Full version: Ginkgo sticklingar
Jordgubben (°_°)
Jag har ett ensamt ginkgoträd som är planterat på friland och jag tyckte att det skulle vara kul att ha några andra små ginkgosar :D.
Jag har köpt rotningshormon på impecta så det skulle gro snabbare.
Men jag vet inte om man ska ta enstaka blad eller bladbuketter (jag tro i alla fall det heter så?).

P.S. När på hösten tappar ginkgon löven?


Tack på förhand
/Jordgubben (°_°)/
MariaS
Det är inga blad! det är barr biggrin.gif Man kan inte sätta barren som sticklingar, utan då får man klippa av skott från ett träd, som man sätter i gödslad torv uppblandad med sand.

Sen är det som med andra vedartade sticklingar, de mår bäst nedgrävda djupt i en skyddad rabatt och övertäckt med löv eller liknande. Sen ska de stå där till våren innan man kan se om de tagit sig.

Gingko är inte lätt att rota, inte ens med hormoner. Då är det betydligt lättare att dra upp en ny gingko som frö.
Piccante
CITAT (MariaS @ 03-08-2009, 20:40) *
Det är inga blad! det är barr biggrin.gif Man kan inte sätta barren som sticklingar, utan då får man klippa av skott från ett träd, som man sätter i gödslad torv uppblandad med sand.

Sen är det som med andra vedartade sticklingar, de mår bäst nedgrävda djupt i en skyddad rabatt och övertäckt med löv eller liknande. Sen ska de stå där till våren innan man kan se om de tagit sig.

Gingko är inte lätt att rota, inte ens med hormoner. Då är det betydligt lättare att dra upp en ny gingko som frö.

Ginkgo har blad, det är ingen barrväxt.
anne-li i olofstorp
Käre vän! För en gång skull kan jag "slå dig på fingrarna" wink.gif
Ginko har inga blad den har barr, det är en av sakerna som är så otroligt med detta uråldriga träd....
Jg har själv två st ett som jag tar in i uterummet på vintern och ett som jag planterat ute och som överlevt två år ute nu..... Kul!
Piccante
CITAT (anne-li i olofstorp @ 03-08-2009, 22:15) *
Käre vän! För en gång skull kan jag "slå dig på fingrarna" wink.gif
Ginko har inga blad den har barr, det är en av sakerna som är så otroligt med detta uråldriga träd....
Jg har själv två st ett som jag tar in i uterummet på vintern och ett som jag planterat ute och som överlevt två år ute nu..... Kul!

Har du någonsin stuckit dig på en ginkgo? Barr är en form av omvandlade blad som är smalare och har ett skyddande vaxlager för att minska avdunstning.
Ginkgo är ingen blomväxt utan hör till de gömfröiga växterna (gymnospermerna). Gymnospermerna delas in i 4 divisioner;

Gnetophyta; med Gnetum (tropiska lianer), Welwitzia (med enda arten Welwitzia mirabilis endemisk för Namiböknen i södra Afrika) och Ephedra (asiatisk läkeväxt, liknar mest ett tunt ris). ingen av dessa släkten har barr.

Cycadophyta; Kottepalmer som Cycas, Zamia mfl släkten. Inga har barr.

Gingkophyta; enda nu levande släkte Gingko, inga barr utan löv.

Coniferophyta (Pinophyta); familjer som Auracariaceae (brödgranar mfl "primitiva barrträd"), Pinaceae (Pinus (tall) Abies (ädelgranar) Picea (granar) mfl. Samtliga familjer är barrträd och har barr.

Det är vanligt men fel att gymnospermer är = barrväxter då bara en av 4 divisoner av gömfröiga växter har barr. Det är mer typisk för dom att inte ha barr.
MariaS
Då har metasequoyan också blad då.... man sticker sig inte på dem heller!


Gingko har sammanväxta barr som bildar en bladform, men är fortfarande klassad som barrträd. Står om det i de flesta böcker där det går att läsa om just gingkon.
Jordgubben (°_°)
Kan vi inte kalla det för blarr laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 04-08-2009, 08:42) *
Då har metasequoyan också blad då.... man sticker sig inte på dem heller!
Gingko har sammanväxta barr som bildar en bladform, men är fortfarande klassad som barrträd. Står om det i de flesta böcker där det går att läsa om just gingkon.


giggle.gif Metasequoia - nedan

Kingdom: Plantae
Division: Pinophyta
Class: Pinopsida
Order: Pinales
Family: Cupressaceae
Subfamily: Sequoioideae
Genus: Metasequoia

Gingo

Kingdom: Plantae
Division: Ginkgophyta
Class: Ginkgoopsida
Order: Ginkgoales
Family: Ginkgoaceae
Genus: Ginkgo
Species: G. biloba

Ja det finns ''lövfällande'' barrträd också som Lärk.

Lärk

Kingdom: Plantae
Division: Pinophyta
Class: Pinopsida
Order: Pinales
Family: Pinaceae
Genus: Larix
Piccante
CITAT (MariaS @ 04-08-2009, 08:42) *
Då har metasequoyan också blad då.... man sticker sig inte på dem heller!
Fast den är ju definitivt en barrväxt, tillhör ordningen Pinales. Men det förekommer platta , trubbiga barr också.
Gingko har sammanväxta barr som bildar en bladform, men är fortfarande klassad som barrträd. Står om det i de flesta böcker där det går att läsa om just gingkon.


Om barrväxter;

Pines are Conifers with unique Leaf Arrangement.
the pines (Genus Pinus), which include perhaps the most familiar of all gymnosperms dominate broad stretches of North Ameirca and Eurasia and are widly cultivated enven in southern hemisphere. there are about 90 spieces of pines, all of wich are characterized by an arrangement of the leaves that is unique among living conifers. In pine sedlings the needlelike leaves are spirally arranged and borne single on the stems......

The leaves of Pines, like those of many other conifers, are impressivly suited for growth under conditions where water may be scarce or difficult to obtain. ......A thick cuticle covers the epidermis , beneath which are one more layers of comactly arranged, thick walled cells- the hypodermis. The stomata are sunken below the surface of the leaf. The mesophyll, or ground tissue of the leaf, consist of parenchyma cells with conspicous wall ridges that project into the cells, increasing their surface area (Raven, s 474).

Ginkgo;

The maidenhair tree, Gingko biloba, is easily reconized by its fan-shaped leaves with their openly branched, dichotomous (forking) pattern of veins. It is an attractive and statly, but slow growing tree wich may reach a height of 30 meters or more. The leaves on teh numerous slowly growing spur, or short, shoots of Ginkgo are more or less entire, whereas those on the long shoots and seedlings are often deeply lobed. Unlike most other gymnosperms, Ginkgo is decidiuous; its leaves turn a beautiful golden color before falling in autumn (REven s 488).

Ur Raven et al, Biology of plants, sixth edition, Freeman Worth.
Orkidétjuven
CITAT (Jordgubben (°_°) @ 04-08-2009, 10:39) *
Kan vi inte kalla det för blarr biggrin.gif



Haha, den tyckte jag var kul giggle.gif

Man skulle kunna säga att Ginkgo är lika mycket barrträd som kottepalmer, hehe.

Lite fossila Ginkgos från trias till krita. Samt två släktträd för att kasta lite klarhet ljus över situationen mellan släktförhållanden mellan grupperna.
Samt Världens minsta pterodaktyl, Nemicolopterus som klättrar i en ginkgon, Baiera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon