Full version: Gipsfigurer
Chamomille
Tror ni att man kan ha gipsfigurer i trädgården i ur och skur samt på vintern om man lackar dom?
Malin_MeL
Ett tag iaf, men risken är ju att de ändrar form av fukten.

Betong är ett bättre utematerial
Motti
Hej !jag tycker det är tveksamt eftersom gips är poröst och suger åt sig fukt ,inte ens vissa lergods går ju att ha ute året runt.Om man tänker en gipsväg som blir vattenskadad så blir den helt porös och smular sönder.Möjligtvis kan man ha gipsfigurer ute under tak på sommaren ,men om det hjälper så mycket att lacka dom vet jag inte,det går nog åt många lager lackning om gipset ska skýddas från fukt.Hör efter i en hobbyaffär om det inte fins något liknande material som tål fukt och kyla ,har för mig att det ska finnas något Alabasterliknande material i pulverform.Sen kan man nog söka på nätet på Hobbyartiklar och se om man hittar något där.Lycka till

Mvh Motti
Chamomille
Att de suger fukt är jag väl medveten om, det var därför jag funderade på ifall det hjälper om jag lackar de. Betongfigurer har jag i massor, det är ju så klart bäst men jag tycker ju att mina gipsfigurer är så fina (inga bubblor som med betong) så det var därför jag undrade... smile.gif
Malin_MeL
Jag tycker du ska testa! man kan aldrig veta innan man testat.

http://fantasiahantverk.blogg.se/2009/febr...lar-i-gips.html
kolla denna länk, hon behandlar med stenfärg och lack, vissa är för utebruk
Chamomille
Wow. Stenfärg... Va fint! Nu måste jag åka till Panduro igen whistling.gif

Ja, jag ska prova att lacka några figurer och låta de ligga i rabatten så får vi se smile.gif
Motti
Panduro var det nog som hade det där Alabastergipset !kom inte på namnet bara.Men pröva vet jag !som du skrev du kan ju sätta ut någon figur och se hur det går,problemet är väl själva foten på figuren men kanske man kan sätta frigolit under det är ju o organiskt och dra inte till sig vatten flirting.gif Tala om om du hittar något bra sätt att göra figurer på eller om du hittar något material som tål fukt och kyla !skulle vara kul att tex göra egna Trädgårdstomtar tycker jag rolleyes.gif
Chamomille
Ja, just det. Alabastergipset tittade vi på sist vi shoppade på Panduro. Det ska visst vara mer åt betonghållet eller hur man nu ska uttrycka sig. Lite mer hållbart smile.gif Det ska jag prova yes.gif
Tobb
Vad har alabastergips för egenskaper som är bättre än vanligt gips? smile.gif
Chamomille
Nu är nog både Motti och jag ute och cyklar. Det är ju alabaster som är det "vanliga" gipset. Sen finns stengips som är extra hållbart wink.gif
Motti
OPS whistling.gif ja det har nog kommit till bättre material på sista åren,stengips låter intressant ju det kan nog vara hållbarare.Det var länge sedan jag skickade efter något på Panduro !kanske dax att skicka efter katalogen igen eller finns dom på nätet ?ska kolla det rolleyes.gif
Malin_MeL
Ni kanske har gjort detta men jag skriver det som tips.
Det är väldigt roligt att skulptera i gips. Gjut en klump och karva och slipa fram din figur.
Man bör sitta ute och ha munskydd för det dammar ganska rejält.

Har även gjort fina "snäckor" av att hälla gips i händerna, men då måste man ha hjälp av någon som häller, och det är lite jobbigt att vänta tills det brunnit

Nu blev jag väldigt sugen på att göra något, undrar om jag ska orka ta mig in till en affär.

Vad gör du för figurer Chamomille?
Chamomille
CITAT (Motti @ 21-08-2009, 13:34) *
OPS whistling.gif ja det har nog kommit till bättre material på sista åren,stengips låter intressant ju det kan nog vara hållbarare.Det var länge sedan jag skickade efter något på Panduro !kanske dax att skicka efter katalogen igen eller finns dom på nätet ?ska kolla det rolleyes.gif

http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=SHOP&m=1

Själv har jag en butik i närheten. Lyllo mig biggrin.gif
Chamomille
CITAT (Malin_MeL @ 21-08-2009, 14:23) *
Ni kanske har gjort detta men jag skriver det som tips.
Det är väldigt roligt att skulptera i gips. Gjut en klump och karva och slipa fram din figur.
Man bör sitta ute och ha munskydd för det dammar ganska rejält.

Har även gjort fina "snäckor" av att hälla gips i händerna, men då måste man ha hjälp av någon som häller, och det är lite jobbigt att vänta tills det brunnit

Nu blev jag väldigt sugen på att göra något, undrar om jag ska orka ta mig in till en affär.

Vad gör du för figurer Chamomille?

Arsch... Snäckor, ansikten, hjärtan mm. Inget märkvärdigt smile.gif
Tänkte att jag skulle lägga en gipssnäcka på mormors grav. Och vill ju att den skall hålla ju...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon