Cenox
Hej, Jag fick för mig för nästan en månad sen att sätta ner gullök och vitlök.

Hur vet jag när jag ska ta upp Gullöken samt vitlöken?
Har förstått i efterhand det kanske var lite sent att säta vitlöken för en månad sen men om jag tar upp den väldigt sent i sensommaren så borde den vara klar lr?

Tips råd och när tar jag upp mina små pärlor i min miniträdgård.
Har odlat potatis som vanligt men det är ju inte smama sak som gullök och vitlök.

Vill gärna ha så mycket svar som möjligt på allt ni kan komma på. Har läst runt men inget talar om när man ska ta upp just lökarna.

Tack på förhand och mycket trevligt forum detta är.
GunnellF
Gul lök tar du upp på sensommarn när det är skördedags! Bind ihop några lökar per knippe och häng på tork.

Vitlök kan jag dessvärre inte svara på.
KURT
Vänta tills blasten börjar slokna och lägger sig ner.
Preussen
vitlök som man satt under hösten skördas generellt sätt från 2a veckan i juli och fram över augusti. ungefär när 2/3 av blasten gulnat är det dax. nu när du satt den i maj blir det givetvis senare och frågan är i vilken form du bäst skördar vitlöken. du kan ta och använda den som purjo eller klippgrönt, som färdiga lökar blir de nog små.

tappa inte mod utan vitlöksodling är en rolig sådan. skaffa bra utsäde, sätt under hösten sep-nov, gödsla rejält och tänk på växtföljd så får du bra resultat.
Eva i Västerås
Vitlöken kan nog hinna mogna om sommaren blir bra.
Även om det inte blir separata klyftor är ju de "ofärdiga" kulorna lika goda.
Dom säljs ju som speciell delikatess, extra dyrt! wink.gif

Annars lämnar du dem i jorden och kan skörda riktigt tidigt nästa sommar istället.

Och mogen för året är den som sagt när blasten gulnat till hälften eller 2/3.

Men - framför allt - passa på att äta av vitlöken färsk.
Från det blasten börjar bli stor börjar lökarna tjockna. Prova grilla färsk vitlök. Delikatess!
Cenox
Tack för hjälpen.. men får lite frågor i huvudet när jag läser svaren, blir lite småroligt att se hur det hela kommer att bli, har som sagt aldrig odlat vitlök eller gul lök förut och det blir intressant att se över det blivande resultatet smile.gif Förstått vitlök nu i alla fall..

Hur e det med gullöken då, får den inte blomma lr ska blasten slockna på den med? läste man skulle ta upp den under sensommaren av GunnelIF men hur vet jag då att den är klar? Vi satte inte så många av varje sort ca 10 st lökar av varje, ingen höjdare direkt men man börjar väll smått som vanligt och varför ska jag binda ihop den till ett knippe?

Kanske dumma frågor men har aldrig nånsin odlat detta förut. Enklare saker som jordgubbar, potatis och sånt har man väll testat men inte just detta.
Eva 33c
Gullök blommar inte under sitt första år. Du låter de helt enkelt växa. Framåt sensommaren-hösten börjar bladen vissna/gulna för att så småningom försvinna helt. Nu växer den inte något mer och då tar du upp den, låter den torka lite lite och sen kan man förvara den ganska länge i vanlig rumstemperatur.
Ibland, om hösten är varm, så slutar den inte att växa, och då kan man vika ner bladen för att påskynda "avmogningen" så man får en lagringsduglig lök.

Men man kan äta löken tidigare om man vill, som sån där "knipplök" man kan köpa i affären under sommaren. Då har den fortfarande grön blast. Hur stor löken är ser man tydligt då den växer så det syns även ovanför jorden.

Skulle man missa nån lök så kan den (beroende på var man bor) fortsätta växa nästa år och då blommar den så småningom om den får hållas. Men då finns inte mycket till lök kvar att äta... Och efterblomning och frösättning dör ursprungsplantan.
Eva i Västerås
Vanlig lök använder jag mest som salladslök under sommaren.
All lök är godast färsk. Även vitlök.
De gröna bladen är bäst! Man kan ta enstaka blad av varje planta och låta löken växa vidare. Men då måste man lämna så mycket blad att det orkar bli en fin lök.

Som sagt - ska du förvara löken, så tar du gul lök (och schalottenlök) när bladen vissnat / vikt sig helt.
Knippor är bra (fläta ihop bladen, eller knyt ihop 3-4 st). Man kan då hänga dem luftigt så håller dom sig bra.

Vitlök tar man när bladen är till hälften gula. Väntar du tills vitlöksbladen vissnat helt får du skörda en näve lösa vitlöksklyftor med dålig hållbarhet. Som sättlök duger dom dock, och att äta färsk.
Tar du vitlöken tidigt är det hela kulor, som man då kan sätta ut för att växa vidare året efter. Samma om dom inte hunnit mogna helt under sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon