Norrlandskan

Håller på att röja tomten runt mitt föräldrahem där hallonen invaderat stora ytor.
Hur blir man av med dem?

Jag läser att de är kalkskyende, kan man sprida aska över dem?

Att dra upp roten är lätt på yngre plantor, men på äldre exemplar går roten lätt av. Det är stora ytor och stenig terräng så hacka känns inte lockande...... -fear-.gif

Nån som vet?
skogstroll
kalkskyende.. då har jag nog en specialsort confused.gif fast jag har ju skogstomt men med otroligt kalkligt vatten...
KURT
Beskär regelbundet, med gräsklippare eller trimmer.
Jan Lindgren
Hej!
Det går knappast att dra upp hallon, Varenda rotbit blir en ny planta. Du kan använda glyfosat om du har bråttom. Betesdjur kan vara effektiva men det tar ett par år innan allt är borta. Täck med svart plast så försvinner hallonen efter något år. Du kan försöka Kurts metod. Klippning varje vecka knäcker till slut hallonen.
MVH
Jan Lindgren
Norrlandskan
CITAT (Jan Lindgren @ 27-06-2009, 17:42) *
Hej!
Det går knappast att dra upp hallon, Varenda rotbit blir en ny planta. Du kan använda glyfosat om du har bråttom. Betesdjur kan vara effektiva men det tar ett par år innan allt är borta. Täck med svart plast så försvinner hallonen efter något år. Du kan försöka Kurts metod. Klippning varje vecka knäcker till slut hallonen.
MVH
Jan Lindgren


Tack för svar!

Just den här sorten är seglivad, Ursprunget till detta hallonris har min farfar och farmor samt mor och far fört krig mot dem genom beskärning sedan 30-talet. Man måste alltså beskrära varje VECKA för att ta kål på dem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon