åsali
Så här ser mitt rabarberland ut för tillfället! no.gif


Någon som vågar sig på en gissning på vad det är som händer?
Plantorna placerades där förra våren och jag har varit och tagit några stjälkar men inte alls särskilt mycket. Jag har inte medvetet givit dem någon näring, men det har hamnat gräsklipp där när vi klippt runt om.
Vad kan det vara som är fel?
Tulipanaros
Jadu, inte ser de glada ut i alla fall... Jag skulle inte skörda någonting från så små plantor! De behöver sina blad själva. Och så undrar jag hur du gjorde när du planterade: hur stor planteringsgrop? Gödsel i gropen? Det ser ut som om gräset växer väldigt nära; jag tror att det stjäl näring. Jag tror att du bör göra om planteringen, helst med nya plantor, gräva ett ordentligt planteringshål, gödsla ordentligt, och gärna se till att själva bladrosetten hamnar högt, liksom på en liten kulle, så att dräneringen blir bra.
Åsa, mälardalen zon 2
Det har nog saknats näring + vatten, gräs stjäl både vatten och näring och det finns ju en gel del gräs nära, rabarber brukar gilla gödning förr i tiden tömde man pottan på rabarberplantan och fick då en kraftig och fin planta.

Och jag tror inte alls du behöver gräva om. Gräver man om rabarbern tar det ju bara ännu längre tid för den att etablera sig, om du har kompost lägg ett tjockt lager runt plantorna till hösten istället + till våren lägg på ett tjockt lager kogödsel och mylla ner i ytan + glöm inte att vattna, gärna någon/några rejäla givor redan tidigt på våren så plantorna kommer igång.
skogstroll
tömde pottan? mumsfilibabba.... sick.gif

vad vill de ha för jord? jag har en som inte stormtrivs direkt men på de få ställen jag kan odla något så är det rätt blött
Åsa, mälardalen zon 2
De brukar vilja ha hyfsat bra dränering även om de gillar vatten då de växer men man kan ju göra en upphöjd rabatt ifall det inte är så bra dränering. Anars brukar de gilla näringsrik och mullrik jord, gärna med inslag av lera.
åsali
Vet inte om jag har tillgång till kompost nu till hösten, kan man ta kogödsel då också?
Ska ta och gräva bort mer gräsmatta runt om också så själva "landet" blir större.

Tack för alla tips. Ska testa! smile.gif
skogstroll
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 23-07-2009, 13:47) *
De brukar vilja ha hyfsat bra dränering även om de gillar vatten då de växer men man kan ju göra en upphöjd rabatt ifall det inte är så bra dränering. Anars brukar de gilla näringsrik och mullrik jord, gärna med inslag av lera.


mnjaha.... då borde den trivas det är nog nåt snigelskrälle som varit och snaskat!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon