tepa
Hej

Har fått några frön av en växt, som jag tror kallas för "Sprätt-i-väg". Vet inte vad den heter på riktigt. Skulle vilja plantera dom och se vad det blir. Duger vanlig krukväxtjord ? Ha krukan inne i ett soligt och varmt fönster ? Plastpåse över och jämn fuktighet ? Hur länge tar det innan det gror ? Tack på förhand för hjälpen.

Mvh Tepa
Red Top
Fröer från Skvätt-i-väg, Sprätt-i-väg, Euphorbia leuconeura, är lättgrodda. Vanlig blomjord och jämn fuktighet. Har man en sån i hemmet brukar det dyka upp småplantor i andra blomkrukor. Frökapseln smäller till och fröerna flyger flera meter genom luften.

Blommorna är rätt oansenliga, röda, rosa eller vita.

tepa
Hej

Tack, Red Top. Nu ska jag googla på det latinska namnet. Har du en sådan själv, eller hittat bilden nån annanstans ? Återkommer om jag har fler frågor som jag inte hittar svar på....

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (Red Top @ 23-06-2009, 13:03) *
Fröer från Skvätt-i-väg, Sprätt-i-väg, Euphorbia leuconeura, är lättgrodda. Vanlig blomjord och jämn fuktighet. Har man en sån i hemmet brukar det dyka upp småplantor i andra blomkrukor. Frökapseln smäller till och fröerna flyger flera meter genom luften.

Blommorna är rätt oansenliga, röda, rosa eller vita.



den på bild är en Euphorbia milii - Kristi törnekrona

skvätt i vägser ut såhär

http://yann.cochard.free.fr/images/35/3507.jpg
http://www.flowersweb.info/upload/iblock/b...5b4a565b5bb.jpg
tepa
Hej

Tack Flaxss. Jag tyckte ju också att OJ ! Den liknar ju exakt Kristi Törnekrona! Men inte opponerade jag mig mot bilden. Alla (dom flesta iaf) här på forumet vet ju mer än jag ... giggle.gif Tack för infon, Flaxss. Nu skulle jag vilja se hur blommorna ser ut. Måste googla...

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Ja, ni har rätt. Verkligen lätt att få att gro...Oj, jag är visst på skojhumör idag. Fick nämligen en rotad stickling också. Den och fröet, det var bara ett, planterade jag i samma lilla kruka. Leca i botten.

Mvh Tepa
Red Top
Sorry, Flaxss har helt rätt! Hade lite bråttom och kollade inte bilden så noga. Var på jakt efter de oansenliga blommorna. blush.gif Men övrig information var rätt! smile.gif
GunnellF
CITAT (Red Top @ 23-06-2009, 13:03) *
Fröer från Skvätt-i-väg, Sprätt-i-väg, Euphorbia leuconeura, är lättgrodda. Vanlig blomjord och jämn fuktighet. Har man en sån i hemmet brukar det dyka upp småplantor i andra blomkrukor. Frökapseln smäller till och fröerna flyger flera meter genom luften.

Blommorna är rätt oansenliga, röda, rosa eller vita.




Fast din bild är inte på Sprätt-i-väg utan på Kristi Törnekrona.
Alexander-VG-zon3
CITAT (GunnellF @ 30-06-2009, 13:25) *
Fast din bild är inte på Sprätt-i-väg utan på Kristi Törnekrona.


det är tur du har ögonen öppna ( ps - skämtar bara)

kompiskram.gif
Motti
Här i byn kallas Jättebalsamin för "sprätt i väg",den växer vilt här men är så vacker men anses som ett ogräs,den blir uppåt en två meter hög och blommar från vitt till olika fäger i rosa till lila.
tepa
Hej

Min bekant som jag fick fröet plus lilla plantan av sa att jag skulle sätta i större kruka. Men jag vill inte. Vill helst omplantera på våren. Vad tycker ni ? Såhär mycket har dom nu vuxit. Den pyttelilla plantan är av fröet.

Hälsn Tepa
jax_74
Jag tror du kan plantera om när som helst, min erfarenhet är att de där växterna tål det mesta. Den slokar om den får för lite vatten. Jag har en som är ca 10 år, 1 m hög och har grenat sig själv. Den skjuter mer skott än jag önskar och skräpar ned. På sikt kan den bli ostabil, rötterna är ganska ytliga och den kan bli tung i toppen och välta.
tepa
Hej

Skräpar ner ? Välta ? Då får jag säga till han som gav den att komma och städa...hi hi hi.
Vad är det som skräpar ? Fröna ? Vissna blad ? Min har nog inte fått för lite vatten, den ser ju så spänstig ut. Men tycker du inte att krukan räcker till som det är ?

Mvh Tepa
jax_74
Jag tror nog krukan räcker ett tag till, och bladen ser ju fina och spänstiga ut. Det är fröna som skräpar ned i fönstret när de skjuts iväg, de är lite kladdiga. Nu är dock min för stor för fönstret, så här ser den ut nu (försöker bifoga en bild, får se om det lyckas).
[attachment=41648:220.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon