freddie
Har två frösådda snöeucalyptusar som börjat ta sig. Undrar om skötsel och övervintring av denna växt. Jag odlar i lägenhet och på ej inglasad väderutsatt balkong i öster. Har möjlighet att hålla runt 15 grader i mitt kök på vintern. / f
MariaS
Eucalyptusar vill i allmänhet inte ha för mycke vatten och de gillar inte heller att bli omplanterade, så överdriv gärna med krukan, så du har omplanteringsmarginal.

Snöeucalyptusen är en av de eucalyptusar som tål några minus, men det är inte nödvändigt för vila, men det är viktigt att den får sin vila och då gäller samma som för citrusar.

Om jag säger att den övervintrar i klimat som södra tyskland, förstår du hur den vill ha det.
freddie
vilken typ av jord?
MariaS
CITAT (freddie @ 05-07-2009, 15:04) *
vilken typ av jord?

Jag kör alla mina eucalyptusar i Hasselfors P-jord som har en bra näringsgrund och är lätt sandblandad. Mina växer då fint på den jorden.
Huggorm
CITAT (MariaS @ 05-07-2009, 14:11) *
Om jag säger att den övervintrar i klimat som södra tyskland, förstår du hur den vill ha det.


Alperna? rolleyes.gif
Erland
E. niphophila är mycket känslig för uttorkning och kan vissna snabbt ifall jorden blir för torr. Jag skulle tro att det blir svårt att hålla liv i den i långa loppet då den vill ha det relativt svalt på sommaren med svala nätter och mycket svalt på vintern. Arten tål åtskilliga minusgrader.
freddie
CITAT (Erland @ 05-07-2009, 22:53) *
E. niphophila är mycket känslig för uttorkning och kan vissna snabbt ifall jorden blir för torr. Jag skulle tro att det blir svårt att hålla liv i den i långa loppet då den vill ha det relativt svalt på sommaren med svala nätter och mycket svalt på vintern. Arten tål åtskilliga minusgrader.

Verkar som en utmaning m.a.o. / f
MariaS
CITAT (Erland @ 05-07-2009, 22:53) *
E. niphophila är mycket känslig för uttorkning och kan vissna snabbt ifall jorden blir för torr. Jag skulle tro att det blir svårt att hålla liv i den i långa loppet då den vill ha det relativt svalt på sommaren med svala nätter och mycket svalt på vintern. Arten tål åtskilliga minusgrader.

Nja, åtskilliga vet jag inte. I USA klarar den -7, men där är det också helt andra förhållanden. Jag skulle nog inte chansa...
Erland
Eucalyptus niphophila är egentligen en underart till E. pauciflora och är tillsammans med underarten debeuzevillei förmodligen de härdigaste Eucalyptusarna. niphophila växer på höjder upp till 2000 m.ö.h. och plantor från den höjden kan klara ca -22 grader. Själv har jag en debeuzevillei på friland sedan 1997. Jag bor i zon 1.
freddie
CITAT (Erland @ 06-07-2009, 02:38) *
Själv har jag en debeuzevillei på friland sedan 1997. Jag bor i zon 1.

Skyddar du den på vintern?
Erland
Det enda jag brukar göra är att skotta över lite extra snö. Ett flertal kalla vintrar har den frusit ner helt men har sedan kommit med nya skott.
freddie
CITAT (Erland @ 06-07-2009, 11:14) *
Det enda jag brukar göra är att skotta över lite extra snö. Ett flertal kalla vintrar har den frusit ner helt men har sedan kommit med nya skott.

Verkar som den lever en tynande tillvaro och kommer förmodligen inte att växa till sig till ett träd i vårt klimat...
Erland
Den är faktiskt ett litet träd i dag på styvt 3,5 meter.
freddie
Hade varit kul att se bild på trädet. smile.gif
Erland
Här är ett foto från 2007
freddie
Ser ut att klara sig bra. Spännande. smile.gif
Erland
Jag kan ju tillägga att det bara är plantor som härstammar från hög höjd som har en rimlig chans att klara sig, och då bara i de mildaste delarna av landet. Min planta härstammar från styvt 1700 meters höjd.
freddie

Eucalyptus pauciflora ssp. niphophila.jpg

Laddar upp en bild på min frösådda. Hur skall jag göra till vintern? Stå ute på balkongen tills det börjar bli frost, därefter in i kylsåpet? / smile.gif
Erland
Om du ska ha den på balkongen så fåe du vara noga med att det inte fryser då rötterna kan vara känsliga. Om det sen funkar att ha den i kylskåpet helt mörkt vet jag inte.
Alexander-VG-zon3
jag hade nog haft den ute så länge det gått och sedan innan frosten kommit tagit in den och placerat den inne i rumstemp med extra ljus. den kylan som är ute på hösten räcker oftast för sådana små plantor och sedan får den ''vår inne''.

ha den i kylskåp skulle nog också kunna funka i så kall temp behövs inget ljuse, dock finns det risk att den ruttnar. jag har övervintrat både lökar, knölar och frösådder av städse gröna och lövfällande träd. men någon gång har det hänt att någon har ruttnat men oftast brukar det gå bra.

den eucalyptus jag försökte övervintra på balkongen (med rejält skydd) klarade inte vintern-vårvintern en planta på ca 50cmi höjd.
freddie
CITAT (flaxss @ 14-07-2009, 00:14) *
den eucalyptus jag försökte övervintra på balkongen (med rejält skydd) klarade inte vintern-vårvintern en planta på ca 50cmi höjd.

Växter i kruka på balkong under vintern är mycket känsliga har jag märkt. Hade själv förra vintern en borholmsfikon som trots massor av skydd inte klarade relativt mild vinter på min balkong (zon 1, 5 meter från havet, blekinge skärgård). Jag är i detta eucalyptus-fall illa tvungen fall testa balkong - frost - november/december in i kylskåp/15 gradig kök. Jag har två frösådder som skjutit fart, testar att ta in dem vid olika tidpunkt. / f
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 14-07-2009, 01:24) *
Växter i kruka på balkong under vintern är mycket känsliga har jag märkt. Hade själv förra vintern en borholmsfikon som trots massor av skydd inte klarade relativt mild vinter på min balkong (zon 1, 5 meter från havet, blekinge skärgård). Jag är i detta eucalyptus-fall illa tvungen fall testa balkong - frost - november/december in i kylskåp/15 gradig kök. Jag har två frösådder som skjutit fart, testar att ta in dem vid olika tidpunkt. / f


jo jag vet att växter klarar vintern sämre i krukor. och ibland är det inte kylan i sig som dödar utan andra orsaker då jag hade som lägst ca -10c på balkongen.

exempel dog många växter hos mig med att dom ruttnade vid jordytan men grenarna levde (hände alla mina fikon). och sedan till våren så frös en del ihjäl och/eller torkade ihjäl exempel mina rosmarin, eucalyptus. dock mina palmer klarade vintern i kruka.

men ska du ändå ta in dom så ska du inte utsätta dom för frost. utan ta in dom innan frosten kommer. skjuter dom fart inne nu så kan du likagärna ha inne dom fram tills nästa år. nytillväxt är ju också känslig mot blåst och kalltväder när det gäller fröplantor. så små plantor behöver inte vintervila första vintern.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon