Full version: Klotpil
magnsjo
Hej på er!

Inhandlade en Klotpil idag. I all hast glömde jag fråga om det var något speciellt man bör tänka på vid planteringen?

Plantdjup, gödsel etc?

Trädet är nästan lite kortare än 2m.

Har försökt kolla forumet efter liknande fråga men hittade ingen tråd.


Tacksam för svar.

/Magnus
KURT
Generellt bör träd och buskar planteras på det djup de står i i krukan. Annars är det inga konstigheter, man behöver inte ge den gödning, gräv bara ett ordentligt stort hål, så att den får lucker jord till rötterna.
magnsjo
Tack för snabbt svar Kurt! tummenupp.gif
HelenJ
Tänk på att pilar är törstiga och rötterna kan vandra iväg ganska långt för att få vatten. Undvik därför att sätta den i närheten av avloppsledningar/vattenledningar, för då kan du få problem...
Fågelvägen
De mest klotformade jag sett har stått ganska soligt. En riktigt stor och fin som vi hade på vårt förra ställe stod dessutom rätt torrt i en sluttning. Lerjord verkar de gilla.
Åsa, mälardalen zon 2
+Det blir ganska stort med tiden vilket man bör tänka på redan vid planteringen. +Skräpar en hel del, det rasar blad och småkvistar hela tiden. Något pucko planterade en sån 2m från husväggen här vid min uteplats. Jag har konstant mörker inomhus, plattläggningen ser ut som plattläggaren var full vid stenläggningen (rötterna), jag sopar kvistar och skräp hela tiden + skräpet virvlar in när jag öppnar dörren. De är fina på rätt plats, men inte på fel plats. (jag hyr min lägenhet så jag kan inte bara hugga ner trädet)
magnsjo
Ojoj. Man får passa sig då så man inte sabbar grannsämjan.

Vad jag läste dock var att klotpilen hade mycket mindre rotsystem än andra pilar. Det kanske inte stämmer.
KURT
CITAT (magnsjo @ 08-07-2009, 21:52) *
Ojoj. Man får passa sig då så man inte sabbar grannsämjan.

Vad jag läste dock var att klotpilen hade mycket mindre rotsystem än andra pilar. Det kanske inte stämmer.



Rotsystemet till ett träd är alltid anpassat efter kronstorleken, ett träd med mindre krona har naturligtvis också mindre rotsystem.
magnsjo
Ja det verkar ju logiskt. Då borde det gå att påverka en aning genom att trimma trädet också eller funkar det inte så kanske?
magnsjo
Ville bara visa att nu är den i marken.
rolleyes.gif

Lite kass bild med mobilkameran. Trädet var lite slitet så jag fick det för halva priset men jag hoppas att det ska ta sig ändå.



Tack för all info innan.

/Magnus
Huggorm
Oj, är det så dom ser ut som små? Jag trodde klotpil ympades på vanlig pil när den nått rätt höjd
magnsjo
Haha, de kanske hade ställt den i fel fack på Plantagen. För det satt ingen lapp på. w00t.gif
Fågelvägen
De är inte ympade. Salix fragilis bullata, klotpil, är en sort som växer naturligt i östra Finland. Kallas också Terijoki-pil. Det går lätt att ta skott från dem: några kvistar i vatten och man har snabbt en hel häck.

Magnus, den som du köpte kommer småningom att behöva stammas upp. Praktiskt, för då kan du bestämma hur hög stam du vill ha. Om du inte vill att den ska se ut som en kraftfull buske förstås?
magnsjo
CITAT (Fågelvägen @ 10-07-2009, 19:19) *
De är inte ympade. Salix fragilis bullata, klotpil, är en sort som växer naturligt i östra Finland. Kallas också Terijoki-pil. Det går lätt att ta skott från dem: några kvistar i vatten och man har snabbt en hel häck.

Magnus, den som du köpte kommer småningom att behöva stammas upp. Praktiskt, för då kan du bestämma hur hög stam du vill ha. Om du inte vill att den ska se ut som en kraftfull buske förstås?


Jag är inte bekant med begreppet "stamma upp" menar du att man klipper grenarna nertill?
Huggorm
CITAT (magnsjo @ 10-07-2009, 23:34) *
Jag är inte bekant med begreppet "stamma upp" menar du att man klipper grenarna nertill?

Japp, det är vad som menas
Fågelvägen
...Fast det är inget du behöver göra nu genast. Du kan låta pilen rota sig ordentligt denhär växtsäsongen innan du beskär den.
skogstroll
spännande jag fick en trollpil av mamma och den växer så det knakar! smile.gif
Fågelvägen
Hur ser en trollpil ut??
skogstroll
tja den är väl som en pil fast lite "krullig" smile.gif som en trollhassel fast en pil eller nåt ditåt tror jag!
magnsjo
Tack för all info!
HelenJ
CITAT (skogstroll @ 11-07-2009, 13:32) *
spännande jag fick en trollpil av mamma och den växer så det knakar!

Kan det vara en Salix babylonica 'Tortuosa' du menar? Eller kanske en skruvpil, Salix × erythroflexuosa?

CITAT (skogstroll @ 13-07-2009, 15:11) *
tja den är väl som en pil fast lite "krullig" smile.gif som en trollhassel fast en pil eller nåt ditåt tror jag!

Och när du pratar om en krullig trollhassel menar du förmodligen en ormhassel, Corulys avellana 'Contorta'. Det är nämligen den som har vridna grenar och skrynkliga blad. Trollhassel (Hamamelis) ser ut som en vanlig hassel men blommar med rufsiga blommor, oftast i gult, väldigt tidigt på våren.

Det är pga just detta som man bör använda de vetenskapliga namnen och inte de svenska, för då kan alla direkt förstå vilken växt det gäller utan en massa gissningslekar och missförstånd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon