Nephele
Jag har precis kärat ner mig i denna underbart vackra ros: http://www.bakker.se/r_12047-027/Häckrosor...s-Blue-Lake.htm, men jag är fullkomlig nybörjare på rosor (har iaf inte lyckats nåt märkvärt tidigare), och har bara en Lindesbergskruka (Japan, small) att ha den i. Jag har rosjord, och jag har ett förråd att ställa in den i på vintern om så behövs. Bor i zon 4 och har uteplats som träffas av solen stor del av dagen (om jag ställer krukan en bit ut, har balkong över oss som annars skuggar). Kan jag klara den? går det att köpa och plantera den nu? HUR ska jag isf gå tillväga för att kunna hålla denna?
Hoppas verkligen det finns nån med lite goda råd, nu när jag äntligen hittat "min" ros wink.gif. Eller är det någon med erfarenhet som nu slår hål på min illussion?
Åsa, mälardalen zon 2
Bakker är välkända för att förfalska färgerna på växtena så det skriker om det rosen ser INTE ut sådär i verkligheten. Skulle tippa att den nog är rosa med en ton blått det finns andra bättre rosor med lite mer dragning åt det blå hållet.

Undvik denna firma!!!!
Nephele
Okej, det var ju typiskt sad.gif. Vad/vilka kan rekommenderas istället? Finns inga lila rosor på trädgårdshandeln här i stan iaf.

Om inte nån lämplig fin lila går att få tag på, har någon förslag på nån annan ros som kan passa i min kruka? Jag planterade en New Dawn i juni men har nog misslyckats fullkomligt med den.
Kajsa
New Dawn är kanske en ros som blir väl stor för kruka.
Det finns en riktigt lila ros, Rhapsody in Blue, blir i min zon 3 - 4 blir ca 1.5 m, den är möjlig i en stor kruka.
Finns hos Hortogreen, dom hade en annan lila ros där såg jag The Scotsman. Till våren har dom säkert flera lila. Du kan också leta hos www.rosenposten.dk
www.hortogreen.com


Rhapsody in Blue, är riktigt lila.
Stiffe
Nämän titta, ännu ett tillfälle att rekomendera Belle de Crezy. yes.gif Den är mindre än RiB, men RiB är naturligtvis en pärla i detta färgspektra. Dock kräver RiB förmodligen mer än en kruka tror jag.
/S