Madeleine1
Jag letar febrilt efter träd för lite torrare lägen. Det har varit tallar där tidigare.
Jag har en förteckning som jag tittar i, men trots att träden står upptagna i lista över träd för torra lägen visar det sig när man läser lite mer om dom att de klarar av torka (torrperioder), men de verkar inte vara speciellt intresserade av torra lägen - i alla fall inte som man formulerat det.
Tall och vårtbjörk verkar OK, men finns det andra prydnadsträd som kan fungera?
MariaS
Fläder vill inte stå för fuktigt. Lika för katsura och lärk.
Madeleine1
Hm... jag hade för mig att alla dessa tre föredrar fuktiga jordar (inte stående vatten dock). help.gif
HelenJ
CITAT (MariaS @ 04-08-2009, 09:53) *
Fläder vill inte stå för fuktigt. Lika för katsura och lärk.

Katsura är väldigt fuktkrävande. De måste ha högt grundvatten för att ha en chans att överleva. Min egen rotbevattnar jag under torra somrar för säkerhets skull. Många katsuror har torkat bort i folks trädgårdar för att de inte vetat om detta. Så att placera en sån i ett torrt läge måste vara bortkastade pengar....
KURT
Vad betyder torrare läge? Är det sandjord? Dåligt med jord och berg nära under? Jag tror ju annars att bra dränering bara är bra, och många träd klarar det mycket bättre än fuktiga förhållanden.
Madeleine1
Det är lite olika. smile.gif
Det är en ganska brant slänt där det ligger en del fyllnadsmassor på vissa ställen. Den naturliga jorden är sandjord och jag skulle tro att djupet varierar (till berg).
Alexander-VG-zon3
CITAT (Madeleine1 @ 04-08-2009, 09:30) *
Jag letar febrilt efter träd för lite torrare lägen. Det har varit tallar där tidigare.
Jag har en förteckning som jag tittar i, men trots att träden står upptagna i lista över träd för torra lägen visar det sig när man läser lite mer om dom att de klarar av torka (torrperioder), men de verkar inte vara speciellt intresserade av torra lägen - i alla fall inte som man formulerat det.
Tall och vårtbjörk verkar OK, men finns det andra prydnadsträd som kan fungera?


då måste vattna ALLT första och ev andra säsong kanske också tredje. det är inga träd som mår bra av torrt när dom etablerar sig. dvs att dom tål torka gäller efter etablering.

nåt träd som tål att torka sen är ek av olikaslag. men det är kanske för stort?

annars har du olika barrträd. men det vill du kanske inte ha?

även en del prunusar tål torka. vad vill du ha för typ av träd?


Madeleine1
Ek blir i största laget, men barrträd skulle kunna vara OK. Prunus låter mycket intressant, men vilka skulle klara en torr placering?

Typ av träd? Jag kan tänka mig två olika alternativ - ett mer "vanligt" eller något prydnadsträd som har någon speciell egenskap. Vacker höstfärg t.ex.
Så... egentligen spelar det nog ingen roll, bara det inte blir alldeles för stort.

Och jamenvisst ska det få vatten! smile.gif
Huggorm
Naverlönn blir kanske väl stor också, men det tar lång tid. Den klarar dock torr och mager jord bra, och har en fantastisk höstfärg. Dessutom klarar det beskärning bra, så man kan hålla den liten om man vill
Alexander-VG-zon3
tänkte också på någon tålig lönn. eller någon rönn. dom tål ju med olika jordarter.

vilken höjd och bredd vill du ha på trädet?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Madeleine1 @ 04-08-2009, 13:21) *
Prunus låter mycket intressant, men vilka skulle klara en torr placering?


har märkt att dom flesta tål torrjord bra och gärna vill ha lucker och luftigjord. under blomningen vill dom gärna ha fukt men då är det oftast mycket fukt naturligt när dom blommar. har själv olika prunusar i trädgården som aldrig får extra vatten och dom växer och trivs likabra. kanske inte den vackraste höstfärgen men inte helt ful heller.

sedan har du ju Ormhassel och vanlig Hassel. Hassel har jag själv i en väldigt torrslänt i syd/väst läge som inte får extra vatten.

vill du ha nåt snabbväxandes så har du Rönnsumak, Havtorn. dock skickar dom bägge rotskott. Rönnsumak får väldigt vacker höstfärg. och en lite torrare placering kan faktiskt vara bra för den så att den inte förväxer.
Madeleine1
Tack för alla tips! Nu har jag lite bättre koll och då är det ju bara att bestämma sig... Eller? wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon