Full version: Julgrupper
Bettson
För på den gamla goda tiden, när jag hann med allt och var lite präktig gjorde jag egna julgrupper. Jag hade jättefina skålar med många hyacinter och jultulpaner.

Tyvärr är det så länge sedan att jag har glömt hur lång tid det tog. Förresten det mesta av julgruppsodlingen har jag glömt.

Det jag kommer ihåg var hur gott det luktade........mm.
Maken sa att "det stinker jul" ungefär.

Det känns som om jag har lust att vare "lite präktig" i år igen.
Har ni några tips?
Hannele
Preparerade jultulpaner o hyacinter
Lite senaste laget till jul... men till nästa jul?
Det finns speciella preparerade jultulpaner (och hyacinter), det står på förpackningen. Tulpaner som ska blomma till jul planteras i början av september. Vanlig sandblandad trädgårdsjord.

Jultulpaner ska inte täckas utan toppen på dem ska synas ovan jord. De ska stå svalt och mörkt, under +8 grader. Det tar ca 2-3 månader för tulpanen att bilda rötter och skott. Vattnas då och då. Lökarna kan lätt ruttna.

På jultulpanerna ska "spirorna" ha vuxit minst 2-3 cm ovanför löken när man tar in dem för drivning. De första dagarna ska löken stå mörkt och exempelvis täckas med en pappersstrut.
Lökarna ska vattnas och ha vanlig rumstemperatur på +20 grader eller varmare.
Det tar ca 3 veckor för blommorna att komma fram.

Jag har lyckats bättre med julhyacinter än med jultulpaner...
Hannele
Amaryllis: http://www.odla.nu/artiklar/amaryllis.shtml

Juldofter, kyss mej... wub.gif
Gunvor Nilsson
Jul(i)-amaryllis

Åhh! Ursäkta, jag vaknade visst för tidigt!!!!
Sylvia
CITAT (Gunvor Nilsson @ 21-10-2003, 21:32)
Jul(i)-amaryllis

Åhh! Ursäkta, jag vaknade visst för tidigt!!!!

Jag hade också några jul(i)amaryllisar som blommade ute i rabatterna. Det är ju så att deras riktiga blomningstid egentligen är sommar men de drivs till att blomma på vinter. Men några år gamla lökarn kan ha glömt bort att de egentligen skulle blomma på vintern...
Gunvor Nilsson
Den amaryllisen fick jag till förra julen (2002) en bautastor lök och då blommade den med först två stänglar och senare en stängel. Jag ställde ut krukan bakom en buske i början av juni och glömde bort den och i juli upptäckte jag att den skjutit upp två kraftiga knoppstänglar som slog ut samtidigt. Alltså fem stänglar på drygt ett halvt år. Men den här julen lär den inte blomma.
/Gunvor smile.gif
Saiai
Jag hittade min gamla amaryllislök i en kruka i källaren, den hade börjat "vakna" så jag tog upp den. Har för mig att jag gjorde likadant förra året, och det blev bara blad och inga blommor på den...
Hur gör man för att den ska blomma om? Den får jättelånga blad, men inget mer....
Gunvor Nilsson
Saia, du skulle ha ställt den mörkt och varmt (i diskbänkskåpet är idealisk plats). Då hade knoppen kommit upp före bladen. När då knoppen visat sej så skulle du vattnat och ställt ljust så blomstängeln fått skjuts uppåt och efter skulle bladen ha kommit. Lycka till nästa gång!
/Gunvor
Bettson
Tack för tipsen.
Är lite sent ute i år alltså. Jag får väl försöka behålla lusten till att var lite präktig ett helt år till. Förmodligen blir det svårt.

Men hur är det nu?
Någonstans i hjärnvindlingarna så dyker ett påstående jag hört upp.

Tidig start långsam drivning = lång blomning.
Sen start snabb drivning = kort blomning.

Det senare skulle vara svaret på varför köpehyacinter blommar över så snabbt eller kan det bero på något annat?
Hannele
Hemligheten är nog värmen i lähenheterna, Bettson.

Det behöver inte vara för sent... själv kan jag aldrig låta bli att köpa REA-lökar
och billiga amaryllislökar... de är vackra även januari-februari.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon