jessica i stg
Jag har en liten trädgård och vill inte ha ett för stort prydnadskörsbär så dom jag har tänkt på är Prunus Sargentii "Spire" men som jag på bild har tyckt verkar ganska stort ändå
Den andra som jag blev väldigt förtjust i är Prunus x Serrulata "Amanogawa", den verkar vara perfekt MEN jag hittar inget om zon tillhörighet osv.

Jag har zon IV och soligt läge från ca 13.30 till nedsgång

Någon som vet ngt????
Bengt i Särö
CITAT (jessica i stg @ 04-09-2009, 07:31) *
Jag har en liten trädgård och vill inte ha ett för stort prydnadskörsbär så dom jag har tänkt på är Prunus Sargentii "Spire" men som jag på bild har tyckt verkar ganska stort ändå
Den andra som jag blev väldigt förtjust i är Prunus x Serrulata "Amanogawa", den verkar vara perfekt MEN jag hittar inget om zon tillhörighet osv.

Jag har zon IV och soligt läge från ca 13.30 till nedsgång

Någon som vet ngt????


Hej jessica i stg.
Prunus serrulata "Amanogawa" (Pyramidkörsbär) är verkligen myckert pyramidkörsbär zonen är enligt mina
noteringar 1-111 blommar aprill-maj med ljusrosa enkla till halvfyllda 4,5 cmbreda blommor som doftar mandel
Det tillhör körsbärsläktet och då tycker den om mellantunga kalkhaltiga mineraljordar med god Dränering
i soliga lägen.
Man skall nog inte fässta sej vid zongränser det kan variera mycket men dräneringen kalkhaltig och soligt läge
är vicktigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon