Full version: Katastrof efter pool
coffie78
Hej
Har haft en 5 kubiks pool uppsatt i en vecka på gräsmattan. Under denna har gräset ruttnat och det luktade nåt hemskt. Nu har det börjat släppa en del.

Gräset är brunt och nu börjar man undra om det tar sig igen. Har räfsat bort dött gräs och luftat samt vattnat lite lätt.
Någon som har haft samma problem? Tar det sig igen? Tips och tricks mottages tacksamt.

Och nej, det blir inga stora pooler nått mer. Tar fram den lilla igen.

Mvh
DragonLady
Jag hade samma visa förra året.. jag slängde ut lite nya frön på fläcken.
Inga från Närke
Förra året lade vi sand först för att få det jämt men det var bara besvärligt att ta bort när poolen togs in. Under tiden växte det upp gräs igen men mycket långsamt.
I år har vi den står bara på gräset och vi har inte märkt någon lukt ännu men det kanske kommer. Förhoppningsvis ställer man den på samma ställe år från år och då spelar det ju ingen roll om gräset kommer eller inte tycker vi.
De flesta som har pool liten eller stor har sand + presenning ligger först sedan polen så det kanske luftar lite mera, men när man sedan tar bort poolen så kan ju sanden ligga till nästa år.
Tycker man inte om det så kanske man skall undvika att ha pool, det blir ju samma sak om man ställer upp ett tält att gräset dör under och gulnar men kommer igen när man tar bort tältet.
kollonikompis
Min kompis har poolen ute med vatten i hela året... Dock med en presenning på över vintern. Jag trodde det var vanligt, men det är det kanske inte!? Det beror kanske lite på var i landet man bor också. Min vän bor utanför Motala, vilket i sin tur inte ligger jättelångt ifrån Linköping, för er som är lite osäkra på Sveriges geografi.
coffie78
Vi struntar i stor pool helt. Har relativt liten tomt annars kanske jag hade smällt upp ett trädäck.

Vi hade den bara uppe 1 vecka men det luktade vedervärdigt när jag slet bort preseningen.
henriks
Jag skulle tro att det var just den korta tiden som var orsaken till lukten, gräset hade "ensilerat sig" dvs börjat brytas ner i syrefattig miljö - hade pressenningen och polen stått kvar i någon vecka till tror jag knappast att det skulle ha luktat när du lyfte bort presseningen.
Gräset dör däremot tämligen kvickt, det tar inte många timmar innan du får en gul fläck om du lägger en pressenning på gräsmattan i fullt solljus.
Gossen Ruda
Jag har en teori. Funderar på om inte poolen i sig skapar ett lämpligt klimat för lukter genom att läcka lite lätt. Ingen plast är helt tät utan vattnet diffunderar sakta genom materialet. I fria luften avdunstar det men mot jorden stannar det kvar och skapar en fin grogrund för anereob nedbrytning.
Grå
Det är trädgårdens sätt att säga att det är skitfult med stora blåa bassänger och studsmattor i var och varannan villaträdgård och att de inte vill ha dem crazy.gif
2000-talet kommer att bli ihågkommet som de stora blå plastbaljornas och skitfula studsmattornas decennium. Hoppas det modet går över snart, för det ser fan inte klokt ut.
Gossen Ruda
Nåja, kampen om trädgårdens bottenplats utkämpas med trädgårdstomtarna.
Pia L
Eftersom den 5 meter breda poolen alltid står på samma plats varje år så la sambon stenplattor under så nu slipper man den fula kala fläcken när poolen tas ner på höstarna.
WillyW
CITAT (Pia L @ 06-07-2009, 15:47) *
Eftersom den 5 meter breda poolen alltid står på samma plats varje år så la sambon stenplattor under så nu slipper man den fula kala fläcken när poolen tas ner på höstarna.

Finns det inte risk att skrapa sönder poolen i botten då?
Pia L
WillyW : Inte om man lägger en täckande plastmatta under, dessutom så blir hela poolen så tung att det inte kan skrapas något alls där, man kliver ju inte i poolen med golfskor direkt
ninnisky
CITAT (Grå @ 06-07-2009, 12:41) *
Det är trädgårdens sätt att säga att det är skitfult med stora blåa bassänger och studsmattor i var och varannan villaträdgård och att de inte vill ha dem crazy.gif
2000-talet kommer att bli ihågkommet som de stora blå plastbaljornas och skitfula studsmattornas decennium. Hoppas det modet går över snart, för det ser fan inte klokt ut.



så sant, så sant biggrin.gif

Inga från Närke
CITAT (Pia L @ 06-07-2009, 15:47) *
Eftersom den 5 meter breda poolen alltid står på samma plats varje år så la sambon stenplattor under så nu slipper man den fula kala fläcken när poolen tas ner på höstarna.

Tack för tipset om plattor , har vi kvar huset till nästa år så ska vi lägga det först.
Pia L
Såhär blev det och vi funderar på att sätta vindskydd runtom som dels vindskydd och för att kunna plantera lite grönt utanför för att dölja poolen.


DSC00031.JPG


DSC00036.JPG

Gunilla T
CITAT (Grå @ 06-07-2009, 14:41) *
Det är trädgårdens sätt att säga att det är skitfult med stora blåa bassänger och studsmattor i var och varannan villaträdgård och att de inte vill ha dem crazy.gif
2000-talet kommer att bli ihågkommet som de stora blå plastbaljornas och skitfula studsmattornas decennium. Hoppas det modet går över snart, för det ser fan inte klokt ut.


bravo.gif bravo.gif
andersen
CITAT (Pia L @ 06-07-2009, 18:26) *
Såhär blev det och vi funderar på att sätta vindskydd runtom som dels vindskydd och för att kunna plantera lite grönt utanför för att dölja poolen.


DSC00031.JPG


DSC00036.JPG


Hmm har du ungdomar runt omkring dej?det finns en risk att dom hoppar ifrån taket laugh.gif
Pia L
andersen : Nja, snart kan dom nog vara i den åldern att det hade varit risk, men jag tror nog att katterna ligger närmast tillhands att plurra i, dom brukar spatsera på taket. flirting.gif
Chamomille
CITAT (Grå @ 06-07-2009, 14:41) *
Det är trädgårdens sätt att säga att det är skitfult med stora blåa bassänger och studsmattor i var och varannan villaträdgård och att de inte vill ha dem crazy.gif
2000-talet kommer att bli ihågkommet som de stora blå plastbaljornas och skitfula studsmattornas decennium. Hoppas det modet går över snart, för det ser fan inte klokt ut.

rotfl.gif a0a.gif
takstigen
CITAT (Pia L @ 06-07-2009, 18:26) *
Såhär blev det och vi funderar på att sätta vindskydd runtom som dels vindskydd och för att kunna plantera lite grönt utanför för att dölja poolen.


DSC00031.JPG


DSC00036.JPG


Vad är det för kamera du använder
Chamomille
Flygfoto? unsure.gif
Pia L
takstigen : mobilkamera eriksson k800i

Chamomille : nä, taget från övervåningen på huset, poolen ligger nedanför en slänt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon