Pius
Förra året så bågnade Victoria av plommon, så till den milda grad att tre stora grenar damp i backen. Det var massor av plommon överallt.

Men i år har jag bara sett ett (1) endaste plommon. Har ni det likadant?

Däremot så verkar trädet ha återhämtat sig något. Jag var rädd att det skulle dö när så många grenar försvann. Men det är tydligen segare än man kan tro.

Päronträdet är fullt med kart, som vanligt, så det blir till att plocka och plocka i höst. Jag som inte vet vad jag ska göra med alla päron.

Pius
KURT
Vissa plommon t ex Victoria är typiska varannanårs producerare, de orkar inte ge så stora mängder varje år. Men sedan var det också problem med frost i våras, på en del ställen. Äppelskörden blir t ex mycket varierande.
Wilmer
Vi har kanske fem plommon på lotten, här hemma har grenar knäckts av tyngden... Det är olika sorter, kanske det är ett viktoria på lotten? Det hade massor förra året.
Huggorm
På föräldrarnas plommonträd är det så mycket plommon att grenarna hänger nästan rakt ner. Det har aldrig varit mer plommon i det trädet än nu
Fågelvägen
Vårt plommonträd som jag med en enorm gräv- och stenflyttansträngning befriade ur en stenhög bär nu MASSOR av plommonkart. Tyvärr var plommonen i fjol få och tråkiga (gula, ganska smaklösa).
Sorten är okänd. Finns det en chans att de är godare i år, när trädet mår bättre?
Pius
CITAT (Huggorm @ 11-08-2009, 11:08) *
På föräldrarnas plommonträd är det så mycket plommon att grenarna hänger nästan rakt ner. Det har aldrig varit mer plommon i det trädet än nu


Så var mitt träd i fjol, sen orkade inte grenarna utan de knäcktes så trädet fick en rejäl beskärning. Vi skulle förstås ha stöttat upp grenarna, inte tänkte vi på det i tid.

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon