Full version: Älgjakt
Sidor: 1, 2
digitalkarin
Måste inte jägarna sätta upp skyltar att de jagar inom ett område?
Blev burdust ivägkörd av två jätteotrevliga jägare idag, som inte hade annonserat för fem öre att det plötsligt var deras skog och att jag inte fick gå där.

sad.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Just nu är det kanske den minst lämpliga tiden att vara ute och gå i skog och mark pga älgjakten. Du får se det på den positiva sidan, kanske tar de några rådjur så att du får behålla dina lökar.

Som jag vet har de ingen skyldighet att markera det området de jagar i, men vissa gör det ändå har jag sett.

Om jag var jägare skulle jag vara mycket orolig om det gick folk i området där jag jagar och då kanske man överför sin ängslan genom att vara otrevlig, vad vet jag?

När jag är ute i naturen och skall plocka svamp brukar jag för säkerhets skull ta på mig min joggingväst, en sån där självlysande.
Hannele
Väst har jag på mej jämnt, när jag cyklar, promenerar...
Särskilt på hösten. På vår 70-väg finns inte ens trottoar...

Posse
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 17-10-2003, 13:00)
Om jag var jägare skulle jag vara mycket orolig om det gick folk i området där jag jagar och då kanske man överför sin ängslan genom att vara otrevlig, vad vet jag?

Det brukar väl vara någon människa som blir skjuten under älgjakten mest varje år. Jag gissar att jägarna är mer oroliga för att man ska skrämma bort älgarna, än att man ska råka bli skjuten.... unsure.gif
Virgo
Det är farligare att gå ut i skog o mark i Italien när det är jakt där.
Det finns tydligen fler jägare än djur där.
Traktorer bilar och människor blir skottskade varje jaktsäsong där
digitalkarin
Men om de inte vill att man ska klampa omkring bland "deras" älgar, alternativt att de är oroliga att skjuta mig av misstag (jag är inte särskilt lik en älg) så är väl ändå det bästa sättet att slippa mej i skogen att annonsera jakten?

Och om det nu var så jobbigt att sätta upp skyltar ska de faktiskt inte vara otrevliga när man kommer där... mad.gif

PS: väst använder jag alltid när det är mörkt!
Posse
CITAT (digitalkarin @ 17-10-2003, 14:56)
Men om de inte vill att man ska klampa omkring bland "deras" älgar, alternativt att de är oroliga att skjuta mig av misstag (jag är inte särskilt lik en älg) så är väl ändå det bästa sättet att slippa mej i skogen att annonsera jakten?

Om de annonserar kanske ännu fler kommer och "klampar" omkring... wink.gif
Berith
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Annonsera jakten?! Det är ju ingen hemlis precis att det är älgjakt på hösten. Vet inte hur länge det har förekommit men bergis i många många år. Och sunda förnuftet säger väl att man håller sej borta från skogen dom här veckorna. wink.gif

Vi är t.ex. inte ute och kör häst i skogen just nu, det vore ju förfärligt om det skulle hända nån olycka! ohmy.gif
Killensomvillhagrönafingrar
*tänker på scenen ur filmen jägarna, när de åker pickup och skjuter renar, onyktra och adrenalinstinna*

Digitalkarin: Jag menar verkligen inte att deras dåliga bemötande är riktigt på någotsätt utan försökte bara tänka mig in i deres sitvasion. Men jakten är nödvändig med tanke på vår stam med älgar och rådjur. Såsom det ser ut idag är vi tvungna att minska stammen varje år pga att det finns så få rovdjur idag.

Självklart vore det bäst om de kunde markera att de är ute på något sätt, det borde inte vara svårt för dem.
anne
rolleyes.gif Jaha jag gjorde bort mig och klampade in på älgjakts område med Häst, det var inte poppis.
Jo de förklarde snällt att vi kunde bli skadade, det kan var en kula som studsar in i ett träd eller sten och går iväg åt felhåll. Så vi håller oss på banan de första veckorna till det har lungnat ner sig. Sen brukar det endast vara helgerna som är vikta åt jakt.

Mvh Anne
digitalkarin
Skratta du åt annonserad älgjakt, men det är vad de brukar göra där jag kommer ifrån. Dvs sätta upp lappar på vägarna omkring. För nej, jag kan nämligen inte hålla mig borta i flera veckor (vilka veckor då, exakt?), jag bor nämligen i skogen...
Bettson
Inte har de skyldighet att annonsera. De betalar dyrt för sitt markarrende och har rättighet att jaga. I vissa jaktarrenden nära tätorter där man arrenderar av kommunen ingår ofta en klausul om att jakten skall skyltas med datum osv.

Vad som ofta kan ske är att ett villebråd blir skadat av egna jaktlaget eller något annat jaktlag eller trafikskada och då blir det oplanerad eftersöksjakt på ett område man inte har tänkt sig. Ingen skyltning i världen fixar det.

Vad de däremot har skyldighet att göra är att jaga säkert. De flesta jaktlag lägger ner stor möda på att pejla pass, markera farliga skjutriktningar,
skjutträning, träning av hund, röjning av pass. Det ligger ca två veckors träning och arbete bakom denna veckas jakt så det är inte bara "nöje".

Vad de har moralisk skyldighet att göra är att vara trevliga mot passerande människor.

Att det är generell älgjakt nu borde var och en mäniska känna till. Sedan brukar jakten bara fortgå på helger.

Själv ringer jag till jaktledaren och frågar i vilket område det är jakt på gång. Sedan väljer jag och kusen en annan ridväg. I gengäld brukar jag rapportera tillbaka till honom när jag ser vilt. Jag rör mig ju över stora områden i skogen. Samarbete är den bästa lösningen och skogen räcker till åt alla.
Posse
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 17-10-2003, 15:18)
*tänker på scenen ur filmen jägarna, när de åker pickup och skjuter renar, onyktra och adrenalinstinna*

I mina fördomar om älgjägare figurerar en del sisådär 90-åriga, rejält darrhänta och närsynta personer med gott om kaffekask i termosarna och innanför västen. unsure.gif
Berith
Visst, det var dumt att skratta, jag ber om ursäkt för det. Men det lät faktiskt som ett skämt. unsure.gif

Och jag tog nog för givet att "alla" känner till att det är älgjakt och inte blir så förvånade - eller förskräckta - över det varje år. Jag kan förstå att dom som bor i storstäderna inte kommer ihåg när den är, men bor man så man har möjlighet att gå ut i skogen så borde man komma ihåg det. Det ligger ju i ens egen säkerhet också att hålla sej borta då.

Naturligtvis skulle jägarna inte avvisa dej burdust, tror nog inte att det var deras mening. Men som andra har skrivit här, dom var nog oroliga att du skulle komma ivägen för en kula. Och dom visste väl inte att du bor där i älgskogen.
zeppo
Hur kan man skjuta på oskyldiga djur???
Ofattbart!!!
kerstin z5-6
Och arrrendet för 19 ha är 110 kr/år ...imte jättedyrt precis -det är i alla fall vad jag får som markägare ..skulle hellre gå i skogen sad.gif
digitalkarin
CITAT (Berith @ 17-10-2003, 17:26)
Det ligger ju i ens egen säkerhet också att hålla sej borta då.

Hm... Nä, det är deras ansvar att inte skjuta mig när jag är ute i skogen. För vilken årstid det än råkar vara, finns allemansrätten att åberopa.
Berith
Såklart att jägarna har ansvaret att inte skjuta på vad/vem som helst! Men jag går inte mitt i vägen heller, även om den är till för alla trafikanter och bilisterna inte får köra på mej.

Allemansrätten innebär inte bara rättigheter, den innebär också skyldigheter.
Bettson
Skogen räcker fortfarande åt alla. Det behöver inte innebära konflikt.
Konflikt blir det bara om man stelbent hävdar sin rätt från båda håll.
Allemansrätten innebär inte att man har rättighet att hindra jakt.

Försök komma överenns med jakträttsinnehavarna i stället. De flesta jägare är faktiskt vettigt folk. Undantag finns alltid men jag känner hundratals jägare och de uppför sig faktiskt hyfsat.

Stockholmsgäster inbjudna i min mans jaktlag blev väldigt chockade när de såg en tjej jogga i skogen där de skulle jaga. De chockerades inte för att hon joggade rakt i i såten de skulle jaga av. De var chockerade över att hon joggade ensam i skogen. I storstaden kunde man tydligen bli överfallen om man som kvinna joggade ensam.

De jägare jag känner betalar ca 8-10 tusen/ år för jaktarrende. Sedan utrustning, hundinnehav, resor, amminition mm är betalda så ligger deras kostnad för jakten minst till det dubbla.

Några sommarveckor går åt till att röja pass och förbereda för jakten.
Hunden skall tränas, skjutprov skall genomföras. Sedan satsas en semestervecka för den generella älgjakten. Nu räknar man med att arbetet skall ge resultat. Att inte kunna unna dem denna vecka tycker jag är lite synd. Det finns 51 veckor till på året.

Jag känner mig inte ett dugg osäker för att ge mig ut i skogen under jakt men jag tycker man kan ta hänsyn till varandra så jag går gärna åt annat håll när det är jaktdag.

Som tur är för oss alla så minskar jakten risken för trafikolyckor. Jakt är inte enbart ett nöje det är skötsel av en naturresurs.
digitalkarin
Men... Jag har ju inget emot att de jagar!
Det är JÄTTEBRA. Det är viltvård!
Problemet är att jag inte vet NÄR de jagar VAR.
Och att de var så förbaskat otrevliga och bara körde iväg mej.

Problemet är inte att det jagas.
Här är det då inte nån enstaka vecka.
Anna-C
Jag bor också "mitt i skogen"....här har det satts upp handskrivna lappar vid postlådorna och på småvägar än här, än där att
"jakt med hund förekommer fr o m 13/10 2003 till 31/3 2004".
(ursäkta om jag minns datumen fel!)
Det gäller älg och rådjur.
Saiai
Jag tog jägarexamen, köpte vapen, var med på jakt....men sköt inte ett enda djur...........(eh..jag hann inte, var för långsam...)
Jag slutade för att jag inte gillade att stå tyst och stilla i skogen och frysa och bli förkyld. Och varför tog jag jägarexamen då....? Tja, det var kul, lärde mig mycket om vilda djur, lärde mig skjuta prick på tavlor och älbanan, det var kul! Men skjuta ett djur, nä.....det kan kvitta.....
Jag äter inte kött ens längre.....
Saiai
CITAT (digitalkarin @ 17-10-2003, 22:01)
Men... Jag har ju inget emot att de jagar!
Det är JÄTTEBRA. Det är viltvård!
Problemet är att jag inte vet NÄR de jagar VAR.
Och att de var så förbaskat otrevliga och bara körde iväg mej.

Problemet är inte att det jagas.
Här är det då inte nån enstaka vecka.

Jag kan hålla med dig, att för den som inte jagar men som har behov av att vara ute i naturen är det ett otroligt avbräck att bli utestängd från skogen hela hösten och vintern. Många jagar ju på licens och är ute långa perioder, och rådjur och hare jagar dom ju så fort dom är lediga en del. Jag vet hur det är att ha "intinkten" väckt, man vill bara ut. Men hur är det för alla andra som behöver skogen......? Man kan ju förstås hålla sig till motionsbanor, för där får dom väl inte stå på pass....?

Nä, jag tror inte att de flesta jagar för nyttans skull, för att det är "viltvård", man kanske har det som ursäkt. Men har man fått jaktinstinkten väckt, är det för spänningens skull, för att få döda djuret man jagar. En uråldrig överlevnadsinstinkt...... Men det är ju olika för olika personer....
Wargen
CITAT
Hur kan man skjuta på oskyldiga djur???
Ofattbart!!!
Just det! Instämmer!

CITAT
En uråldrig överlevnadsinstinkt...... Men det är ju olika för olika personer....

Just det! Men nu behöver vi ju faktiskt inte äta kött för att överleva.....
sleep.gif
Posse
På en webbsida med "barnlåtar" finns den tänkvärda protestvisan Älgarna demonstrera

Jag instämmer i deras krav.
Saiai
Jag "gick på" en älgko med kalv strax före älgjakten, undrar om dom fortfarande lever......
Jag hade kameran med, men älgkon var skygg och försiktig, så jag fick aldrig..ursäkta uttrycket...."skotthåll" på dom...... De sprang förbi mig bakom snåren, korsade vägen utan att jag såg det, och skymtade deras siluetter bland träden på andra sidan....
Jag tror dom kanske klarar sig..... wub.gif
Andra tider på året, kan jag gå samma väg och det händer att det står en älg ute på åkern och stirrar på mig utan att göra ansats till att fly....
Bettson
CITAT (Posse @ 17-10-2003, 17:22)

I mina fördomar om älgjägare figurerar en del sisådär 90-åriga, rejält darrhänta och närsynta personer med gott om kaffekask i termosarna och innanför västen. unsure.gif

Nog är det fördomar alltid. Det här är en schablonbild från Åsa-Nisses dagar.
Jag har aldrig sett någon onykter jägare eller någon som haft sprit med sig i skogen.
Vad jag däremot sett är jägare som har genomgått en utbildning där säkerhet ingår. Jag har sett jägare som varje år spärrar farliga skjutriktningar på passen. Detta för att inte skjuta passgrannen eller avlossa skott mot bostäder som ligger i jaktområdet.

Jag har sett ägare som avlägger skjutprov varje år. Träffar man inte tillräckligt bra så får man gå i drevet utan bössa.

Jag har träffat på äldre jägare som inte varit lika duktiga som i sin ungdoms dagar. Klara de skjutproven så har ändå ansvarig jaktledar gett dem mer öppna pass för att de skall få mera tid att fatta sina beslut och lägga bra skott. En yngre person fattar beslut snabbare.

Olyckor och glömska kan ändå inträffa. Jag har också sett ovana eller slarviga deltagre som brutit mot vapensäkerheten. Då har de blivit hemskickade av jaktledaren för att begrunda sitt misstag och är välkommna tillbaka nästa jakt. Upprepade förseelser så utesluts det där välkommen tillbaka.

När man inta kan skjuta längre är man ändå välkommen att delta i jakten och sitta på pass men utan bössa.

Men som min gamle far sa: Utan idioter så är inte världen komplett. Visst kan det hända att det finns dåliga jägare precis som det finns dåliga läkare, bilmekaniker osv. Ingen regel utan undantag men tack och lov har jag inte träffat på jägarundantagen ännu.
Saiai
CITAT (Wargen @ 18-10-2003, 11:28)
CITAT
Hur kan man skjuta på oskyldiga djur???
Ofattbart!!!
Just det! Instämmer!

CITAT
En uråldrig överlevnadsinstinkt...... Men det är ju olika för olika personer....
Just det! Men nu behöver vi ju faktiskt inte äta kött för att överleva.....
sleep.gif

Men det finns ändå dom som inte kan tänka sig att döda ett djur, och tycker illa om att andra gör det, men inte heller kan tänka sig att sluta äta kött......
Var ska dom få köttet ifrån.....? laugh.gif
F. ö. är VILT kött det enda jag jag äta i måttliga mängdet utan att få kolik.....Men jag har inget behov av det heller.....
Min personliga uppfattning, är att det är bättre att skaffa kött genom jakt, än att bygga "köttfabriker" där djuren inte tillåts leva ett värdigt liv innan de dör....
Bettson
CITAT (digitalkarin @ 17-10-2003, 22:01)
Men... Jag har ju inget emot att de jagar!
Det är JÄTTEBRA. Det är viltvård!
Problemet är att jag inte vet NÄR de jagar VAR.
Och att de var så förbaskat otrevliga och bara körde iväg mej.

Problemet är inte att det jagas.
Här är det då inte nån enstaka vecka.

Ta kontakt med länsjaktvårdaren och berätta om din siuation.
Han kan tala om för dig vilka regler som gäller samt vem som är anvarig jaktledare där du bor.

Jag tror definitivt inte att "farlig jakt " pågår hela vintern hos dig. Det är nämligen skillnad på jakt och jakt. Jakt med hagelbössa innebär inte några som helst risker för dig eftersom man avlossar skott på högst 30 meters håll.
Älgjakt jagas med kula. Jägarna sitter stilla på fasta pass och drevet driver älg mot skyttarna. Alla vet var alla är. Skyttarna skall ha spärrat sina pass från farliga skjutriktingar där din bostad finns.
När man jagar älg driver man av en såt på ca 30 ha. Man hinner med tre såtar på en dag. Älg jagas tills licensen är fylld eller senast till 30 januari.
Man återkommer till en såt ca en gång per månad om det är jakt man bedriver och inte rovdrift.
Det innebär alltså att "farlig jakt" sker hos dig ca sex timmar per år eftersom en såt tar ca 2 timmar att jaga av. Sedan kan det bli jakt som inte alls har sådana risker.

Så snart älgjakten är avklarad så börjar man jaga småvilt som man säger. Rådjur, hare räv osv. Det är mestadels hageljakt.

Ingen har rätt att avvisa dig från skogen pga jakt. Däremot upplysa dig om riskerna vid kuljakt.Jag kan däremot kanske tänka mig att ett jaktlag kan bli irriterat om de tex jagar hare och en fritidshundägare släpper sin hund i skogen och den tar upp jakten från ett annat håll. Irriterade får de bli men inte otrevliga.

Jag tror nog att de jägare du träffade på var lite lätt upphetsade och inte tänkte på sitt tonläge. De uppför sig nog helt annorlunda om du tar kontakt med dem igen i en inte lika uppskruvad situation.

Lycka till med jakledaren be honom berätta om deras säkerhetsrutiner.Berätta gärna hur det går. Länsjaktvårdarens telefonnummer hittar du hos länsstyrelsen.
zeppo
Att jaga är inte viltvård. Att jaga är egoism. Fast själva tror dom väl att dom är riktiga karlakarlar machos o stora he-man. Men dom stackarna skjuter på oskyldiga vackra djur .............

Jägarna vill inte ha några fina vargar eller söta lodjur i Sverige. DOM skulle sköta all viltvård å naturen komma i balans.
Posse
CITAT (zeppo @ 18-10-2003, 15:23)
Att jaga är inte viltvård. Att jaga är egoism. Fast själva tror dom väl att dom är riktiga karlakarlar machos o stora he-man. Men dom stackarna skjuter på oskyldiga vackra djur .............

Jägarna vill inte ha några fina vargar eller söta lodjur i Sverige. DOM skulle sköta all viltvård å naturen komma i balans.

Jag tycker det verkar vara ett riktigt slitjobb att vara älg. Tänk att gå lägga sig i skogen när det är 30 minusgrader, utan någon gosig håla, gryt, lya eller ide att krypa in och sussa i.

Och så människorna som behandlar en som fredlös till råga på allt.
Bettson
CITAT (zeppo @ 18-10-2003, 15:23)
Att jaga är inte viltvård. Att jaga är egoism. Fast själva tror dom väl att dom är riktiga karlakarlar machos o stora he-man. Men dom stackarna skjuter på oskyldiga vackra djur .............

Jägarna vill inte ha några fina vargar eller söta lodjur i Sverige. DOM skulle sköta all viltvård å naturen komma i balans.

Jag respekterar din åsikt. Får bara en viss känsla av att du vill retas.
Men glöm det, det går inte att få mig arg.
Jag uttalar mig bara om jägare efter det jag själv sett och upplevt.

Jag undrar bara vem som skulle gå ut en lördagkväll och avliva trafikskadat vilt. Eller är det bättre att dom får självdö av sina skador.

Kan heller inte undgå att tänka på den trafikskadade tvåbarnsmamma som
brutit nacken och låg med fixerat huvud i två månader. Åtta personer gick det åt för att tvätta henne varje gång. Glömmer inte heller hennes blick inför varje lyft. Hon var rädd att vi skulle tappa henne för då hade hon avlidit omedelbart eller blivit förlamad för resten av livet. Hon mötte döden i vitögat två gånger om dagen i två månader. Hon hade krockat med en älg en morgon hon var på väg till jobbet. Om inte jakten fanns så skulle nog flera drabbas av hennes öde.
Posse
CITAT (Bettson @ 18-10-2003, 17:19)
Jag undrar bara vem som skulle gå ut en lördagkväll och avliva trafikskadat vilt.

Gör inte polisen sånt?
Bettson
Nej Posse!
Polisen avlivar inte trafikskadat vilt. Deras vapen är inte godkända för ändamålet. Dessutom vet de inte hur de skall göra de flesta av dom som inte jagar själva.
Sedan kan det krävas tränad eftersökshund och polisens hundar är definitivt inte tränad på vilt. Det vore något om polishunden som skall leta efter en försvunnen femåring istället byter spår och följer ett spår av älg eller rådjur.

Tidigare bodde vi så till att två till tre älgar och ca 25 rådjur varje år trafikskadades och föll på min mans lott att avliva. Det blev i genomsnitt 2-3 nattliga telefonsamtal i månaden från polisen. I hälften av fallen var djuren inte döda då vi kom fram. I en fjärdedel kunde vi få tillbringa två till tre timmar med pannlampor och eftersökshundar. Ofta spöregnade det också. Men maken gav sällan upp förrän han hade hittat djuret. Han är nämligen djurvän fast han är jägare.
Vi har sett många olycksplatser en del tyvärr även med personskador.

Under jakten träffar man alltid på människor som skäller över att jägarna jagar. Vid trafikolyckorna skälls det om att jägarna inte jagar tillräckligt.

Det är faktiskt en ganska tråkig attityd att möta. Särskilt en morgon när du varit ute och gått en mil i mörkret i spöregn och skall gå till jobbet utan din nattsömn. Speciellt när du utfört jobbet i empati för djuren och utan en krona i ersättning.

Jägarna genomför dessutom en massa andra åtgärder för att minska viltolyckorna. Det har den genomsnittlige stadbon som beklagar sig över jägarnas nöjesjakt, egoism, he-manisntällning osv inte en aning om. Det jobbet sker i tysthet och kostar dessutom jägaren en del pengar.

Att påföljande dag efter nattligt eftersök hämta sina söner på dagis och höra barnen fråga varför "pappa är en ond människa" var bara för mycket. När man då undersökte varifrån påstående kom så var det dagisfröken som var emot jakt som sagt att jägare var "onda människor".

Man kunde önska att folk kunde ta reda på fakta innan de uttalar sig nedsättande om andra människor.
Micke
Väl talat Bettson. Den som fördömer jakt har inte sett utsvultna, försvagade och sjuka djur förtvivlat och under plågor kämpa mot döden. Och sådant skulle man stöta på hela tiden i skogarna om jakten förbjöds - då skulle det igen bli ett j-vla liv bland alla förmenta naturvänner... Suck.

Själv jagar jag inte (trots tillgång till goda jaktmarker), men det är mitt val. Däremot tvekar jag inte att ställa upp för att spåra upp och avliva skadade djur. Sådant har jag gjort sedan jag var 14. Däremot ser vi till att vi på våra marker har duktiga jägare som sköter om den avskjutning som måste göras för att djursstammen ska må bra. De gör det verkligen bra, sitter endast tysta på pass, använder inte ens hundar eller drev. Ingen hets i vår skog.

Men det är med jägare som alla andra människor, det finns alltid sådana som inte lämpar sig för sin uppgift. Sådana stöter man ju också på i alla samhällsgrupper. Vi ska därför inte förneka att det även finns skjutgalna "he-mans" i jägarkåren. Men bara för några ruttna äppel behöver man inte döma ut en överväldigande majoritet sjyssta människor som sköter jakten på det sätt den ska bedrivas - med hänsyn till djur, natur och alla andra som vill röra sig i skog och mark.

Micke
digitalkarin
CITAT (Bettson @ 18-10-2003, 17:19)
Om inte jakten fanns så skulle nog flera drabbas av hennes öde.

Fast där kan jag ju inte riktigt hålla med. Vi kan ju inte ha ihjäl en massa vilt för att vi ska kunna köra våra (miljöbovar till) bilar näst intill riskfritt. Det är inte schysst.

Ska det vara viltjakt så skall det vara för föda, eller för andra arters skull. (Dvs när en för stor vilt"stam" tränger ut andra djur från ett naturområde.)
Ralf
Vad jag har förstått så började man jaga älg först på 17 eller 18-talet. Inann dess fanns det mkt mera rovdjur som tog hand om älgarna o annat.

Men nog tycker jag att jakten skall annonseras. Inte vet jag var det är jakt på olika ställen i Sverige. Det jagas väl älg under 3-4 månader i vårt avlånga land. I morgon skall jag åka till en skog. Jag har ingen aning när dom jagar där så jag hoppas dom har nån form av varningsskyltar om det är jakt.
pejahren
Det var väl möjligen på 17-18hundratalet att älgjakten blev reglerad, men annars har väl vi menniskor jaktat på olika djur sedan vi bodde i hålor och flög runt och slog varann i huvudet med klubbor.

Annars är väl ändamålet med jakten, som jag tror Bettson har framfört några gånger, att skörda av naturens överskott, i princip som vi även skördar potatis eller morötter. Det att man reducerar antalet viltolyckor är en bonus, men inte syftet. När det blir för stort bestånd av t.ex. älg, blir det för lite foderväxter, vilket i bästa fall leder till att djuren måste vandra mer, i värsta fall att dom svälter.

Uppväxt på landet har jag l¨rt mig att vara försiktig med att röra mig i skog och mark under jakten, speciellt att inte klä ut mig till älg och smyga i buskarna. âven om jag inte själv kan tänka mig att jakta, inser jag att om vi skall äta kött till middag, måste detta köttet framskaffas genom att djur avlivas, vi kan inte vara så dubbelmoraliska att vi å ena sidan vill äta kött, men å andra sidan förbannar jägare och slaktare som gör detta möjligt. Om man är vegetarian måste man dock kunna ha detta syn.
Saiai
CITAT (zeppo @ 18-10-2003, 15:23)
Jägarna vill inte ha några fina vargar eller söta lodjur i Sverige. DOM skulle sköta all viltvård å naturen komma i balans.

Visst, men dom skulle lika gärna äta upp våra husdjur, lättare för dom eftersom dom inte kan fly......
adrian
Jag vet några som fick sin vita kombi ihjälskjuten under en älgjakt... tongue.gif

(det är nog bäst att kolla på video eller annat under jakten...) wacko.gif
Saiai
CITAT (pejahren @ 18-10-2003, 22:46)
âven om jag inte själv kan tänka mig att jakta, inser jag att om vi skall äta kött till middag, måste detta köttet framskaffas genom att djur avlivas, vi kan inte vara så dubbelmoraliska att vi å ena sidan vill äta kött, men å andra sidan förbannar jägare och slaktare som gör detta möjligt. Om man är vegetarian måste man dock kunna ha detta syn.

Hmm....man kan vara vegetarian av olika skäl.....
Mitt är att jag mår bättre utan kött. Jag respekterar seriösa jägare, och bönder som gillar sina djur och låter dom vara ute. Jag respekterar även köttätare som inte kan döda själva. Men jag kan aldrig respektera djurplågeri i framställningen av kött. Vilda djur jagas bara en kort tid om året, och det ingår i deras naturliga tillvaro att fly från faror, efter en jakt glömmer de väldigt snart vad som hänt. Varför inte släppa lös kossorna i skogarna, låta dom leva sitt liv och hålla efter dom under jaktsäsongen...? Så gör dom ju med renarna i lappland...... Jag vet, dagens tamboskap skulle kanske inte klara vintern....
Äsch...bry er inte om vad jag säger.....inte kan vi låta djuren klara sig själva.......?
Posse
Tips: Riksföreningen Hänsynsfull Jakt
Bettson
Orsaken till att vi har tagit hand om så stora mängder viltolyckor är inte att viltstammen inte skötts ordentligt. Dels har maken arbetat vid ett stort gods där åtskilliga mil vägar korsar markerna.

Numera finns viltstängsel vid motorvägen och det är tacksamt. Det har ändå blivit lite obehagligt senaste året för nu har vägverket satt upp vajerräcke.
Älgolyckorna har upphört på den vägstäckan men småvilt kan ta sig igenom stängslet och eftersök på väg med vajerräcke är otäckt för oss som utför det hela. Det är för trångt helt enkelt.

Mängden rådjursolyckor är fortfarande ett problem. De flesta olyckorna inträffar på en 70-väg inom tre kilometer. Orsaken är att många villaägare som bor utmed den sträckan kastar ut trädgårdsavfall, bland annat äpplen i skogen men på fel sida av vägen. Djuren känner lukten och passerar vägen för att äta.
Annat som helt plötligt kan påverka djurens vägar är avverkning av skog osv. Likadant kan ett torr-år med lite regn ändra deras vandringvanor .
För några år sedan hade vi tillfälligt besök av lodjur. Då gick rådjuren ända in i trädgårdarna och lade sina kid för dagvila. De kände väl att kiden var säkrare där. Sådant kan också påverka.

Själv jagar jag inte. Men de nattliga bestyren med eftersök har jag varit med om i många år. I mörker behöver man många gånger vara två.

Själv har jag varit ute och ridit i skogen idag. Jag känner ingen rädsla.
Kanhända beror det på att jag känner jägarna så väl. Men jag vet också att de aldrig avvisar folk som vill gå i skogen. Om de möter någon så talar de om att jakt pågår. Att det inte är farligt att röra sig i skogen,men att de är tacksamma om de kan få någon timme på sig att avsluta jakten.

Om någom ändå går in så varnas hela jaktlaget via radion.


Jag tycket de uppför sig utan anmärkning. Om andra jaktlag inte gör detsamma så är det att beklaga.

Skogen räcker åt oss alla, ut och rör på er och prata med jägarna om ni känner er oroliga
biggrin.gif biggrin.gif
Saiai
CITAT (adrian @ 19-10-2003, 13:57)
Jag vet några som fick sin vita kombi ihjälskjuten under en älgjakt... tongue.gif

(det är nog bäst att kolla på video eller annat under jakten...) wacko.gif

Min pappa sköt ihjäl en enebuske på nattlig rävjakt en gång för längesen....han svor på att den rörde sig...... laugh.gif
kopernikus
Jag förstår inte... det är väl självklart att man måste jaga för att hålla bestånden nere, när vi inte har tillräckligt med rovdjur.

Jag känner inte en enda jägare ( och jag måste säga att jag känner ganska många) som tycker han är macho eller 'he-man' som någon sa.
Hur skulle det egentligen se ut som det inte var ngn jakt.


Så... Mer jakt åt folket!!
Posse
CITAT (kopernikus @ 20-10-2003, 07:25)
Jag förstår inte... det är väl självklart att man måste jaga för att hålla bestånden nere, när vi inte har tillräckligt med rovdjur.

Jag känner inte en enda jägare ( och jag måste säga att jag känner ganska många) som tycker han är macho eller 'he-man' som någon sa.
Hur skulle det egentligen se ut som det inte var ngn jakt.


Så... Mer jakt åt folket!!

"RIKSFÖRENINGEN HÄNSYNSFULL JAKT" har uppenbarligen iallafall en hel del kritiska synpunkter om jakt och hur den bedrivs.
Läs gärna Är detta Rimligt?
Bettson
Kan bara konstatera att sidan innehåller bra intentioner, en hel del faktafel och riktigt präktigt med fördomar.
Berith
CITAT (Bettson @ 20-10-2003, 14:08)
Kan bara konstatera att sidan innehåller bra intentioner, en hel del faktafel och riktigt präktigt med fördomar.

Finns fler såna! biggrin.gif

Hälge!
Ann-Christine
CITAT (Posse @ 17-10-2003, 17:22)
I mina fördomar om älgjägare figurerar en del sisådär 90-åriga, rejält darrhänta och närsynta personer med gott om kaffekask i termosarna och innanför västen. unsure.gif

Det finns faktiskt jaktlag som inte dricker en droppe också.
Ann-Christine
CITAT (zeppo @ 17-10-2003, 17:32)
Hur kan man skjuta på oskyldiga djur???
Ofattbart!!!

Kanske för att människan ska ha nånting att äta och för att det inte ska bli så många viltolyckor. Sen händer det säkert varje dag att oskyldiga människor blir skjutna också, det tycker jag är mycket värre. För det är väl väldigt få som skjuter en människa för att få mat på bordet, hoppas jag iaf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon