Full version: Crocosmia
Kajsa i Arvika
Hur övervintrar man småttingarna från busfrötråden i vinter.. ? Åtminstone mina lär inte ha uppnått nån storlek att tala om när det börjar bli dags... Är det frostfritt som gäller?
Anki V
Mina små strån står kvar i sålådan ännu……

Jag tänkte chansa att ha lådan i kylskåpet över vintern. Nåt´t annat frostfritt svalt ställe har inte jag.

/Anki
Rosmarin
Jag vet faktiskt inte säkert men jag tycker att det verkar säkrast att förvara de små spröten frostfritt. När de växer till sig klarar de frost, men nu är de ju så små... mina står också kvar i sålådan fortfarande.
Vinterförvaring i kylskåpet, det var ju en god idé. Mörkt och svalt, som i ett ide...
bellaobert
Årets sådd har jag i kruka i uterummet fortfarande. De år inte så snabba av sig. Tänkte ha dem där över vintern och sen sätta ut dem nästa år. Här är en bild på sorten Lucifer, de är dem jag har sått i rå och fått massor av plantor.
Rosmarin
Ja det är samma sort som vi har sått.
varghem
Fick tag i frön av Lucifer idag.
Kan jag så dom redan nu i höst och ha dom ståendes frostfritt eller ska jag spara fröna till våren??
Alexander-VG-zon3
annars kan dom små fröplantorna övervintra som krukväxter utan problem.
varghem
va bra... tackar biggrin.gif
varghem
nu är jag stooooooooolt biggrin.gif ser små gröna strån i krukan. yahoo.gif
låter dom växa ett tag och sätter ner dom i källarn sen.
Maggan H
Men är den här härdig?? Det är väl fd Montbretia? Jag har kasat in denna krukan i två vintrar nu och inga blommor har jag fått heller! Men är den härdig åker de ut i rabatten till våren!
flouee
Allt är väl beroende på vilken zon du bor i. På trädgårdsföreningen i Göteborg är Montbretia/Crocosmia ute året om, men nergrävda ganska djupt, så hos dig går det säkert också bra smile.gif
varghem
Montbretia Lucifer är härdig här i zon 2
flouee
Ah, vad bra, för mig också alltså smile.gif Hur köper man Montbretia egentligen - som lökar på våren eller krukodlade exemplar?
Maggan H
Vad bra, då åker dom ut! tummenupp.gif
varghem
Finns en hel massa på plantastic... blomsterlök... säljs först på våren... har man tur hittar man en och annan i plantskolan... en del är härdiga en del måste tas in över vintern.
flouee
Aha.. Hinner de blomma första året om jag köper lökar? Brukar de vara dyra? Tänkte satsa på Lucifer som jag tycker är så fin wub.gif Fast det kanske bara är för att det är den enda jag har sett giggle.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Maggan H @ 29-10-2009, 22:17) *
Vad bra, då åker dom ut! tummenupp.gif


det beror vilken namnsort man har hur härdiga dom är, en del är väldigt känsliga och bör tas upp (även i milda områden) och andra tål upp till zon 3-4. och sedan som med alla andra perenner rätt läge och jord och mycket snö ökar ju chanserna att dom klarar vintern.
varghem
Beroende på sort kostar dom 30-60 kr för 5 lökar
ingrids
Har för mig att Lucifer ska vara lite tidigare med blomningen än andra namnsorter, så i vårt klimat skulle jag nog satsa på den smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon