Full version: Flytta en björkhäck
Julles
Hej
Jag har en gammal björkhäck kanske 50 år.
Tänker ändra infarten till huset, undrar om det går att gräva upp några
av träden med så mycket som möjligt av rötterna på,
Samt därefter åter plantera dessa på den plats där den gamla infarten var?
Isåfall vilken tidpunkt på året är den lämpligaste samt vore tacksam för lite andra tips som kan vara till nytta.
KURT
Är de verkligen 50 år gammla så måste det ju vara ganska grova björkar! Jag tror inte att det går att hitta en maskin som klarar att gräva upp rotsystemet på 50 år gamla björkar i en häck någorlunda intakt. I Vällingby flyttade man i somras alléträd som var ca 40 år gamla (fristående!), till det lånde de en speciell maskin från tyskland (kostade ca 20 000 kr/träd att flytta dem)

http://www.svebo.se/aktuellt/pressmeddelan...anden.asp?id=88.
Julles
CITAT (KURT @ 21-10-2003, 07:00)
Är de verkligen 50 år gammla så måste det ju vara ganska grova björkar! Jag tror inte att det går att hitta en maskin som klarar att gräva upp rotsystemet på 50 år gamla björkar i en häck någorlunda intakt. I Vällingby flyttade man i somras alléträd som var ca 40 år gamla (fristående!), till det lånde de en speciell maskin från tyskland (kostade ca 20 000 kr/träd att flytta dem)

http://www.svebo.se/aktuellt/pressmeddelan...anden.asp?id=88.

Kurt
Jag har själv bott i huset i 27 år, samt har minnesbilder när jag passerat minst 10 år tidigare av häcken.
Häcken var i samma storlek då som nu, den har alltså inte ökat nämnvärt
Grovlek på stammarna i dagsläget är ca 10 cm.
Den har naturligtvis klippts ner till ungefär samma höjd varje år ca 2m.

Behöver du några ytterligare detaljer innan du kan besvara min fråga som gäller själva flytten ska jag försöka svara även på dessa!
Cilla
10 cm stamtjocklek är mycket klent för att vara så gammal björkhäck. Antagligen står den i jord som inte tillåter den att utvecklas. Detta påverkar också rotens storlek, och kan göra att det går att med en vanlig grävmaskin flytta björkarna.

Vilken zon står häcken i?

Ett sätt är att göra en rotbeskärning nu (skär av rötterna med vass spade i ett område kring björkarna som är detsamma eller något större än det som kommer att kunna flyttas sedan) och att flytta dem lite tidigare nästa höst, när bladen börjat gulna. Många andra träd kan man flytta på våren, men eftersom björk savar starkt skulle jag inte rekommendera en flytt då som alltid innebär mekaniska skador.

Vissa grävmaskiner har gripdon som man kan förbereda för att flytta en uppgrävd, stor rotklump.

Nya planteringsstället görs iordning innan flytten sker. Kolla hur jordens beskaffenhet där är innan flytten så att du ser vad du måste komplettera med; ler, humus (löv), grov sand mm. Slutliga blandningen kan vara 30% ler, 30%grov sand och 30% humusmaterial. Gödsling med köpejord eller kogödsel gör du ett år senare.

Första och säkert andra säsongen på nya växtplatsen måste träden vattnas vid torka.
Cilla
Kul att se artikeln Kurt. Stadsträd, dvs sådana som planterats i hårdgjorda ytor, är lättare att flytta än träd som växer i vilda naturen.

I Malmö flyttades ett par mycket höga plataner för några år sedan. Visserligen med en enorm maskin, men om trädet stått i skogen eller i en fri gräsyta hade det nog inte låtit sig göras.

Träd som i stadsmiljöer står fängslade i betongrutor är alldeles för lätta att flytta... De har embarmligt litet rotsystem om de inte lyckats ta sig förbi betongklossarna och ut under trottoarplattorna. Men så växer de inget vidare heller, lever inte länge och för de flesta av sina år en tynande tillvaro med grendöd och för tidigt bladfall.

Det är synd om människorna, sade Strindberg. Men det är synd om stadsträden också.
KURT
Inget är omöjligt för människan, när det gäller att omforma världen. Det går att flytta träd som väger upp till 500 ton!

http://www.treedoctors.com/index.html

Se under newsletter där han skriver att träd bör flyttas under sommaren, för att snabbare återetablera skadade rötter (men då måste man också sätta in intensivvård för att de inte skall torka ut)! Skadar man inte rötterna så flyttas nog träd bäst under viloperioden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon