Fny
ranting.gif ranting.gif ranting.gif
-cry-.gif

har visst glömt lämna tillbaka ett gäng böcker till biblan innan jag gick på sommarlov. Jääääääääävlar! 250 kr hanteringskostnad PER BOK om de inte lämnas in 10 dagar efter jag fått mejl. VARFÖR tog jag ledigt även från mejlen????? Faaaaaaaaan! Måste skynda ner på stan omedelbart, lämna tillbaka alla böcker jag hittar och hoppas på det bästa.... Jag är ju redan i stort sett pank, det här gör det sannerligen inte bättre! -cry-.gif Hoppas jag iallafall hittar alla böckerna som måste in, så jag inte måste betala 250kr PLUS ersättningskostnad för de böckerna.... FAAAAAAAAN! PANIK!!! Jag jobbar på en mastersuppsats och har alltid en hysterisk mängd böcker lånade. Borde väl egentligen sluta låna på bibliotek, jag kan ju uppenbarligen inte hantera det.... URK!!!!!!!!!!!
Azur
Det är svindyrt att glömma böcker nu MEN - släpp böckerna i inlämnings-inkastet.
takstigen
CITAT (Fny @ 24-06-2009, 08:04) *
ranting.gif ranting.gif ranting.gif
-cry-.gif

har visst glömt lämna tillbaka ett gäng böcker till biblan innan jag gick på sommarlov. Jääääääääävlar! 250 kr hanteringskostnad PER BOK om de inte lämnas in 10 dagar efter jag fått mejl. VARFÖR tog jag ledigt även från mejlen????? Faaaaaaaaan! Måste skynda ner på stan omedelbart, lämna tillbaka alla böcker jag hittar och hoppas på det bästa.... Jag är ju redan i stort sett pank, det här gör det sannerligen inte bättre! -cry-.gif Hoppas jag iallafall hittar alla böckerna som måste in, så jag inte måste betala 250kr PLUS ersättningskostnad för de böckerna.... FAAAAAAAAN! PANIK!!! Jag jobbar på en mastersuppsats och har alltid en hysterisk mängd böcker lånade. Borde väl egentligen sluta låna på bibliotek, jag kan ju uppenbarligen inte hantera det.... URK!!!!!!!!!!!

Det är väl ditt egna fel
Man behöver inga böcker numera när allt finns på weben
Red Top
Det väl ändå en väldigt onödig kommentar, Takstigen. Fny sa ju själv att hon inte kan hantera att låna på Biblioteket. Om hon dessutom jobbar på en Mastersuppsats, är det nog inte så himla lätt att hitta korrekt information på nätet.

Problemet för biblioteken är ju att att allt fler människor väljer att inte lämna tillbaks sina böcker. Det är detta förfarande som gör att de måste ta "hutlöst" betalt av de som glömmer lämna tillbaka utan att ha någon ond avsikt.

KURT
CITAT (takstigen @ 24-06-2009, 07:35) *
Det är väl ditt egna fel
Man behöver inga böcker numera när allt finns på weben



"allt finns på weben"??? Endast en lite andel av de skönlitterära böckerna kommer ut som ljudbok, och av dessa kan endast ett fåtal laddas ner illegalt. När det gäller facklitteratur, så kan man oftast finna de flesta detaljer på något sätt på nätet, men böcker är ju ändå suveräna på att sammanfatta ett större område.

Piccante
CITAT (takstigen @ 24-06-2009, 08:35) *
Det är väl ditt egna fel
Man behöver inga böcker numera när allt finns på weben

Iofs är det väl självförvållat men jag tycker att mitt bibliotek är dåligt på att i tid upplysa om att böcker är sena. Jag brukar få en påminnelse om att en bok är försenad och postas den under veckoslutet så får man inte den förrän på måndag och redan på tisdag får jag betala avgift om jag lämnar boken då. för "varningen" jag får via brev är att boken är sen och en vecka till så blir det avgift men är man inte hemma o lämnar senast måndag så läggs genast en avgift på. Senn har bokinkastet varit överfullt på lördagar så jag har inte velat slänga böckerna på gatan utan väntat...
Att bara få påminnelse via mail kan vara vanskligt för mailservern kan ju stängas ned för tekniskt underhåll eller datorn kan ha virus så man inte kan använda den på någon dag.
Myosotis
trostar.gif Vad jobbigt! Det var verkligen dyrt. Och så finns det folk som tar böcker och springer, de slipper betala.



CITAT (takstigen @ 24-06-2009, 08:35) *
Det är väl ditt egna fel
Man behöver inga böcker numera när allt finns på weben

Jävligt elak kommentar. Man får väl bli arg fast det är ens eget fel?! Ingen har sagt att det var bibliotekets fel. Klart man behöver böcker.
abbbe
CITAT (Fny @ 24-06-2009, 08:04) *
ranting.gif ranting.gif ranting.gif
-cry-.gif

har visst glömt lämna tillbaka ett gäng böcker till biblan innan jag gick på sommarlov. Jääääääääävlar! 250 kr hanteringskostnad PER BOK om de inte lämnas in 10 dagar efter jag fått mejl. VARFÖR tog jag ledigt även från mejlen????? Faaaaaaaaan! Måste skynda ner på stan omedelbart, lämna tillbaka alla böcker jag hittar och hoppas på det bästa.... Jag är ju redan i stort sett pank, det här gör det sannerligen inte bättre! -cry-.gif Hoppas jag iallafall hittar alla böckerna som måste in, så jag inte måste betala 250kr PLUS ersättningskostnad för de böckerna.... FAAAAAAAAN! PANIK!!! Jag jobbar på en mastersuppsats och har alltid en hysterisk mängd böcker lånade. Borde väl egentligen sluta låna på bibliotek, jag kan ju uppenbarligen inte hantera det.... URK!!!!!!!!!!!

Hej!
Jag hoppas i alla fall att du ändå hann rusa till bibblan din med din panik. Jo det gjorde du väl. Du verkar vara en snabb person, eller? Hinner man skriva en liten uppsats på odla.nu i panik så borde man väl hinna till stan också? Eller brukar man bara hinna med ett av dem? rotfl.gif
Myosotis
Den där abbbe ska du inte bry dig om, Fny. Han är känd för att vara elak. Vadan alla elaka kommentarer just i denna tråd? confused.gif
abbbe
Elak är jag absolut inte! Brukar bara skoja ibland smile.gif! Ibland kan jag få för mig att skämta lite hårdare men det beror på hur mycket man tål! Skämt är ändå alltid skämt smile.gif
Myosotis
.
Fny
att skriva en mindre uppsats på odla. nu råkar vara ett alldeles utmärkt sätt att hantera sin panik! wink.gif

Nu är iallafall böckerna inlämnade. Hur mycket jag får betala återstår att se...
pejori
CITAT (Fny @ 24-06-2009, 17:49) *
att skriva en mindre uppsats på odla. nu råkar vara ett alldeles utmärkt sätt att hantera sin panik! wink.gif

Nu är iallafall böckerna inlämnade. Hur mycket jag får betala återstår att se...



Visst är det det... tummenupp.gif giggle.gif
Speciellt kl. åtta på morgonen, medan man väntar på att bibblan ska öppna. kompiskram.gif
När man skriver av sig ilskan innan, slipper man halshugga bibliotikarien också... rotfl.gif

Hoppas det inte blev för dyrt.... smiley_small_hug.gif
abbbe
CITAT (Fny @ 24-06-2009, 17:49) *
att skriva en mindre uppsats på odla. nu råkar vara ett alldeles utmärkt sätt att hantera sin panik! wink.gif

Nu är iallafall böckerna inlämnade. Hur mycket jag får betala återstår att se...
Nämen så bra att du han till slut! smiley_small_hug.gif Eget initiativ flirting.gif
Tobb
Vad gar hänt med den gammla goda tiden när det bara kostade någon krona per bok och dag om man kom försent? ohmy.gif

Chamomille
CITAT (Tobb @ 24-06-2009, 22:56) *
Vad gar hänt med den gammla goda tiden när det bara kostade någon krona per bok och dag om man kom försent? ohmy.gif

Det kan man undra biggrin.gif Måste varit lääänge sen jag var på bibblan g.gif
Fny
på tal om det där med att allt skulle finnas på internet... visst finns det en hel del men är man faktiskt ute efter vetenskapliga skrifter så ska man ha en *bleeep* tur att hitta något användbart. Jag har väl stött på en del bra artiklar som jag då omedelbart skrivit ut, men det mesta måste ändå grävas fram the old fashion way.

Ville bara säga det =)
skogstroll
250 kr per bok låter dyrt tycker jag...

och...sen behöver man ju inte skriva onödigt korkade kommentarer och skrämma bort folk från Odla... en del verkar bara skriva när de har nåt dumt att säga... kanske de kan bidra med lite odlingstips istället om de har några rolleyes.gif
Azur
CITAT (skogstroll @ 25-06-2009, 08:39) *
250 kr per bok låter dyrt tycker jag...

250:- i förseningsavgift + 750:- i ersättning + inkasso-hot var vad jag skulle åka på för att jag glömt lämna tillbaka en 20-sidor-tjock resebroschyr (kan inte kalla det bok) som hade rekommenderat cirkapris 49:-.

Jag grävde fram boken, släppte den i inkastet, och har inte hört nåt mer sen dess. De grymma avgifterna är nog mest ett hot, för att man över huvud taget ska returnera böckerna.
skogstroll
jag var själv inte nån stjärna på att lämna tillbaka i min ungdom, tack gode gud för brevinkast giggle.gif
Alba
CITAT (Tobb @ 24-06-2009, 22:56) *
Vad gar hänt med den gammla goda tiden när det bara kostade någon krona per bok och dag om man kom försent? ohmy.gif



Oh hjälp så gammal jag känner mig.....jag minns då det kostade ören i förseningsavgift.....hur många minns jag
inte.
Myosotis
På mitt bibliotek har de tagit bort inkastet, det blev för mycket skadegörelse. Det var hemskt vad dyrt det var, jag är extremt vimsig av mig men har faktiskt aldrig missat att lämna en bok. Jag skriver sista datum överallt för att jag inte ska glömma det. Nu ska jag vara ännu mer försiktig, såna där avgifter har man ju inte råd med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon