Full version: Vadsäger man?
Gita
I vårt område finns en riktig miljötomte som alltid mästrar oss andra för vi inte lever tillräckligt miljövänligt.
Missförstå mig inte nu, det klart att jag tycker att det är viktigt att vara varsam om miljö och natur, men det är inget som jag tycker att man skall använda för att slå andra i huvudet med.
Hur som helst, igår kväll var vi på fest och på väg hem strax efter kl. två på natten och fick då se följande, vår granne, miljövännen, ligger på alla fyra och sprutar sin grusgång med Roundup i skydd, som han trodde, av nattens mörker. Min man kunde inte hålla sig utan vevade ner rutan och vrålade "vad i all världen sysslar du med NN", sen skrattade min man i flera timmar inan han somnade av utmattning. Undrar vad grannen säger när vi ses på bussen i morgon.
Gita
MariaS
VAd är det de säger... Stor i orden liten på jorden.... Känns som om det var ganska träffande här giggle.gif
Ralf
Hur vet du att det var RoundUp?
Gita
CITAT (Ralf @ 07-07-2009, 19:02) *
Hur vet du att det var RoundUp?

Det stod på flaskan/dunken, men det är klart han kan ju hällt i något annat .
gita
Huggorm
Du får tipsa om att man kan tömma diesel på gruset annars om man har problem med ogräs
KURT
Är man ute på natten så är det nog troligare att man jagar sniglar.
Biggan_
CITAT (KURT @ 07-07-2009, 20:06) *
Är man ute på natten så är det nog troligare att man jagar sniglar.


Dom brukar inte hålla till på grusgångar väl?
Meriona
Man märker nog av grannens uppsyn nästa gång man träffas, vad det nu var han höll på med, tror ni inte det? giggle.gif
Snöflinga

Den mannen kanske blir mindre mästrande i fortsättningen giggle.gif
Sussie F-Flower
Jaaa... I de finaste vattnen går de fulaste fiskarna... har jag fått lära mig...
Det stämmer väl förmodligen inte alltid men nog kan det väl vara så sant... så sant....

Idag mötte jag en barndomskamrat på lantmännen... hon köpte 2 säckar á 25 kg (?) "stensalt" för att få bort ogräs... Har aldrig provat den metoden, funkar det? (Kanske VÄLDIGT miljöovänligt...?)
Biggan_
CITAT (Meriona @ 07-07-2009, 20:42) *
Man märker nog av grannens uppsyn nästa gång man träffas, vad det nu var han höll på med, tror ni inte det? giggle.gif

Absolut! angel_not.gif
Huggorm
CITAT (Sussie F-Flower @ 07-07-2009, 21:51) *
Jaaa... I de finaste vattnen går de fulaste fiskarna... har jag fått lära mig...
Det stämmer väl förmodligen inte alltid men nog kan det väl vara så sant... så sant....

Idag mötte jag en barndomskamrat på lantmännen... hon köpte 2 säckar á 25 kg (?) "stensalt" för att få bort ogräs... Har aldrig provat den metoden, funkar det? (Kanske VÄLDIGT miljöovänligt...?)

Salt fungerar, det är giftigt i stor mängd. När det var krig förr i tiden strödde man salt på fiendens åkrar för att orsaka svält thumbdown.gif Jag skulle aldrig livet hälla ut salt i trädgården, men å andra sidan växer det rätt bra i vägkanterna trots massivt saltande under vintern
Sussie F-Flower
CITAT (Huggorm @ 07-07-2009, 22:28) *
När det var krig förr i tiden strödde man salt på fiendens åkrar för att orsaka svält thumbdown.gif



Oj då!!! Det hade jag ingen aning om!!! Tack för den infon Huggorm! kompiskram.gif

Borde nog påminna henne om det, hon som är ansvarig på en "Hospice-avdelning" dessutom...
(menar bara att hon borde tänka bättre...)
Snigelhatare
Upplys grannen om att roundupp helst ska sprutas i solsken och när det är torrt ute.

laugh.gif Vilken fullträff att få syn på honom! Om han tillrättavisar någon som inte är tillräckligt miljövänlig någongång så kan ni ju fråga honom om han vet var det är billigast att köpa roundup giggle.gif
Grå
Jag kan sätta en liten häst på att han lånat en roundupflaska och gjorde det med flit för att gatans skvallerkärring skulle få något att skvallra om. naughty.gif
Gita
CITAT (Grå @ 08-07-2009, 18:05) *
Jag kan sätta en liten häst på att han lånat en roundupflaska och gjorde det med flit för att gatans skvallerkärring skulle få något att skvallra om. naughty.gif

Men stackars karl, han måste ha legat på alla fyra på grusgången kl. två på natten i bra många nätter innan han hade turen att jag äntligen kom förbi.
Du förnekar dig aldrig Grå, även om det oftast inte blir så intelligent.
Gita
P.s Har för övrigt träffat honom idag och talade om att han inte behöver förklara sig för mig, jag använder också Roundup ( dock inte nattetid)om inget annat hjälper. D.s
Grå
Han skrattar säkert gott åt dig just nu smile.gif
Gita
CITAT (Grå @ 08-07-2009, 18:42) *
Han skrattar säkert gott åt dig just nu smile.gif

Lilla gumman, det måste vara din allra ömmaste tå som jag råkat trampa på vid något tillfälle.
Gita
Grå
Oroa dig inte för det du smile.gif
Gita
CITAT (Grå @ 08-07-2009, 19:20) *
Oroa dig inte för det du smile.gif

Det kan väl aldrig vara att jag ställde mig lite tveksam till dina författardrömmar/talang.
Gita
p.s Glöm inte att du slog först!d.s
pejori
CITAT (Gita @ 08-07-2009, 18:24) *
Men stackars karl, han måste ha legat på alla fyra på grusgången kl. två på natten i bra många nätter innan han hade turen att jag äntligen kom förbi.
Du förnekar dig aldrig Grå, även om det oftast inte blir så intelligent.
Gita
P.s Har för övrigt träffat honom idag och talade om att han inte behöver förklara sig för mig, jag använder också Roundup ( dock inte nattetid)om inget annat hjälper. D.s



Efter den fadäsen, väljer han nog att enbart vara ute nattetid med slokhatt och solglasögon. giggle.gif
Så ser du en skum typ, som försöker likna fantomen nattetid, är det grannen som fixar frisk luft. rotfl.gif
Grå
CITAT (Gita @ 08-07-2009, 19:50) *
Det kan väl aldrig vara att jag ställde mig lite tveksam till dina författardrömmar/talang.
Gita



Inte alls min käre Watson, inte alls. cool.gif

Vill du förolämpa mig måste du säga något fult om mina kattungar.
Gita
CITAT (Grå @ 08-07-2009, 20:08) *
Inte alls min käre Watson, inte alls. cool.gif

Vill du förolämpa mig måste du säga något fult om mina kattungar.

Aldrig någonsin att jag kommer att säga något fult om kattungar, oberoende av vem som är ägare.
Gita
herkules
CITAT (Gita @ 08-07-2009, 20:17) *
Aldrig någonsin att jag kommer att säga något fult om kattungar, oberoende av vem som är ägare.
Gita



bravo.gif
Tobb
För att frångå kafferepet och åter till topic...

Roundup är inte direkt toxiskt för människor och bryts ganska effektivt ner av mikroorganismer i jord, därför är det inte helt optimalt att spruta på grus, asfaltskanter etc.
Men apkul att någon som så pass hårt förespråkar "renlevnad" använder det rotfl.gif

Salt förekommer naturligt i naturen, det är därför haven är salta, eftersom saltet lakas ut och sedan avdunstar vattnet medans saltet blir kvar i haven och med tiden sker en ökning av salthalten där. Se bara på döda havet.
I områden med bevattning pga brist på regn anrikas istället salterna som kommer med bevattningsvattnet.
Medans i våra trakter är utlakningen relativt god varpå vi har liten risk för höga salthalter på bevattnade odlingar.

Mer om salt och växter.
http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/fakta_la...05/FLS84-05.HTM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon