilka mineraler och tillsatser du bör äta och vart du kan hitta dem. Alla läkare är tack och lov inte köpta av Astra Zenecamaffian... än.
Anki på Öland
Nä, finns väl en och annans om är köpta av Kabi-Vitrum också........ tongue.gif
Anki
Christa
Suck, jag orkar inte förklara allt. Jag ville bara ha något tips om sorter. Här finns tydligen ingen som äter några tillskott.

Jag kan säga att jag själv alltid varit emot detta och trott att det räckte att äta bra. Kunskap har dock fått mig att ändra uppfattning. Jag håller på med en bok som kommer att förklara en hel del men jag vill inte avslöja för mycket just nu.

När det gäller multipreparat så är det märkligt att så många har ojämt innehåller i förhållande till dagsbehovet. Alla terapeuter säger att man skall äta ett multipreparat i botten när man äter entaka mineraler men hela iden faller när multipreparatet har extra av det ena och det andra.

När det gäller läkare så kan de som jag har träffat inte ens det mest elementära när det gäller mätningar och tolkning av mineralanalyser. Detta kan jag bevisa men jag kan inte göra det här och nu. Det kommer att finnas med i min bok.
Rihane
Kolla på tillskotten som finns för män. Dom behöver ju inte lika mycket järn som tjejer behöver.
*Stintan*
Verkar vara besvärligt med kunskap om det gör att man måste stoppa i sig en massa tillskott.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 12-09-2009, 00:46) *
Verkar vara besvärligt med kunskap om det gör att man måste stoppa i sig en massa tillskott.


Vilken är då din strategi för att få i dig tillräckligt med mineraler via kosten? Det skulle vara intressant att höra vad du äter en normal dag. Frukost och kvällsmat är egentligen mest intressant.

Är du dessutom fri från alla former av krämpor?
ängsvädd
Jag vet att det inte är vad du efterfrågar men här är tips på mat som innehåller mycket B-vitamin - tror alltid att det är bäst att äta mat för att få i sig näringsämnen, kravmärkt mat.

CITAT
Naturliga B-vitaminkällor: Öljäst, vetegroddar, ris (oskalat råris), fullkorn, melass, lever, ägg, fjäderfä, frö, nötter, bönor, mjölk, gröna sallader./ http://www.alternativmedicin.se/sok/Vit-002.html
CITAT
* Öljäst
* Groddar, fröer, nötter, bönor
* Råris, fullkorn
* Lever, ägg, mjölk
* Mörkgröna grönsaker
Livsmedel som innehåller B-vitaminer inkluderar fisk, kött, fågel, ägg, mejeriprodukter, lever, banan m.m./ http://www.nyfikenvital.org/?q=node/163
*Stintan*
CITAT (Christa @ 13-09-2009, 09:48) *
Vilken är då din strategi för att få i dig tillräckligt med mineraler via kosten? Det skulle vara intressant att höra vad du äter en normal dag. Frukost och kvällsmat är egentligen mest intressant.

Är du dessutom fri från alla former av krämpor?



Jag äter LCHF-kost men unnar mig att fuska ibland. Nej jag är inte fri från alla former av krämpor men har blivit av med flera sedan jag gick över till LCHF för några år sedan. Sen har jag diverse krämpor som inte har ett dyft med kosten att göra. Eller tror du allt kan botas med tillskott?
Christa
CITAT (ängsvädd @ 13-09-2009, 10:06) *
Jag vet att det inte är vad du efterfrågar men här är tips på mat som innehåller mycket B-vitamin - tror alltid att det är bäst att äta mat för att få i sig näringsämnen, kravmärkt mat.


Öljäst äter jag och groddar blir det periodvis när vi hinner med det. Bönor äter vi massor. De andra livsmedlen innehåller mycket energi så det blir inte tillskott på samma sätt. Gröna grönsaker äter vi förståss men inte så mycket som vi borde. Vetegroddar har jag ätit tidigare från Risenta men de har försvunnit från affären. Den sorten vi hittat ser ut att innehålla skaldelar och det vill jag inte ha.

Det jag är ute efter är något som innehåller mycket B-vitaminer och lite energi och då blir utbudet magrare. Det finns ju bjäst också men det är väldigt olika mycket av olika b-vitaminer så jag är lite osäker på hur bra det är. Tar en sked ibland.
ängsvädd
CITAT (Christa @ 13-09-2009, 19:54) *
-------
Det jag är ute efter är något som innehåller mycket B-vitaminer och lite energi och då blir utbudet magrare.

-----

Varför är du ute efter något B-vitaminrikt som innehåller sparsamt med energi?
Christa
CITAT (ängsvädd @ 13-09-2009, 20:31) *
Varför är du ute efter något B-vitaminrikt som innehåller sparsamt med energi?


Därför att jag annars får för mycket energi. Jag har inte så hög energiförbrukning.
Christa
CITAT (skogstroll @ 04-09-2009, 15:08) *
jag vet ett jättebra fast det är nog järn i det tyvärr


Vilken sort är det? Kan ju hända att det finns någon variant utan järn.
Motti
På Apoteket har de vitaminer avpassat för i vilken ålder du är !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon