Genasty
Har ett nötträd. Pekannöt, tror jag bestämt, men minns inte riktigt. Hursomhelst så planterade jag den lilla kraken i en stor kruka direkt när jag kom hem. Den fick en uppskattningsvis tio gånger så stor kruka och ny fräsch jord med det.

Det växte fint och gör det fortfarande, men sen fick jag problem.

1. Bladen var fortsatt gröna, men skumpnade ihop. Slutade vattna trädet och sen dess har detta fenomen upphört.
2. Vissa smågrenar svartnar och blir hårda och torra och löven på dessa tappar i färg och blir även de hårda och torra. Dessa småkvistar klipper jag bort så bara de fräscha, välmående finns kvar.

Månne bra att veta:
1. Det finns mask i krukan. Om de lever vet jag inte, men jag la ner 2-3 stycken iallafall när jag planterade om växten.
2. Det finns inget dräneringshål i krukan. Det är en sluten kruka men med ett par cm tjock lager leca i botten.

Hör av er.
Alexander-VG-zon3
har du bild på din planta?

så är det lättare att se vad som ev är fel.

mask är aldrig bra att ha hos växter som är i kruka. dels så gräver masken så det kan bli väldigt dränerat (eller inte av att masken täpper igen när den gräver). sedan kan faktiskt maskar när det är ont om mat dra ner fina rötter som den livnär sig på.

och skulle masken(maskarna dö) så börjar dom kanske ruttna och det kanske gör att även rötterna kan ruttna om dom är dåliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon