Full version: rengöra tavla
vanjalarsa
Hej
På forumet vet jag att man kan få svar på det mesta. NU undrar jag : hur gör man ren en oljemålning ?
Ingen dyrgrip utan bara en i och för sig omtyckt (av mig) tavla som skulle behöva göras ren.
Hur ska jag göra på skonsamt sätt?
BRa om det inte blir som när mr Bean gjorde rent den där tavlan i filmen.....
tacksam för tips!

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Fågelvägen
På museer gör de det med färskt franskt bröd, alltså osötat vitt bröd.
Farbror Blå
Läs detta noggrant är du snäll!

På antikrundan visade dom hur enkelt man kunde få färgerna tillbaka på en oljemålning, genom att ta en trasa fuktad med balsamterpentin och försiktigt dra över målningen.


DOCK påpekadeexperten att detta är saker man INTE alls ska göra själv, eftersom man också lätt kan förtöra målningen..

Ring en konservator och fråga vad det kostar. säkrare.
vanjalarsa
Tack snälla ni för era råd!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
pejori
CITAT (Farbror Blå @ 07-08-2009, 12:38) *
Läs detta noggrant är du snäll!

På antikrundan visade dom hur enkelt man kunde få färgerna tillbaka på en oljemålning, genom att ta en trasa fuktad med balsamterpentin och försiktigt dra över målningen.


DOCK påpekadeexperten att detta är saker man INTE alls ska göra själv, eftersom man också lätt kan förtöra målningen..

Ring en konservator och fråga vad det kostar. säkrare.


Håller med där. tummenupp.gif
Gör aldrig ren en oljemålning själv, om du inte vet till hundra vad du pysslar med. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon