annelito
Jag sådde bondbönor för första gången i år och oj vad de växer!
Först trodde jag att det inte skulle bli något eftersom blommorna blev svarta och vissnade, sen förstod jag att bönan ändå blev bra i slutändan. Tror jag. Har ju inte skördat än men jag öppnade en häromkvällen och det såg himla fint ut. Men jag vet inte när jag ska skörda?!

Nu är dom sammetslena utanpå, är dom alltid det? Och inuti var det som världens "fluff-fluff", försvinner det när bönan börjar bli klar eller vad ska jag gå på när jag ska kolla efter "skördetidstecken"?
Jag vill ju verkligen inte var för sent ute...

Och vad gör ni med era bonbönor? Äter dom färska direkt under plockningen eller förväller eller kokar direkt och hur länge? Kom med vilka tips ni än har!
Tacksam för all guidning om bondbönan!

Här lite bilder:

[attachment=38798:bean5.jpg]

[attachment=38799:bean1.jpg]

[attachment=38800:bean2.jpg]

[attachment=38801:bean3.jpg]
rosita
Jag skördar mina när baljorna är helt fyllda och då är de inte "sammetslena" längre. Jag spritar dem, kokar dem i 30 minuter och sen tar jag av det yttre beige-färgade skalet så bara den gröna innersta bönan blir kvar. Sen lägger jag dem i frysen när de kallnat. När jag spritar dem är jag noga med att ta bort det lilla fästet som fäster bönan vid baljan, eftersom jag läst någonstans att den kan göra att bönan får en bitter smak.

Jag använder mina frysta bönor i grytor och soppor.

Man kan visst torka bönorna också, men det har jag aldrig gjort.
Eva 33c
Det går bra att skörda dem tidigt också, om man inte vill vänta. De du visar på bilden behöver bara kokas en kort stund för att bli färdiga. Man spritar dem förstås, jag har inte brytt mig om att ta bort det gröna fästet så det kanske inte behövs om man skördar dem så här tidigt. Men när de är kokta måste man "skala" dem. Det är ganska lätt, det yttre höljet blir liksom vitaktigt och man kan "trycka ut" den goda gröna bönan genom att klämma lite på den.
annelito
Tack för tipsen! Då ska jag vänta lite till innan jag skördar, så att skidorna blir riktigt bulliga. Rosita skriver 30 min kokning och Eva 33c skriver "en kort stund". Hur gör jag nu? Och vad är en kort stund? Känner man på bönorna när de är mjuka eller hur vet man att de är klara? Saltar ni vattnet när ni kokar eller inte? En del baljväxter blir ju hårda när man saltar under kokningen.
Kan man äta den här sorten färsk? Äter man aldrig bönans vita hölje, den som är bönans lilla "yttre skal"?
mojan
Välkommen i "vi-som-älskar-bondbönor"-klubben.

Jag odlar inga bondbönor men vi köper mycket och fryser in.

Jag saltar aldrig när jag kokar dem. Men det är kanske en smaksak. giggle.gif

De behöver inte koka 30 min (grönsaker ska inte kokas sönder av smak och näringsskäl). Smaka och prova dig fram.

Om bönan är helt färsk så kan man äta det "lilla skalet" men sen blir det för hårt och inte så tilltalande att tugga.

Det går jättebra att frysa när baljan är borttagen. Jag lägger den frysta bönan i kokande vatten en stund och tar sen bort det "lilla skalet". Sen kan man lägga dem i t ex grytor och soppor.
Vi äter dem också som tillbehör till andra rätter. Som de är, bara kokta.


EKLO
Jag kokar mina bondbönor 4-5 minuter när de är späda. Sedan skalar jag de enskilda bönfröna för att det blir godare. Men ska man göra mos med bondbönor (se recepttråden) manske man ska koka dem längre för att lättare mosa?

Man äter ingen typ av bönor råa, alla sorters bönor måste förvällas (annars får man ont i magen - pga ett ämne i bönorna som minskar när de förvälls). Med sockerärter och brytärter är det en annan sak - de är goda både att äta råa och lätt förvällda.

Vaxbönor och brytbönor förväller jag nån minut kortare än bondbönorna, när de är riktigt färska och späda.
annelito
CITAT (mojan @ 22-07-2009, 08:25) *
Välkommen i "vi-som-älskar-bondbönor"-klubben.

Jag odlar inga bondbönor men vi köper mycket och fryser in.

Jag saltar aldrig när jag kokar dem. Men det är kanske en smaksak. giggle.gif

De behöver inte koka 30 min (grönsaker ska inte kokas sönder av smak och näringsskäl). Smaka och prova dig fram.

Om bönan är helt färsk så kan man äta det "lilla skalet" men sen blir det för hårt och inte så tilltalande att tugga.

Det går jättebra att frysa när baljan är borttagen. Jag lägger den frysta bönan i kokande vatten en stund och tar sen bort det "lilla skalet". Sen kan man lägga dem i t ex grytor och soppor.
Vi äter dem också som tillbehör till andra rätter. Som de är, bara kokta.

Tack! Jag känner redan att jag älskar bondbönor! Bara genom att följa deras utveckling i grönsakslandet. Vilken härlig växt! Fascinerande vacker och verkar tacksam att odla. Så nu är jag nog fast i bondbönans grepp, med glädje! smile.gif

Tack för utförliga tips, känner mig som en nyfödd som inte kan något om bondbönan, men genom forumet här får man ju världens hjälp. Underbart.
Ser fram emot att få avnjuta egna bondbönor inom en snar framtid!

CITAT (EKLO @ 22-07-2009, 08:34) *
Jag kokar mina bondbönor 4-5 minuter när de är späda. Sedan skalar jag de enskilda bönfröna för att det blir godare. Men ska man göra mos med bondbönor (se recepttråden) kanske man ska koka dem längre för att lättare mosa?

Man äter ingen typ av bönor råa, alla sorters bönor måste förvällas (annars får man ont i magen - pga ett ämne i bönorna som minskar när de förvälls). Med sockerärter och brytärter är det en annan sak - de är goda både att äta råa och lätt förvällda.

Vaxbönor och brytbönor förväller jag nån minut kortare än bondbönorna, när de är riktigt färska och späda.

Låter som att 4-5 minuter kan vara en vettig koktid.
Jag odlade fyra sorters bönor förra året men kan inte säga att jag föll pladask för dessa som jag gjort med bondbönan! Oj vilken rolig växt. Och jag ser fram emot att få skörda, nu kan det inte dröja länge tycker jag förrän skidorna börja bulla till sig av innehållet. smile.gif
Tack för dina tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon