frufridell
Naturligtvis kunde jag inte motstå rean på vår plantskola... rolleyes.gif
Kom hem med 4 stycken flammentanz i 25cm-krukor. Insåg genast att jag hade förivrat mig! Jag har ingen som helst möjlighet att stoppa ner dem i jorden nu. (Tillträder nya huset 1/10 och då ska det dräneras runt huset.)

Finns det något sätt som gör det möjligt för dem att överleva vintern?

Ska jag plantera om dem i rosjord i mycket större krukor och låta dem vara utomhus? Eller ska jag parkera dem i ett mörkt, halvkallt garage?

Hjälp en rosnovis som inte kan kontrollera sina köpimpulser!

/Fru Fridell
svennis
Plantera rosorna i Trädgårdslandet.
Du kan ha de där till våren eller nästa höst, de kan stå bra där o växa till sig.
Ett sånt köp skall man inte motstå... wink.gif
frufridell
Jag har inget trädgårdsland! Det finns en plätt gräsmatta, men det är också allt.

Nä, 4 fina flammentanz för 75:- kändes verkligen som ett FYND!
svennis
De står bra i kruka någon månad till.. yes.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (frufridell @ 31-08-2009, 17:03) *
Naturligtvis kunde jag inte motstå rean på vår plantskola... rolleyes.gif
Kom hem med 4 stycken flammentanz i 25cm-krukor. Insåg genast att jag hade förivrat mig! Jag har ingen som helst möjlighet att stoppa ner dem i jorden nu. (Tillträder nya huset 1/10 och då ska det dräneras runt huset.)

Finns det något sätt som gör det möjligt för dem att överleva vintern?

Ska jag plantera om dem i rosjord i mycket större krukor och låta dem vara utomhus? Eller ska jag parkera dem i ett mörkt, halvkallt garage?

Hjälp en rosnovis som inte kan kontrollera sina köpimpulser!

/Fru Fridell



Jag undrar var du bor....eller rättare sagt vilken odlingszon du är i?
Det kan ju vara lite olika ställt med klimatet om man jämför Ystad/Kiruna naughty.gif
Och hur kallt är halvkallt.....? Typ +5?

Sen vill jag gratulera till köpet!
Du kommer att ha många röda rosblommor att glädja dig år framöver!





octachoron
Tror det går väldigt bra att övervintra rosor i kruka i garage som har ca 0 till +5 grader över vintern.
Jag satta in mina och de klarade sig trots att det blev minusgrader i garaget, då hade jag visserligen planterat i de största krukor jag hittade.
Nauti
Man måste väl kunna förvara dem precis som de som driver upp dem gör. Såvitt jag vet så förvarar de dem väl ganska kallt så att de står still i tillväxten och bara överlever.

Men att ha dem inomhus eller i garaget måste väl gå lika bra det.
oliv
Inte inomhus, men i garaget (skyddat från blåsten). whistling.gif
Stiffe
En gräsplätt räcker. Den ska naturligtvis utnyttjas till något väsentlig, såsom att övervintra rosor.

Stall plantorna i klump och vräk upp jord (rejält) runtomkring. Toppa gärna med löv, ris el täckbark.

Så här kan det se ut här över en första vinter:

Single Cherry i "mullvadshög".

[attachment=41596:Single_C...lvadsh_g.JPG]

/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon