Full version: Träd i Paris
zissi
[attachment=40635:Paris_00...rminskad.JPG]

Kom hem från några härliga dagars vistelse i Paris i går sweatingbullets.gif tummenupp.gif och nu har jag en fråga till er kloka odlaiter. Vad är detta för träd confused.gif . Tyvärr har jag ingen närbild på varken stam blad eller frukter, men det måste vara det vanligaste trädet i Paris, i alla fall i de centrala delarna där vi befann oss.

Stamm - kamouflagefärgad
Löv - lönnliknande
Frukt - runda, gröna, lite taggiga hängande i någon dm lång "tåt". Vid de stora paradgatorna klipper de tydligen dessa träd så de hade inte så många frukter men där de var oklippta fanns det gott om frukter.
Storlek - lite större än kastanjeträden (fanns i rikliga mängder)



Den sista bilden skulle inte komma med och jag får inte bort den nu (inte första gången detta händer tyvärr) . Det var där bilden togs iaf.
Alexander-VG-zon3
det är en Platan, vilken art är svårt att se utan närbilder.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Plataner
http://en.wikipedia.org/wiki/Platanus

väldigt vanligt träd i Städer av att det är tålig mot föroreningar och dålig mark och tål att hamlas hårt. i London är det väldigt vanligt planterat. och det går ha på friland i syd Sverige också upp till zon 3-(4) i ett bra läge, i Kristianstad i östra skåne har dom massa Plataner i centrum.
Aqvakul
Malmö brukar ibland kallas för platanernas stad.
zissi
thanks.gif

Kanske dags att semestra i södra Sverige framöver smile.gif
Bengalow
Var finns det plataner i Malmö?? I Lund vet jag flera ställen, men Malmö??
Alexander-VG-zon3
Lund vet jag har en del fina, vid nåt torg som jag glömt namnet på. kanske någon vet? C tror jag det började på.

Kristianstad tycker jag är häftigt då då det är en liten stad med nästan enbart plataner i centrum. dom syns ju mer då.
RibesRubusVitis
Clemenstorget i Lund täcks nästan helt av plataner med just camouflagemönstrade stammar. Varje år hamlas de som skånska pilar, men mycket snabbt växer de ut igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon