Katarina H
Hejsan! Jag köpte en massa Scilla för att gräva ned under min nya Fläder, men så har ännu inte blivit av... :-\ Hoppsan - plötsligt var snön här och minusgrader! :-) Vad ska jag göra? Kan jag få dem att blomma inne på något fint sätt och sedan gräva ned dem i vår? Eller ska jag slänga dem?
Ti bee
Beror kanske lite på vilken zon du rör dig i. Jag planterade lökar i november förra året, bl a scilla, och de blommade fint i år. Det är väl tjälen man ska undvika. Fast jag är i zon1.
smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det ska väl bli en lite mildare period så bor du inte jättelångt norrut så hinner du nog pilla ner lökarna i trädgården, scilla brukar vara tåliga. Alternativet är nog att plantera dem i kruka och ställa krukan kallt runt nollgradigt, rumsvärme brukar inte våra fleråriga trädgårdslökar gilla.

Om du inte har tid att vänta på mildväder testa hurpass hårt det är i marken det kanske går att bryta upp en del av marken och pilla ner lökarna. Lökar är ofta ganska tåliga och överlever ganska mycket.
Betty
Dumt att slänga bort dem utan att ha provat andra alternativ... Jag skulle nog ha chansat och grävt ner dem under flädern i alla fall...
Scilla ska i jorden september - oktober, ännu är det lite oktober kvar och marken har väl inte hunnit bli hård och kall...?
ingmet
Jag skulle också gräva ner lökarna - det har ju bara varit en liten köldknäpp.
Var ute och grävde idag (Stockholm) och det var bara de översta centimetrarna som var lite hårda.
Enligt meterologerna ska det ju bli mildväder igen i början av nästa vecka. Själv har jag ett bilsläp med jord som ska skottas av och fördelas över tomten - än får vintern vänta.
/Ingmet smile.gif
Kajsa
Gräv ner scillan det blir snart mildare. Själv har jag 7 rosor som jag
ska gräva ner, väntar på dom. Men tjälen har inte kommit så
djupt. Vintern får allt lugna sig nu, löven har ännu inte fallit från björkarna.
Men visst blir man lite stressad.
Mariann
Jag väntar också på rosor hoppas verkligen det blir mildare. känner inte för att spetta ner dom ohmy.gif
Ti bee
Här har mildheten nu kommit. Jorden var myllig, mjuk och fin idag och luften lite fuktigare, men Mildare!! Skönt! Jag är inte redo för vinter än! När sommaren tog abrupt slut så var jag inte redo, då kom en värmevåg till. När nu hösten tog abrupt slut så hoppas jag på en våg till.

Väntar också på rosor. Vid vårt hus fanns ingenting för ett år sedan då vi köpte det, så jag har planerat in rosor i "renoveringskostnaderna". Väntar 19 st rosor, många gammeldags och några andra inom några veckor. Sedan har jag att göra! biggrin.gif Att jämföra med vad det kostar att renovera ett hus för övrigt så är rosornas 2 tusenlappar en rätt liten post. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon