Järfälla
Kan ni säga vad detta är?

Hela "busken" är ca 1,5 meter. Den stam som är rödast och blankast är "död" (stympad) = har inga grenar eller blad, men ett sidoskott har vuxit tätt intill och då har den gamla grövre fått tjäna som stödpinne. Den ska tas bort för att inte skava på den nya tillväxten.
Men är det värt att spara?
Bladen är rätt små, kanske 3-4 cm.
Vet ej om den blommar/har bär.

Växer på en vildvuxen förväxt trädgård med massor av prästkragar bland annat.
Finns inget träd intill förutom en rosenhagtorn och äppelträd.
GunnellF
Spontant tycker jag det ser ut som nån oxbär, Cotoneaster, men är inte helt säker.
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag tycker det liknar någon Prunus (körsbär, plommon) + jag undrar om det inte är 2 arter en del av växten har mera gråaktig bark, möjligtvis skott från grundstammen som fått växa upp + skott från den ädla biten som någon ser ut att ha kapat brutalt
Järfälla
Det var dessa två jag tvekade mellan också.

Den nya, mer grå och levande grenen, är ett sidoskott. Lite märkligt att det växer så himla vertikalt uppåt.

Hägg finns på tomten, men på andra sidan. Hur som helst måste det vara en frösådd. Cotoneaster brukar väl inte fröså sig?
Bladen är mindre och möjligen lite tjockare än jag är van vid på Prunus dock.

Tack ändå. Vi tar den tjockare döda och avvaktar. Den gör ingen skada i alla fall vad det verkar.

Huggorm
Både plommon och körsbär har sågad bladkant, och hägg med för den delen. Jag tror inte riktigt på prunus, men jag vet inte vad det skulle vara annars
GunnellF
Kan ursprunget kanske vara gulbarkig Hägg??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon