tepa
Hej

Vi köpte vårt hus med tomt för nio år sen. Man har ju hört om folk som köpt äldre hus med trädgårdar, att man kan hitta lite överraskningar i rabatterna. Men jag trodde inte det var sant, när jag nu i kväll hittade två PLOMMONTRÄD! Efter NIO ÅR!!! De hade blåa frukter, inte riktigt mogna. Men där fanns en par som kändes mjuka och jag smakade. De var saftiga och söta. Men HUR KAN MAN MISSA PLOMMONTRÄD ! Dom var iofs lite i utkanten bland lite björkar och annat, men ändå. Vet någon vad det är för sort ?

Hälsn Tepa
Aqvakul
efter nio år.... crazy.gif

Det kan vara Opal...
Ezereht
*s hur lyckas man med det? Har ni stor tomt? Men grattis säger jag bara. Har du något kort där man ser hela trädet? Skulle vara roligt att se bara hur det lyckats gömma sig.
Jan af Lisö
Hur stora är plommonträden, de kanske inte fanns där för 9 år sedan, kan vara rotskott eller snarare kärnplantor. Vissa plommonträd växer snabbt.

Det beövs bättre bilder för att identifiera frukten.

Du kan också kolla om det finns förädlingsställen på träden, då får du svar på frågan om det är ympade/okulerade träd eller kärnsådd/rotskott.
Chamomille
rotfl.gif
9 år...
Sussie F-Flower
Ja, det kan man kalla överraskning.... bravo.gif a0a.gif
Jag säger detsamma, som någon annan skrev... Har ni väldigt stor tomt så att du kanske inte har hunnit gå runt den på 9 år???? shy.gif laugh.gif

Vad kul med plommonen i alla fall. Nu kan du göra plommonmarmelad...!
tepa
Hej

Göra plommonmarmelad, ja, det kan jag. Nej, detta trodde jag aldrig...Hursomhelst, såhär "gömda" var dom, trädena, man såg inte frukten förrns man var nära. Träden är jättehöga, tre fyra meter ? Tror dom måste funnits där för nio år sen. Vet inte ALLS hur plommonträdens blad ska se ut.

Jan, "ympade" ? "förädlingsställen " ? "kärnskott" ? Kinesiska för mig, spelar egentligen mindre roll, huvudsaken är att dom är goda och marmeladen blir lyckad. a0a.gif

Sussie, jag VISSTE att du skulle asgarva, det gjorde jag med rotfl.gif , du också, Chamomille. Nio år...kan inte smälta det.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon