Tobb
Kan jag rädda den, eller blir den bakade chokladkakan utan glasyr? trostar.gif
pejori
CITAT (Tobb @ 13-06-2009, 12:06) *
Kan jag rädda den, eller blir den bakade chokladkakan utan glasyr? trostar.gif



Har du gjort en kall sås eller är den kokt?
Är den en kall sås, kan du rädda den med att värma den lite under omrörning.
Är den kokt, är det svårare då choklad inte ska koka.
Då kan det gå om du värmer den och rör med en liten skvätt matolja, men det är ovisst hur det går.

Lycka till
Tobb
ska prova med lite olja smile.gif hade en bunke som stod på vatten för att chokladen skulle smälta.
pejori
CITAT (Tobb @ 13-06-2009, 12:11) *
ska prova med lite olja smile.gif hade en bunke som stod på vatten för att chokladen skulle smälta.

Det är rätt sätt att smälta choklad, så det är nog grädden som är för kall bara.
Låt den stå i rumstemp. en stund och rör ofta.
Chokladsås som förvaras i kylskåp blir grynig, så den kan fixa sig utan uppvärmning.
Värmer du, så tänk på att för hög värme kan göra den ännu grynigare, så svag värme, eller ännu hellre värm bara oljan.
Tobb
hade rumstempererad olja men fortfarande bara grynigt, så det verkar som det inte blir något glasyr på bakverket tongue.gif
Berith
Vad är det för choklad då? Alla choklad funkar väl inte att smälta? g.gif
Tobb
Choklad från lindt, 70% och 86%, hälften av varje.
Berith
Aha, ja den har jag ingen aning om om den går att smälta...
pejori
CITAT (Tobb @ 13-06-2009, 12:42) *
Choklad från lindt, 70% och 86%, hälften av varje.



Där har du förklaringen. tummenupp.gif
Så hög kakaohalt ger grynig sås.
Man bör Inte använda högre än 70 %
tror den blir god ändå på tårtan. tummenupp.gif
Tobb
jaja, man lär sig av misstagen biggrin.gif
Varför rekomenderar de då minst 70% i receptet tongue.gif

Den är förföriskt god även utan glasyr! lite grädde till och den är totalt mäktig, man äter bara en tokliten bit!

EDIT: Tack för hjälpen smile.gif
KURT
Vad jag vet så kan inte chkladsås skära sig, det kan däremot bli grynigt, men det går ju att rädda:

http://matmolekyler.taffel.se/2009/03/23/c...choklad-vatten/
Tobb
kanske klassades mer som grynighet sweatingbullets.gif Men nu har jag kastat den, kändes som det inte alls gick att fixa.. -cry-.gif
http://www.efterratter.se/chokladkaka-pepp...favorit-2328929 Här är receptet, blev dock gott utan glasyern också wink.gif Äts med grädde, devil.gif-Gott
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon