Zzzleepy
Hej
Förlåt en nybörjare för dumma frågor.



är bokträd och bokhäck samma sorts växt?
Kan man isf använda sina bokträd till att börja med en bokhäck? typ som att man tar sticklingar på pil så kan man göra sig en pil häck.
Om det går (många "om" här) hur gör man? Förklara som du skulle förklara det för ett barn smile.gif

MVH
Chrille
Huggorm
Det är samma bok i bokhäckar som de stora träden. Avenbok är dock något annat.

Vet inte om det går att ta sticklingar från bok, men det kan vara värt att prova. Annars är det ollonår i år, åtminstone här. Bokarna får bara mycket bokollon vissa år, och i år är ett sådant år. Från dessa frön kan man lätt få bokplantor, men det blir ju många krukor om man skall ha till en hel häck
Zzzleepy
Okey, jag har en massa bokollon på träden skulle nog räcka till en kilometer häck tror jag smile.gif
Hur gör jag då och hur lång tid tar det?
Det blir ju klart en massa krukor, vad tror du om att sätta dom direkt i marken om man gräver ut som en kruka och fyller med plantjord eller nått sånt?

Huggorm
En metod vore att luckra upp jorden där häcken skall gå, ungefär som att gräva ett dike men låta jorden ligga kvar. Sedan kan du peta ner drivor med bokollon i jorden. En del kommer inte att gro, och andra kommer att dö. Har du många kan du gallra efterhand och spara dom finaste. Normalt sprids bok genom att nötskrikor och andra fåglar hämtar bokollon på träden och gömmer för att äta senare, men av olika anledningar låter dom ligga. Så jag antar att det funkar bra att bara peta ner bokollonen några centimeter i jorden och låta dom vara, ungefär som det skulle bli när en fågel skött hanteringen.

Bok växer dock väldigt sakta de första åren, så det kommer ta tid innan det blir en häck. Men hjälper du till och vattnar kommer det att gå fortare. Lite gödsling är också bra, men inte första året.
Zzzleepy
Hej

Tack för svaren.

Ska man ta ut själva ollonet ur skalet eller para peta ner det som det är?
Undrar om man kanske skulle köra med en jordfräs där häcken ska stå så blir den ju upplukrad?
Vilket avstånd tycker du att jag ska sätta dom och ska jag sätta dom i en rak linje eller i sicksack?
Anna-Karin Lundberg
Jag är också nybörjare, men jag älskar bok och har några års erfarenhet av att bo ihop med en. Jag har bok i kruka som jag haft med mig hem från en semester i Skåne för över tio år sen och några nya små bokar från en resa i Tyskand. De växer sakta men är vackra ändå. Förra hösten satte jag flera bokollon (med skal) i kruka och lät några krukor stå ute och några stå under huset (i krypgrunden) för vinterförvaring. Det är bara ett enda ollon som har grott och under sommaren har det bara fått ett par blad.
Jag är glad och har inte bråttom, men jag tror det skulle ta en evinnerlig tid att få en häck på detta sätt! Jag ska också sätta häck på min tomt, men vill ju ha en häck ganska snart, inte om tio år. Kanske är det värt pengarna att köpa häckplantor, de brukar ju inte vara jättedyra om man inte ska ha uppvuxna, men jag antar att man sparar ett rejält antal år på att köpa en liten planta än att så frön! Min tioåriga bok har visserligen stått i kruka, men jag tycker mycket om den och har skött den bra, men den är inte ens en meter hög, däremot kanske en meter vid, eftersom den aldrig är beskuren. Jag ska sätta mina tyska bokar i jorden när de blivit lite större och hoppas på att de vill växa och trivas där sen, fast de ska få bli träd och inte häck.
Lycka till.
Huggorm
Ja, bok växer som sagt väldigt långsamt i början. Det är först när dom börjar bli ett par meter som dom sticker iväg. Men en meter på tio år är dåligt, får dom rikligt med näring och vatten så växer dom lite fortare än så. Men jag håller med Anna-Karin, har man det minsta bråttom är det bättre att köpa bokplantor
Zzzleepy
Hej

Jag ringde till Plantagen här i Kalmar och frågade om man kunde ta sticklingar på bok, och det påstod han att man kunde.
Tänkte ta 0,5-1m långa sticklingar så ser det ju iaf ut lite som en häck och då gör det kanske inte så mkt om det tar några år. Har 4 st 100åriga bokträd på tomten så det är inte så svårt att få tag i pinnar iaf. smile.gif
Så jag ska testa till våren.

Det skulle vara bra om man kunde snacka med nån som gjort det så att man vet att det funkar.

Finns det nån bra sida eller nån bra bok om ämnet som ni kan tipsa om där man kan få mer kött på benen?





Zzzleepy
Tack så mycket, du han före mig smile.gif

Om jag fattar det rätt så ska man ta av skottet innan dom sista två löven och att man ska ta dom tidigt på sommaren, då blir det ju inte så lätt att plantera dom i mars/april som han på plantagen sa.
Hum vad tror ni, hemsidan säger ju att man ska ta av skottet när löven håller på att utvecklas?
Kanske ska ta dom när man ser att löven är på g och plantera direkt.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon