Lars-Olof Arvids
Intressant! Bra att få det bekräftat, det som vi på Odla redan visste. Här i Stenungsund är ett liknande projekt på gång, där folk som har svårt att få jobb ska lära sig odla ekologiska grönsaker.

Olle
Söttok06
Det tycker jag är jättebra. Varför ha massa folk som bara går sjukskrivna i åratal. Det är väl bättre att de gör någonting som kanske dessutom ger dem bättre hälsa. Jag tror säkert att de skulle kunna göra mycket nyttigt, rensa ogräs eller efter fallenhet.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har varit på terapiträdgården på visning och så mycket jobb gör man ju inte, efter vad jag förstod så är det ju individuellt anpassat och många är så utbrända att bara ta sig till terapiträdgården är ett stort jobb och då kanske det mest handlar om att sitta i trädgården i något hörn för sig själv och lyssna på naturen som är det som funkar.


(Sedan kan jag inte förstå varför man i hela världen ska lära folk som inte får jobb ekologisk grönsaksodling confused.gif , det finns inga jobb inom grönsaksodling i sverige om man nu inte startar eget (och då får man suga på ramarna för man tjänar inte så mycket pengar på grönsaksodling i mindre skala). Hade projektet gått ut på att lära folk skötsel och anläggning inom trädgård hade jag förstått där kan man ju ofta välja och vraka mellan jobben ifall man bor nära en större stad där är det ju stor brist på utbildat folk)
MariaS
Att trädgården läker utbrändhet, har jag vetat i 10 år nu. TAck vare trädgården gick jag "bara" sjukskriven i 1½ år....
Aqvakul
Angående Åsas inlägg:

Jag tror att när det handlar om riktigt utbrända människor så handlar det i första hand om att överhuvudtaget komma tillbaka till någon form av vettigt liv. Sen är et kanske dags att fundera på utbildning och yrkesval.
skogstroll
Jag förstår precis, och hade jag ingen trädgård skulle jag vara sjukskriven. Det är därför jag åker till jobbet varje morgon till alla karriärlystna östermalmsmänniskor som bara klampar över alla andra och beter sig som idioter mot de som "jobbar på golvet"... det är synd man ska sjukskriva sig för att orka, det har jag också gjort om än bara en kort tid. En trevlig arbetsplats borde det vara lag på...!!
4:an
Min man blev frisk från sin utbrändhet när vi skaffade stugan och han kunde gå i egen takt och rota där....idag har han börjat arbeta igen och jag har "fått tillbaka" min gamle gubbe igen!!! yahoo.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-06-2009, 16:01) *
(Sedan kan jag inte förstå varför man i hela världen ska lära folk som inte får jobb ekologisk grönsaksodling confused.gif , det finns inga jobb inom grönsaksodling i sverige om man nu inte startar eget (och då får man suga på ramarna för man tjänar inte så mycket pengar på grönsaksodling i mindre skala). Hade projektet gått ut på att lära folk skötsel och anläggning inom trädgård hade jag förstått där kan man ju ofta välja och vraka mellan jobben ifall man bor nära en större stad där är det ju stor brist på utbildat folk)


Grönsakerna som de ca 40 fd arbetslösa kommer att odla ska främst gå till skolor och dagis i kommunen. Som jag ser det tjänar alla på det: De arbetslösa får jobb och skolorna får närodlade, ekologiska grönsaker. Tyvärr har jag inte hittat någon länk till projektet, med den som är bättre än jag på att söka kanske kan leta reda på Projekt Växthuset på Jordhammars handelsträdgård här: http://www.sttidningen.se/
Det stod om det i numret som kom den 9 juni.

Olle
Lars-Olof Arvids
Här hittade jag en artikel: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=669&a=497667

Olle
Wilmer
Min goda mor skaffade kolonilott så jag kunde påta mig frisk! En lisa för själen. (Hade det varit i dag hade det nog inte fungerat med alla mördarsniglar hade jag nog knäckt mig ännu mer, men då bara växte det och var fridfullt).
Kajsa i Arvika
Tror stenhårt på odlandet som terapiform!! har hittat en KY utbildning till Naturhälsopedagog i Vansbro som jag ska söka till... tummenupp.gif
MariaS
CITAT (Aqvakul @ 23-06-2009, 07:56) *
Angående Åsas inlägg:

Jag tror att när det handlar om riktigt utbrända människor så handlar det i första hand om att överhuvudtaget komma tillbaka till någon form av vettigt liv. Sen är et kanske dags att fundera på utbildning och yrkesval.

Aldeles riktigt. Det är inte producerandet som är det viktiga. Det jag upplevde, var att grävandet, rensandet och bökandet i största allmänhet, var det som fick hjärnan att varva ner. Man liksom landade på jorden. Att det sen blivit utbildning och yrke är mer en slump än bot.

Att odla grönsaker tror jag i alla fall inte på som bot. För det är som Wilmer skriver, att alla misslyckanden kan vara nog så stressande. Nä rent fysiskt påtande utan eftertanke och krav är definitivt det som hjälper. Skulle det desutom ge ett resultat i form av en eventuell skörd, så är det bara en ren bonus.
StinaR
Kan också bekräfta vad trädgården betyder för välbefinnandet när man hamnat i utmattningsdepression, som jag för några år sen. Utan trädgården och påtandet i jorden vet jag inte om jag levt idag... Ett problem är dock att jag helst inte skulle vilja syssla med något annat alls, än just detta...
Myosotis
giggle.gif Skickade länken till min utbrända kompis, hon svarade så här: "Eller så kan jag komma hem till dig och rensa lite ogräs i rabatterna. Och bespara Region Skåne den nätta kostnaden om 56 000 kr." Gärna för mig, här finns gott om ogräs! yahoo.gif Men allvarligt, ofta räcker det nog att bara komma ut, hon bor i lägenhet och är en riktig stadsmänniska men brukar uppskatta tystnaden och grönskan när hon kommer och hälsar på mig. Passa höns eller ta en skogspromenad hjälper också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon