Full version: ampeltomater
ogräset
Hejsan

Köpte en ampeltomat planta för ett tag sen och hängde den i växthuset den har vuxit och det börjar bli små tomater på den. Men den är väldigt ranglig, långa veka kvistar. Vad har jag gjort för fel?

Varma hälsningar Birgitta confused.gif
Tulipanaros
Är inte poängen med ampeltomater just att de är långa och gängliga, så att de viker sig ner runt ampeln?
ogräset
Tack för ditt svar

Men jag tycker att den är alldeles för ranglig så jag undra om den verkligen kan hålla med tomater på. När man ser dem på bild ser de mycket kraftigare ut blir det bättre om jag toppar kvistarna.

MVH Birgitta





Tulipanaros
Nej, att toppa tomater är ingen god idé. Kan du lägga in en bild? Om de inte ser sjuka ut och om inte plantan var dålig från början tror jag att näring, ljus, värme och vatten är nog.
Nina K
Min mamma och jag har båda ampeltomater (hundreds&thousands) och de växer väldigt olika. Mina står i full sol i söderläge och är superknubbiga med hundratals blommor och kart på. Den är nästan helt gul av blommor. Hennes står i växthus i något skuggigare läge (fast ändå rätt soligt) än mina och de är blekare, tunnare med meterlånga rangliga rankor. Hon har också bara några enstaka blommor och kart.

Jag tror vi varit lika duktiga på att vattna och gödsla, så skillnaden är nog ljuset! Kanske att ampeltomater trivs bättre utomhus också...för hennes körsbärstomater är 3 gånger större och kraftigare än vad mina blivit som står i samma söderläge.

Sedan är det förstås viktigt med gödning. Jag gödslar vid varannan vattning och det har definitivt inte gått ut över blomningen. Men så har jag bara 5 L amplar också, så det blir ju snabbt utarmat.

Hoppas du fått lite tips!
ogräset
Hejsan

Tack för era tips och råd jag tror att jag skall hänga ut plantan, just nu hänger den i växthuset. Den har fått både gödning och vatten i lagom dos. Hoppas att den trivs bättre då när den får vara ute.

MVH Birgitta thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon