Full version: Länkar i signaturen
Christina i Taxinge~

Jag skulle gärna ha en länk i min signatur, men enligt kontrollpanelen får man inte det.
Är det nån som vet varför det är förbjudet att ha länkar i signaturen....?
GunnellF
Det går alldeles utmärkt att ha länk i signaturen - jag har det. Du skriver namnet på länken, markerar och sen klickar du på ikonen här ovan där det finns ett plustecken, den vänstra av två. Sen lägger du in länken i rutan du får upp.
Piccante
CITAT (GunnellF @ 26-08-2009, 16:14) *
Det går alldeles utmärkt att ha länk i signaturen - jag har det. Du skriver namnet på länken, markerar och sen klickar du på ikonen här ovan där det finns ett plustecken, den vänstra av två. Sen lägger du in länken i rutan du får upp.

det Christina menar är inte att det är tekniskt omöjligt eller att hon inte begriper hur utan att man enligt odlas regler inte får ha länkar i signaturen, därför står det så i kontrollpanelen.
Red Top
Så här står det i anvisningarna för signatur.:

Observera att det endast är tillåtet att använda små bilder och max. 2-3 rader text i signaturen.

Länkar är inte tillåtet i signaturen.
GunnellF
CITAT (Red Top @ 26-08-2009, 16:43) *
Så här står det i anvisningarna för signatur.:

Observera att det endast är tillåtet att använda små bilder och max. 2-3 rader text i signaturen.

Länkar är inte tillåtet i signaturen.


Man kanske inte kan lägga in en länk i signaturen, men det går definitivt att länka! Kolla på min signatur...

CITAT (Markus_H @ 26-08-2009, 16:41) *
det Christina menar är inte att det är tekniskt omöjligt eller att hon inte begriper hur utan att man enligt odlas regler inte får ha länkar i signaturen, därför står det så i kontrollpanelen.


Hur kan du veta vad hon menar?
Biggan_
CITAT (GunnellF @ 26-08-2009, 16:48) *
Hur kan du veta vad hon menar?


Frågan var ju "Varför är det förbjudet med länkar i signaturen"
GunnellF
CITAT (Biggan_ @ 26-08-2009, 17:09) *
Frågan var ju "Varför är det förbjudet med länkar i signaturen"


Konstigt när folk svarar åt andra... men varför det är förbjudet kan väl bara de som sköter sidan tala om. Det kanske inte är teknisk möjligt eller nåt... Du kan ju svara på fråga själv t ex...

Jag bara berättade att det går att länka... Har inte provat att lägga in en länk direkt i signaturen dock...
Biggan_
CITAT (GunnellF @ 26-08-2009, 17:14) *
Konstigt när folk svarar åt andra... men varför det är förbjudet kan väl bara de som sköter sidan tala om. Det kanske inte är teknisk möjligt eller nåt...

Jag bara berättade att det går att länka... Har inte provat att lägga in en länk direkt i signaturen dock...


Förlåt att jag "svarade för andra", men jag tyckte det var ett otrevligt svar du gav till Markus!
GunnellF
CITAT (Biggan_ @ 26-08-2009, 17:18) *
Förlåt att jag "svarade för andra", men jag tyckte det var ett otrevligt svar du gav till Markus!



Otrevligt svar??? Vad är otrevligt med det? Det var väl betydligt "otrevligare" att du svarade i hans ställe eller? Han svarade mig och jag ställde en fråga till honom - tror att han är kapabel att svara på den själv.
Farbror Blå
Haha så roliga ni är som kan komm osams med helt okända människor över nåt som ni TYCKER låter o trevligta0a.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (GunnellF @ 26-08-2009, 16:14) *
Det går alldeles utmärkt att ha länk i signaturen - jag har det. Du skriver namnet på länken, markerar och sen klickar du på ikonen här ovan där det finns ett plustecken, den vänstra av två. Sen lägger du in länken i rutan du får upp.


Gunell, precis så skulle jag också vilja ha! yes.gif
Men eftersom det inte är tillåtet enligt Odla´s regler så avstår jag, men undrar ändå varför det är förbjudet.... g.gif confused.gif
Förstår inte riktigt vad som skulle ställa till bekymmer med det ( så länge man inte länkar till droger eller porr eller så...)?
Det var det jag ville ha svar på! rolleyes.gif
Farbror Blå
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 26-08-2009, 17:35) *
Gunell, precis så skulle jag också vilja ha! yes.gif
Men eftersom det inte är tillåtet enligt Odla´s regler så avstår jag, men undrar ändå varför det är förbjudet.... g.gif confused.gif
Förstår inte riktigt vad som skulle ställa till bekymmer med det ( så länge man inte länkar till droger eller porr eller så...)?
Det var det jag ville ha svar på! rolleyes.gif


Absolut rimlig fråga, Christina!
Fågelvägen
CITAT (GunnellF @ 26-08-2009, 17:14) *
Jag bara berättade att det går att länka... Har inte provat att lägga in en länk direkt i signaturen dock...


Jag har tydligen fått något om bakfoten: Är det inte en länk till din hemsida du har nedanför texten? Är den inte i signaturen så vad kallas platsen där det står "Min hemsida" i ditt inlägg? confused.gif

Många i forumet har länkar på den platsen, t.o.m. 2 länkar är det någon som har. Jag skulle också vilja veta om det är det som är förbjudet och i så fall varför.
GunnellF
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 26-08-2009, 17:35) *
Gunell, precis så skulle jag också vilja ha! yes.gif
Men eftersom det inte är tillåtet enligt Odla´s regler så avstår jag, men undrar ändå varför det är förbjudet.... g.gif confused.gif
Förstår inte riktigt vad som skulle ställa till bekymmer med det ( så länge man inte länkar till droger eller porr eller så...)?
Det var det jag ville ha svar på! rolleyes.gif



Ja, som jag skrev i ett annat svar: det är nog bara de som sköter denna sajt som kan svara på det. Men eftersom man kan LÄNKA i signaturen - alltså inte lägga IN en länk - så är DET naturligtvis helt okej annars hade inte den möjligheten funnits. Jag har inget problem med min länkning...

CITAT (Fågelvägen @ 26-08-2009, 17:46) *
Jag har tydligen fått något om bakfoten: Är det inte en länk till din hemsida du har nedanför texten? Är den inte i signaturen så vad kallas platsen där det står "Min hemsida" i ditt inlägg? confused.gif

Många i forumet har länkar på den platsen, t.o.m. 2 länkar är det någon som har. Jag skulle också vilja veta om det är det som är förbjudet och i så fall varför.



Jag har alltså LÄNKAT, inte lagt in en länk - det kan vara en viss skillnad rent tekniskt där... är min gissning.

Här Länkar jag LÄNK
Här har jag LAGT IN en länk: http://agronomefilosofa.bloggagratis.se/
Gossen Ruda
CITAT (GunnellF @ 26-08-2009, 17:47) *
Ja, som jag skrev i ett annat svar: det är nog bara de som sköter denna sajt som kan svara på det. Men eftersom man kan LÄNKA i signaturen - alltså inte lägga IN en länk - så är DET naturligtvis helt okej annars hade inte den möjligheten funnits. Jag har inget problem med min länkning...
Jag har alltså LÄNKAT, inte lagt in en länk - det kan vara en viss skillnad rent tekniskt där... är min gissning.


Förstår inte skillnaden mellan att länka och lägga in en länk, jag tycker det är samma sak. Fö, om det inte hade gått hade man inte behövt förbjuda det.
GunnellF
CITAT (Gossen Ruda @ 26-08-2009, 17:49) *
Förstår inte skillnaden mellan att länka och lägga in en länk, jag tycker det är samma sak. Fö, om det inte hade gått hade man inte behövt förbjuda det.


Kolla mitt föreg inlägg. När man länkar lägger man länken extern dvs utanför inlägget - när man lägger in en länk så lägger man den direkt i inlägget.
Biggan_
CITAT (Farbror Blå @ 26-08-2009, 17:27) *
Haha så roliga ni är som kan komm osams med helt okända människor över nåt som ni TYCKER låter o trevligt a0a.gif

Ja, ja, men jag blev satt på plats i alla fall! wink.gif
Gossen Ruda
CITAT (GunnellF @ 26-08-2009, 17:51) *
Kolla mitt föreg inlägg. När man länkar lägger man länken extern dvs utanför inlägget - när man lägger in en länk så lägger man den direkt i inlägget.

Möjligen har några hjärnceller tagit ledigt idag så jag är fortfarande undrande. Nåja, du har en länk till din hemsida och eftersom länkikonen finns till hands när man skriver så måste det vara ok, men frågan återstår för mig hurdan en otillåten länk skulle se ut och fungera? Skulle den hämta information från nån annan sida på nätet och få det att poppa upp?
Tobb
länk som länk...?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperl%C3%A4nk
Hyperlänk

Du menar att detta ovan kallas två olika saker? confused.gif

btw, så vet jag att jag har något joxx nedan som hänvisar till en annan sida, men det tänker jag ha kvar 000.gif
GunnellF
CITAT (Gossen Ruda @ 26-08-2009, 17:59) *
Möjligen har några hjärnceller tagit ledigt idag så jag är fortfarande undrande. Nåja, du har en länk till din hemsida och eftersom länkikonen finns till hands när man skriver så måste det vara ok, men frågan återstår för mig hurdan en otillåten länk skulle se ut och fungera? Skulle den hämta information från nån annan sida på nätet och få det att poppa upp?


Ingen aning... du får kolla. Jag vet bara att min länkning funkar och det var inga protester när jag gjorde den heller. Men hur det blir om jag lägger länken direkt i signaturen vet jag som sagt inte...
Piccante
CITAT (GunnellF @ 26-08-2009, 16:48) *
Man kanske inte kan lägga in en länk i signaturen, men det går definitivt att länka! Kolla på min signatur...
Hur kan du veta vad hon menar?

Jag läste hennes inlägg.
Christina skriver ju inte att det inte går hon frågar varför det står att man inte får.

Senast detta var uppe till diskussion på odla så var det någon som ondgjorde sig över länkar till div bloggar och hemsidor i signaturerna. Jag ifrågasatte då varför någon som länkar till en hobbysajt blir åthutad medan vissa på odla har länkat till sina företag i alla år i signaturen. Den förklaringen odla gav då var att de som länkade till sina företag samtidigt hade betalt för en liten reklamblänkare på odlas startsida och därmed var att anse som annonsörer, medan de som länkade till len blogg/ hemsida där de kanske råkade sälja något hemslöjdsföremål, konst eller någon liten stickling gjorde sig skyldiga till gratisreklam. Jag tycker reglerna är motsägelsefulla och märkliga och kanske är det därför som majoriteten verkar strunta i regeln?
Anma
CITAT (GunnellF @ 26-08-2009, 18:10) *
Ingen aning... du får kolla. Jag vet bara att min länkning funkar och det var inga protester när jag gjorde den heller. Men hur det blir om jag lägger länken direkt i signaturen vet jag som sagt inte...

Din länk ligger faktiskt direkt i signaturen. Jag förstår inte riktigt hur du menar?
GunnellF
CITAT (Tobb @ 26-08-2009, 18:07) *
länk som länk...?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperl%C3%A4nk
Hyperlänk

Du menar att detta ovan kallas två olika saker? confused.gif

btw, så vet jag att jag har något joxx nedan som hänvisar till en annan sida, men det tänker jag ha kvar 000.gif


Jaja, länk som länk, men när åtm jag läser i reglerna för signatur så tolkar jag det som att det inte är tillåtet att lägga in en länk i signaturen dvs lägga in en länk direkt i signaturen.

CITAT (Anma @ 26-08-2009, 18:16) *
Din länk ligger faktiskt direkt i signaturen. Jag förstår inte riktigt hur du menar?



Alltså... min länk ligger INTE direkt i signaturen! Jag har länkat via ikonen här ovan och alltså inte lagt in den DIREKT i signaturen. Glasklart eller?
Tobb
Du måste väll hålla med om att oavsett om du länker genom att klicka på latmansfunktionen som finns när man skriver inlägg eller att själv lägga in en länk genom att klistra in den, så kommer du ändå i slutänden till samma hemsida ändå...!

Det enda som den bild du klickar på gör att att lägga till lite text före och efter länken så det ska se snyggare ut, inget annat...
Christina i Taxinge~
CITAT (Markus_H @ 26-08-2009, 18:15) *
Senast detta var uppe till diskussion på odla så var det någon som ondgjorde sig över länkar till div bloggar och hemsidor i signaturerna. Jag ifrågasatte då varför någon som länkar till en hobbysajt blir åthutad medan vissa på odla har länkat till sina företag i alla år i signaturen. Den förklaringen odla gav då var att de som länkade till sina företag samtidigt hade betalt för en liten reklamblänkare på odlas startsida och därmed var att anse som annonsörer, medan de som länkade till len blogg/ hemsida där de kanske råkade sälja något hemslöjdsföremål, konst eller någon liten stickling gjorde sig skyldiga till gratisreklam. Jag tycker reglerna är motsägelsefulla och märkliga och kanske är det därför som majoriteten verkar strunta i regeln?


Aha, det har funnits en diskussion om detta tidigare!
Intressant och lite irriterande det jag läser, att man skulle göra sig skyldig till "gratisreklam"!
Jag säljer ingenting men tycker det är skoj att få besök på min hemsida - kan jag då ha en länk i signaturen!?! unsure.gif

Kanske ska länka till mitt inlägg och skicka ett pm till adm......kan det löna sig?


Anma
CITAT (GunnellF @ 26-08-2009, 18:18) *
Jaja, länk som länk, men när åtm jag läser i reglerna för signatur så tolkar jag det som att det inte är tillåtet att lägga in en länk i signaturen dvs lägga in en länk direkt i signaturen.
Alltså... min länk ligger INTE direkt i signaturen! Jag har länkat via ikonen här ovan och alltså inte lagt in den DIREKT i signaturen. Glasklart eller?

Slutresultatet blir det samma, hur du än lägger in länken. Du har en länk i din signatur, och detta är förbjudet (varför har jag ingen aning om).

För att vara extra tydlig. Din länk ligger i din signatur. Ingen annan än du kan veta på vilket sätt du lagt in den.
Christina i Taxinge~
Tobb - vilka underbara bilder du länkar till!!!!!!!
Jag svimmar.....*duns*


*Stintan*
Jag tror dom har försökt att göra det enkelt för sig genom att inte tillåta länkar i signaturen.Ett tag var det nämligen populärt att länka till ställen där det såldes grejer, egna eller andras. En del odlaiter opponerade sig högljutt mot detta och påpekade att det var just gratisreklam. I vissa fall var det ju länkar till kommersiella sidor och det ville inte Odla ha. Så istället för att behöva sitta och granska en massa signaturer så skrev man in att det inte är tillåtet att länka i signaturen. Det går ju att länka i sitt info. Sen tror jag inte att admin och ingen annan heller bryr sig så mycket om det ändå ligger en länk till en vanlig privat hemsida. Men jag skulle tro att vore det till något kommersiellt så upptäcks det rätt snabbt, om inte annat så av någon nitisk medlem, och anmäls till admin som då ber vederbörande plocka bort länken.

Tobb
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 26-08-2009, 18:34) *
Tobb - vilka underbara bilder du länkar till!!!!!!!
Jag svimmar.....*duns*



Tack smile.gif Alla är mina egna smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (GunnellF @ 26-08-2009, 18:18) *
Alltså... min länk ligger INTE direkt i signaturen! Jag har länkat via ikonen här ovan och alltså inte lagt in den DIREKT i signaturen. Glasklart eller?


det blir ju ändå en länk hur du än gör, gör du länken igenom odla

gjort här igenom odla.nu
http://flaxss.webs.com

och en inte igenom odla.nu
http://flaxss.webs.com

så blir det ändå exakt samma sak i slutändan, och länken ligger i den signatur. tar du igenom ''odla.nu'' kan du döpa din länk vilket kanske ser snyggt ut.

skriver du såhär (i inlägg eller signatur)

www.flaxss.webs.com så blir det ingen länk utan en vanlig text, kopierar du detta och sätter in i adress fältet så blir det en länk. så sätt kan man ju också kringgå ''förbjudet'' i sin signatur.



men det är ju ingen skillnad på ''länk och ''länk''.

ps - mina 2länkar stannar också om nu inte admin tar bort dom förstås.
TheLan
Ja jösses Tobb vilka fina bilder!!! Den sidan ligger nu som favoriter på min dator biggrin.gif
Christina i Taxinge~
Nu har jag lagt in en länk i min signatur.
Den är godkänd av admin.

Anma
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 27-08-2009, 10:24) *
Nu har jag lagt in en länk i min signatur.
Den är godkänd av admin.
tummenupp.gif
Myosotis
Den var jättefin. Näktergalen är bäst.
Betty
Jättefina bilder Tobb! bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon