annelito
Är det för sent att så plocksallad och sockerärter nu (22/7)? Jag odlar i zon II. Sockerärterna och plocksalladen jag sådde tidigare i år är på väg mot "bäst-före"-datum. Någon sallad börjar se ut som ett litet träd och sockerärternas skidor är överfulla med tjocka ärter och skiftar i gult. Så min undran är, är det för sent att så nytt nu? Hinner det växa klart innan frosten kommer och gror fröna så här års?
Åsa, mälardalen zon 2
Du hinner fortfarande så men frågan är om du inte ska så sallaten i sålåda och stoppa i kylskåpet sallat brukar inte gro så bra i varm jord, på de växthusodlingar med sallat jag har varit på har man låtit fröerna gro i kylrum eftersom det blir för varmt i växthusen.
annelito
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-07-2009, 12:35) *
Du hinner fortfarande så men frågan är om du inte ska så sallaten i sålåda och stoppa i kylskåpet sallat brukar inte gro så bra i varm jord, på de växthusodlingar med sallat jag har varit på har man låtit fröerna gro i kylrum eftersom det blir för varmt i växthusen.

Aha! Och sen plantera ut när jag fått plantor! Hur länge ska dom ligga i kylskåpet? Tills något litet grönt tittar fram eller tills man ser att det är något att "ta i"?
Men sockerärterna kan man fortfarande stoppa ner i jorden...?
Åsa, mälardalen zon 2
Så sallatsfröerna på ytan av den fuktiga jorden och täck med plast, så fort de har grott ska de ut i ljuset, plantera ut dem när du har fått plantor stora nog att sätta ut i grönsakslandet.
annelito
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-07-2009, 19:13) *
Så sallatsfröerna på ytan av den fuktiga jorden och täck med plast, så fort de har grott ska de ut i ljuset, plantera ut dem när du har fått plantor stora nog att sätta ut i grönsakslandet.

Tack, tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon