Nephele
Jag har precis kärat ner mig i denna underbart vackra ros: http://www.bakker.se/r_12047-027/Häckrosor...s-Blue-Lake.htm, men jag är fullkomlig nybörjare på rosor (har iaf inte lyckats nåt märkvärt tidigare), och har bara en Lindesbergskruka (Japan, small) att ha den i. Jag har rosjord, och jag har ett förråd att ställa in den i på vintern om så behövs. Bor i zon 4 och har uteplats som träffas av solen stor del av dagen (om jag ställer krukan en bit ut, har balkong över oss som annars skuggar). Kan jag klara den? går det att köpa och plantera den nu? HUR ska jag isf gå tillväga för att kunna hålla denna?
Hoppas verkligen det finns nån med lite goda råd, nu när jag äntligen hittat "min" ros wink.gif. Eller är det någon med erfarenhet som nu slår hål på min illussion?
Åsa, mälardalen zon 2
Bakker är välkända för att förfalska färgerna på växtena så det skriker om det rosen ser INTE ut sådär i verkligheten. Skulle tippa att den nog är rosa med en ton blått det finns andra bättre rosor med lite mer dragning åt det blå hållet.

Undvik denna firma!!!!
Nephele
Okej, det var ju typiskt sad.gif. Vad/vilka kan rekommenderas istället? Finns inga lila rosor på trädgårdshandeln här i stan iaf.

Om inte nån lämplig fin lila går att få tag på, har någon förslag på nån annan ros som kan passa i min kruka? Jag planterade en New Dawn i juni men har nog misslyckats fullkomligt med den.
Kajsa
New Dawn är kanske en ros som blir väl stor för kruka.
Det finns en riktigt lila ros, Rhapsody in Blue, blir i min zon 3 - 4 blir ca 1.5 m, den är möjlig i en stor kruka.
Finns hos Hortogreen, dom hade en annan lila ros där såg jag The Scotsman. Till våren har dom säkert flera lila. Du kan också leta hos www.rosenposten.dk
www.hortogreen.com


Rhapsody in Blue, är riktigt lila.
Stiffe
Nämän titta, ännu ett tillfälle att rekomendera Belle de Crezy. yes.gif Den är mindre än RiB, men RiB är naturligtvis en pärla i detta färgspektra. Dock kräver RiB förmodligen mer än en kruka tror jag.
/S
Ezereht
Den är nog mörkare än du tänkt dig men har du kikat på Burgundy iceberg som trädgår'n i söderfors har? Sandra Reinasannce? --> Länk Söderfors

Annars finns Blue angel eller Blue nile, Blueberry hill, wild blue yonder.. men vet inte var man får tag i sådana rosor.
Erika i Sandviken
Mainzer Fastnacht skulle passa och Blue Parfume även om den blir rätt hög,den sist nämda doftar underbart.

[attachment=40430:100_0244.JPG]
Mainzer Fastnacht

[attachment=40431:100_0284_kopiera.jpg]

[attachment=40432:100_0540_kopiera.jpg]
Blue Parfume

eller kanske
[attachment=40433:Blue_Bajou.JPG]
Blue Bajou

[attachment=40434:Oisen_Blue.JPG]
Oisen Blue

Ezereht
Wow Erica biggrin.gif
Nephele
Tack för alla svar!
Finns inga lila krukade rosor i stan tyvärr, men ska förbi Sundsvall imorgon så tar mig kanske en titt där också. Annars såg jag att de hade ljust lila snittrosor i stan, kanske provar mig på att ta nån stickling också.

Är lite sugen på Mainzer Fastnacht, men går den att beställa via nätet nånstans? Annars en Bering Renaissance från Horto Green. Kanske en Rhapsody in blue också, *suck* behöver fler och större krukor! Men har tyvärr inte råd med det just nu sad.gif. Köpte dock en Mandarin idag, får se om jag får den att blomma om nånting smile.gif. Kan man få två rosor att samsas i samma kruka tro?
Åsa, mälardalen zon 2
Mainzer Fastnacht (syn. Blue Moon) kan ex. köpas hos Rosenposten som tidigare tipsats om i denna tråd.


+De allra flesta trädgårdsbutiker kan ta hem önskade växter på beställning, det som butikerna tar hem är ett standardsortiment vill man ha något annat får man beställa det. (ofta är det dock på våren de gärna tar hem växter, nu försöker ju många butiker sälja slut på det de har inför vintern så de tar inte hem så mycket uteväxter)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon